Diverzifikujte! Příklady, jak může širší nabídka služeb pomoct najít zákazníky

Zdroj: Flickr.com

Ne každý růst znamená potřebu zaplatit si nové zaměstnance, víc reklamy, nebo novou kancelář. Někdy je cesta prostě zamyslet se nad tím, co ještě jde nabízet, aniž by firma musela významně upravovat svůj chod. Vítejte ve světě diverzifikace. Prostoru, kde si můžete zvýšit tržby i počet zákazníků, aniž by to příliš bolelo.

Ví to už řada manažerů. Dle nedávné studie provedené poradenskou společností PricewaterhouseCoopers, která se dotazovala 1 300 generálních ředitelů z celkem 68 zemí, se celkem 36 % vedoucích pracovníků domnívá, že hlavní příležitostí pro růst tržeb podniku je skryta v nabízení nových produktů či služeb a nikoliv v navýšování počtu zákazníků pro stávající produkty.

Důležitost diverzifikace je zřejmá také pro firemního giganta, jakým je například Facebook. V době spuštění, tedy v roce 2004, sloužil jako stránky napomáhající snadnější komunikaci mezi univerzitními studenty. Nyní Facebook vytvořil množství dalších služeb. Poslední z nich je nová osobní asistenční služba pod označením “M”, kterou Facebook spustil na konci srpna 2015. Tato diverzifikační obchodní strategie zafungovala skvěle – firma zaznamenala rekordní návštěvnost svých webových stránek, která překročila hranici 1 miliardy lidí během jediného dne.

Zatímco velké podniky mají dostatek financí a nezbytné zdroje k vytvoření nových produktů a služeb, pro malé podniky může být diverzifikace velice riskantní strategií. Hlavní výzvou pro malé podnikatele či živnostníky musí být schopnost zaměřit se v jednu chvíli jak na vytváření nových produktů a služeb, tak na udržování úspěšnosti současného podnikání.

Obecně platí, že existují 3 různé diverzifikační strategie, které mohou podniky následovat.

Rozšíření specifické odborné znalosti do nových oblastí

Mediadisplays.tv
Mediadisplays.tv

První diverzifikační strategie bude pravděpodobně nejlépe vyhovovat menším podnikům. Podle ní by měl podnik využívat svých základních odborných znalostí za účelem poskytnutí doplňkových služeb svým zákazníkům. Dobrým příkladem využití této strategie může být malá reklamní společnost Media Displays. Ta se specializuje na umisťování digitální reklamy na pohybující se vozidla, zejména na dodávky. Právě ty představují hlavní zdroj příjmu této společnosti.

Její majitel, Ian Taylor, založil tento druh podnikání v roce 2004, ale poté jej chtěl nějakým způsobem rozšířit. V roce 2010 nápad realizuje a dochází k rozšíření umístění reklam také na motocyklech. Toto je jeden z příkladů, jak lze původní nápad digitálního potisku použít na několik rozdílných produktů. Dle deníku Guardian dnes pro Media Displays představují dodávky 70 %. Umístění digitální reklamy na motocyklech pak přispívají do příjmů podniku zbývajícím podílem 30 %.

Rozšíření produktové řady jakožto podpora prodejů na stávajících trzích

Diverzifikace může být také důsledkem přirozeného vývoje podniku, zvětšením či rozšířením produktové řady pro podporu prodejů na stávajících trzích. Tato strategie může být úspěšná zejména při využitím již zavedenou, známou, značkou, které může diverzifikace otevřít zcela nové zdroje příjmů.

Ukázkovým příkladem společnosti, která tuto strategii použila, je známý poskytovatel online her PokerStars. Společnost, zatím co je dobře známa ve světě online pokeru, kde se může pochlubit víc než 50 miliony celosvětově registrovanými uživateli, také počátkem roku 2015 představením online PokerStar kasína rozšířila svou nabídku her o blackjack a ruletu. Hlavním podnětem pro rozšíření své činnosti byl pozoruhodný růst, kterému kasíno hry čelily napříč celým světem.

Na základě nově zjištěných údajů analytické společnosti Juniper Research by do roku 2019 mělo téměř 10 % dospělých hrát kasíno hry online prostřednictvím počítače či na mobilním telefonu. Rozšířením produktové řady má PokerStars za cíl využít již široce známou obchodní značku a přilákat tak velké procento neustále narůstající uživatelské základny online kasínových her.

Nabízení dodatečných služeb svým zákazníkům

Strategie třetí diverzifikace by se měla vztahovat na všechny typy podniků, které chtějí mít dodatečné příjmy k pokrytí případných tržních, sezónních či jiných, výkyvů. Dobrým příkladem této diverzifikace může být Paperless Post jakožto firma, která pro své klienty vytvořila dodatečné služby.

Zdroj: Paperlesspost.com

Společnost byla založena v roce 2008 a nabízela svým klientům e-mailovou službu k odesílání digitálních přání vytvořených samotnými klienty za použití stovek šablon, jež byly k dispozici na jejich webových stránkách. Ke konci roku 2012 se společnost rozhodla zákazníkům nabídnout více. Rozšířila služby o možnost tisku a odeslání těchto přání tradiční poštou namísto e-mailem. Právě nabídkou odeslat přání e-mailovou či tištěnou formou dává Paperless Post svým klientům možnost svobodného výběru, jakým způsobem chtějí své blízké kontaktovat, a je to také další způsob, jak zvýšit příjmy společnosti. Tento diverzifikovaný obchodní model přitahuje zájem investorů, kteří podle dowjones.com do firmy investovali přes 25 milionů dolarů.

Je zřejmé, že diverzifikace může být katalyzátorem pro obchodní růst. Může být však také velmi náročná – zejména pro menší podniky. Klíčem k úspěšné diverzifikaci je dobře zaběhnutý hlavní předmět podnikání, důkladné průzkumy potenciálních trhů a zajištění kvalifikovaných osob, které danou strategii dokážou vést.

 

Total
0
Shares
Další články