Evropská komise začala vyšetřovat Google

Evropská Komise oznámila, že bude prošetřovat Google pro možné porušení předpisů o ochraně hospodářské soutěže. Stížnosti na praktiky společnosti přišly od konkurence, nespokojeny jsou menší vyhledávače specializované především na srovnávání produktů a služeb. Své podněty daly do Bruselu společnosti Found, britský vyhledávač zaměřený na porovnání cen, Ejustice, která ve Francii poskytuje vyhledávání právních dokumentů, a Ciao, služba Microsoftu fungující v Německu.

Hlavní oblasti, ve kterých se Google měl provinit, jsou tři. Za prvé, měl ovlivnit pořadí těchto služeb v neplacených výsledcích vyhledávání, když obecně všem vertikálním vyhledávačům snížil rating změnou použitého algoritmu. Přitom ve výsledcích zvýhodňoval vlastní srovnávací produkt, čímž se měl dopustit zneužití dominantního postavení. Za druhé, Google je obviněn z toho, že snižoval skóre kvality těchto společností tak, že se ceny jejich AdWords a AdSense kampaní uměle navyšovaly. A nakonec třetím proviněním mělo být to, že společnost bránila webovým stránkám ve svých reklamních sítích přijímat reklamy od konkurence.

Pokuta? Až desetina ročního obratu

Evropská Komise má v rámci ochrany hospodářské soutěže a zneužití dominantního postavení na trhu právo udělit provinilci sankci až ve výši 10 procent jeho celosvětového ročního obratu. V případě Googlu by šlo o 2,4 miliardy dolarů. O tom, že se Evropa nikterak nerozpakuje vysoké sankce skutečně použít, by mohli vyprávět Microsoft, který platil pokutu půl miliardy eur, a Intel, u kterého se trest vyšplhal na více než miliardu ve stejné měně.

Čím se ale skutečně Google provinil? Že ve svém vlastním vyhledávání nabízí přednostně vlastní srovnávací produkt je totiž naprosto přirozené. Pokud jde o nižší pozice na stránce výsledků, které mají vertikální vyhledávače od změny algoritmu v roce 2006, Google to zdůvodňuje celkem smyslupně. Jeho cílem je poskytovat přednostně výsledky vedoucí přímo na stránku, kde si může zákazník zboží rovnou pořídit, nebo kde nalezne jinou přidanou hodnotu (například ve formě recenzí a doporučení ostatních uživatelů). Opačná varianta by znamenala, že by Google ve vlastním vyhledávání měl primárně odkazovat na vyhledávací služby svých konkurentů, což je jednoduše postavené na hlavu.

Pokud jde o další dvě obvinění, zde již situace tak jednoznačná není. Pokud by se ukázalo, že Google zvýhodňoval reklamy od jedněch zadavatelů oproti těm od zadavatelů jiných (nebo, chcete-li, znevýhodňoval reklamy od části zadavatelů oproti podmínkám, které měli ostatní), je postih podle všeho na místě.

Google se k obviněním vyjádřil na svém blogu.

Via eW, SEL