Fail Stories, report z konference o porážce a neúspěchu

Ivan Pilný: Jde o lidi

Večer zahájil prezident Tuesday Business Network s přednáškou nazvanou „Příště spadni líp“. Spíše než pády a neúspěchy se ale podnikatel známý veřejnosti hlavně z pořadu Den D zabýval tím, jak pracují podnikatelé, a přirovnal je k úspěšným manažerům. Je důležité vytknout si cíl, jít za ním a klást při tom důraz na lidi. Jedním ze základních předpokladů úspěšného podnikání je jejich výběr, a to i s ohledem na to, koho chtějí začínající podnikatelé žádat o radu. Je třeba najít si člověka, který jim říká věci narovinu, a umět s ním komunikovat. Výběr lidí je také o krevní skupině – ani výborný pracovník, se kterým si podnikatel nerozumí, pro něj není tím ideálním.

Pilný upozornil, že krachuje okolo 70 procent všech firem, které jsou založeny. Většina z těch neúspěšných se při zakládání podnikání nezbavila romantických představ. Dostatečně se neorientují na zákazníka a to, co skutečně chce. Kromě dobrého nápadu je totiž třeba klást důraz na to, jak se o něm lidé dozvědí. A to stojí peníze, uzavřel přednášející.

Taťána le Moigne: Chce to nadhled

O svých zkušenostech mluvila i Taťána le Moigne, ředitelka Google ČR. Vlastní postup v kariéře označuje spíš za náhodu (v informačních technologiích pracuje dvacet let, polovinu z té doby byla v Microsoftu a působila v Německu a Anglii). Kromě informačních technologií také vymýšlí, vyrábí a uvádí na trh hry pro děti. Jako impuls k takovému odlišnému směřování označila mateřskou dovolenou. „A to proto, že vám dává odstup,“ dodala.

Za neúspěch považuje třeba začátek vydávání her i některé postupy Googlu. V obou případech se Taťána le Moigne musela spolehnout na sebe. Její hry nejprve odmítly velké společnosti, a tak se rozhodla je vydávat sama, i když ji od toho odrazovaly (výchovné hry podle nich nikdo nechce hrát, navíc by musely stát 99 korun). Dnes je označována za úspěšnou i v tomto oboru. Známá je ale hlavně jako ředitelka českého Googlu.

„První dva roky jsem prodávala Českou republiku do Googlu, ne Google do Čech,“ konstatovala. České zastoupení je její zásluha, původní plány společnosti s ním nepočítaly. Dokázala dostat vyhledávač z minoritního postavení mezi ty nejpoužívanější. Firma ale prošla i neúspěchy. Její ředitelka na konferenci za nepovedený označila launch Google Wave nebo aféru Google Street View, kdy firma sbírala data, která neměla. „Tady v Čechách jsme pořád startup,“ dodala nakonec s tím, že oodle ní firmu kazí, pokud nemá konkurenci – nemá tak důvod přicházet s něčím novým.

Jonathan Bradford: Neúspěch není stigma

Jonathan Bradford řídí v Británii akcelerátor Springboard. Běžně se pohybuje mezi startupy a tak ví, že spousta z nich rychle zkrachuje. Podle něj je to hlavně proto, že se zaměřují na nedůležité věci. Navíc spousta startupů neví, kdo jsou jejich zákazníci. Zaměřují se na svého vysněného a ignorují všechny ostatní. Zbytečně také příliš hlídají konkurenci. „Kam se díváte, tam jedete,“ prohlásil. „Nezabývejte se konkurencí, ale tím, co byste vy měli dělat.“

Bradford se stejně jako první přednášející zabýval také lidmi jako zdroji cenných rad. Začínající podnikatelé podle něj dost neposlouchají. A hlavně: „Krach není stigma.“ Musíte se od něj distancovat. Jedině tak poznáte, co šlo dobře a co špatně.

Patrik Zandl: Příležitostí ke krachu je spousta

Šéfredaktor serveru Lupa.cz má za sebou spoustu úspěšných i neúspěšných startupů. O neúspěchu má dobrý přehled z pozice novinářské i podnikatelské. Na začátku představil ty největší světové podnikatelské neúspěchy. K nim patří krach Enronu a Worldcomu. Firma AOL Time Warner kvůli neúspěchu AOL vyhodila ze svého jména. Podniku Boo.com se podařilo spálit 120 milionů dolarů za devět měsíců. Etoys.com ztratil 160 milionů dolarů, Go.com odepsal 790 milionů dolarů a Webvan.com 375 milionů dolarů za 18 měsíců.

I v českém prostředí se podnikatelům někdy daří tratit miliony. K těm nejznámějším neúspěchům patří Albumcity, Allpeers nebo podle Patrika Zandla „obecně cokoliv od Českého telecomu“. Problémem českých e-shopů je podle něj skutečnost, že se často snaží prodávat zboží, které nemají na skladě. Na neznalost zákazníků doplatil i sám přednášející se svým projektem Cinetik. V roce 2003 otevřel půjčovnu DVD, která zákazníkům nabízela zasílání filmů poštou. Přestože firma kopírovala fungující zahraniční společnosti, v Česku úspěch neměla. Velká část filmů se ztrácela a poškozovala. Neprůhledná byla Česká pošta jako spojení mezi firmou a zákazníkem. Problém měla firma i s distributory, kteří jí nedovolili používat kopie. Nakonec ji původní vlastníci prodali a o rok později společnost zkrachovala. Z toho vyvodil Patrik Zandl poučení: Pokud se vám nedaří, najděte někoho, kdo to koupí.

České stigma

Večer ukončil Miloš Čermák s Petrem Koubským. Česká republika podle nich tolik velkých neúspěšných projektů nezažila, protože tu nebyla skutečně velká podnikatelská bublina. Češi se navíc spíše drží při zemi. Neúspěch tu ale zůstává zbytečným stigmatem, uzavřeli.

V duchu setkání bychom jen doporučili pořadatelům, aby využili neúspěch v podobě přístupu moderátora, který přednášející v některých případech doslova překřikoval, a do budoucna ho proměnili ho v úspěch.