Effectix: Co nemusí dělat člověk, může dělat počítač

komerční článek

 

Jak jste začínali, s jakou ideou, co vás k tomu přimělo?

Chtěli jsme založit společnost v oblasti internetového marketingu, která bude klientům přinášet opravdový efekt. Při hledání vhodného zaměření jsme si uvědomili, že existuje SEO, kterému rozumíme a máme v něm praxi. Je to silný nástroj s výborným poměrem cena/výkon a zároveň v této oblasti moc firem služby nenabízí.

Po nějaké době se k nám přidal Ondřej Tomek (jeden ze zakladatelů portálu Centrum.cz), když se vrátil po své námořní dovolené po prodeji Centra. Nejdříve jsme spolu jen diskutovali o oboru, který děláme. Čím dál víc mu to dávalo smysl a nakonec jsme se dohodli na prodeji podílu. Tehdy nám pomohly peníze, které nám poskytl na rozvoj. Když se na to však nyní podívám zpětně, tak z  pohledu našeho současného obratu nebyly tolik podstatné, jako jeho pomoc se strategií.

Jak se vám podařilo za 3 roky dostat do čela firem zabývajících se výkonnostním online marketingem v Česku?

Od začátku jsme firmu stavěli hodně obchodně. Bylo nám jasné, že pokud budeme dělat to, co umí každý druhý nebo jen přeprodávat cizí produkty, tak se moc dlouho neudržíme. Proto jsme od začátku šli do technologií, které nám dají konkurenční výhodu a klientům přinesou největší poměr cena/výkon. Vždy jsme stavěli na tom, že naše produkty nemohou být lehce „okopírovatelné“ a zároveň nesmí být ruční prací. Podařilo se.

Určitě to nebyla snadná cesta, co podle vás představovalo největší překážky?

Ač je to s podivem, největší problém je zároveň naše obrovská výhoda – a tou je Seznam. To, že existuje takový velký hráč na českém internetu, dělá náš trh dost specifický. Existuje jen několik zemí na světě kde Google nemá dominanci (Rusko, Jižní Korea, Čína, Japonsko). Zajímavé je, že vesměs to jsou jaderné velmoci.

David Bauckmann, technický ředitel Effectix.comA proč je to vlastně dobře? Jsem přesvědčený, že to vedlo k tomu, že v České republice žije více lidí, kteří rozumí vyhledávání, než je tomu v okolních zemích. Na druhou stranu ovšem došlo kurčitému zdeformování trhu. Odborná veřejnost je, mírně řečeno, tvrdohlavá. Převládají názory typu „tak a ne jinak je to správně“ Přitom kdyby cestovali a zajímali se o problematiku i v okolních státech, zjistí, že v jiných zemích to funguje jinak.

Osobně se snažím hodně cestovat a hledat takové rozdíly. Například v červnu jsme byli s Ondrou Tomkem v New Yorku. Některé věci na nás vztahovat nemůžeme (je to velké město s obrovskou konkurencí v SEO), ale jiné věci jsou naprosto jasné a přirozené – jen mě samotného nenapadly, než jsem je viděl v praxi a hlavně se o nich bavil s místními firmami.

Mimochodem, odtud mám jednu perličku. Byl jsem na schůzce u malé místní firmy na Manhattanu. Jednalo se o firmu jedné podnikavé ženy, paní ve věku okolo 35let. Kromě SEO měla také firmu na prodej koberců a zámečnictví. Její kanceláře byly právě v prodejně koberců. Takový příklad „multi“ podnikání. Jednalo se o výjimku, jinak v Americe fungují firmy standardně, jen s jiným obchodním modelem, než jsme zvyklí.

Jaká jsou vaše odlišující specifika na trhu?

Konkurenty rozdělujeme do více kategorií. V kostce by se dalo říci, že proti konzultantským firmám typu H1 vystupujeme srovnatelnou kvalitou, ale nižší cenou. Proti menším firmám jsme specifičtí naopak srovnatelnou cenou a přitom vysokou kvalitou.

Naše hlavní specifikum je heslo: „Co nemusí dělat člověk, může dělat počítač“. Díky tomu máme definované procesy, pravidla a naprogramované automaty. Ono by to ani u více než 3 000 klientů nešlo. Vidíme několik našich konkurentů, kteří se zastavili někde pod námi a nejsou schopni dále růst, protože tyto věci nemají vyřešeny.

Kolik máte zaměstnanců ve srovnání s konkurencí?

Čísla konkurence přímo neznáme. My máme na výplatní pásce kolem 100 lidí. Troufám si říct, že existuje v ČR jedna možná dvě firmy v oboru, co jsou větší, ale ty nedělají jako hlavní byznys SEO.

Můžete prozradit jaký je váš obrat a z čeho hlavně plyne?

Letos cílíme na obrat ve výši 50 milionů korun, loni dosáhl hodnoty přes 35 milionů korun – ve vlastních službách a výkonech. Tedy částka, která zůstane u nás, nejedná se o PPC kredit nebo cenu za bannery, kterou pouze přefakturujeme. První ziskový rok byl pro nás ten loňský. Do té doby jsme byli v mírné ztrátě a všechny peníze jsme investovali do rozvoje. V tuto chvíli již cítíme, že musíme na trhu vystupovat jako velká seriózní firma a k tomu generování zisku patří.

Jaká je vaše současná pozice na trhu?

Máme hodně přes 3 000 klientů a většinou je to o SEO službách. Obrat jsem již prozradil. Neznáme přesná čísla konkurentů, předpokládáme ale z informací na trhu, že budeme na trhu z tohoto pohledu první. Zcela jinak je to v PPC, což je pro nás ale okrajový byznys. Proklikové kampaně řešíme jen pro klienty, kteří to po nás chtějí. Umíme spravovat PPC kampaně dobře, ale musím přiznat, že je neumíme dobře nabízet novým klientům.

Jak se malé firmě podaří za tak krátkou dobu dostat nahoru?

Výrobu jsme doslova rozsekali na malé kousky a v podstatě dnes máme „výrobní linku na výkonnostní online marketing“. Pro vysvětlenou: na začátku dáte na pás klientův web, v průběhu k němu přistupují různí specialisté a řeší jen svou část, kterou mají na starosti, a na konci vám z výrobního pásu vypadne výsledek, jenž odpovídá jasným pravidlům a standardům.

A jinak jde o čistě pragmatickou orientaci na zákazníka. Prostě se snažíme přemýšlet, jak dosáhnout co nejlepšího efektu, a přitom aby to bylo levné. Jedna z cest je automatizace procesů, tady jsme hodně daleko.

Jak se vám podařilo tak rychle získat více než 3000 klientů a z jakého segmentu převažují?

Vesměs to jsou malé a střední firmy, i když v naší velikosti již poskytujeme služby i několika desítkám opravdu velkých firem. Za tím rychlým nárůstem stojí zejména tři aspekty: Dobrý produkt s jasně procesovanou výrobou, poměrně dost velká obchodní síť s orientací na prodej a samozřejmě špičkoví konzultanti.

Od určitého momentu jsme si začali dávat velký pozor na kvalitu najímaných lidí. Například náš současný IT manažer prošel čtyřmi koly přijímacího pohovoru, než jsme se pro něj definitivně rozhodli. Obchodním zástupcům zase nabízíme nadprůměrné obchodní provize, takže ti nejschopnější si vydělají přes 100 tisíc korun měsíčně.

Máme i partnery mezi firmami v našem oboru a za provize řešíme zakázky pro jejich klienty. V podstatě pro nás není problém řešit výrobu pro jinou firmu, která jen prodává.

Pochlubte se největšími úspěchy…

To lze těžko určit, každému klientovi se snažíme zajistit ten největší úspěch. Ale máme pár zajímavostí. Například jsme měli jednoho klienta až z Keni – dost mě překvapilo, když mi tehdy telefonoval z čísla s předvolbou, která mi byla úplně neznámá; nebo máme k dispozici linkbuildingové nástroje pro zahraniční SEO v německy a anglicky mluvicích zemích; máme CRM vlastní výroby, které si ceníme na několik miliónů; zajímavé také je že až do teď jsme neměli žádnou reklamu, ani nevystupujeme na konferencích, jsme relativně málo známá firma.

Kdybyste začínali znovu, co byste změnili?

Určitě spoustu věcí. Udělali jsme spoustu kroků do prázdna a museli se vrátit kousek zpět. Před námi tuhle cestu ještě nikdo nešel, neexistuje v ČR subjekt, který si vybral ve stejném oboru stejný způsob podnikání a dokázal zvládnout takový počet klientů.

Jenže na „kdyby“ se v byznysu nehraje, takže určitě těch kroků mírně stranou uděláme ještě hodně. Přesto jsme si jistí tím, že základní mantinely jsme si vytýčili správně a v nich se držíme.