Co vlastně čekat od Google TV a kdy

Internetový gigant Google konečně podrobněji představil svůj projekt Google TV a zdá se, že se Amerika má na co těšit. Již v květnu se o novince začalo mluvit a objevily se první specifikace, další vlna mediální masáže přišla díky dohodě s několika poskytovateli televizního obsahu, i když ne s těmi nejvýznamnějšími. Co se tedy v tuto chvíli pod označením Google TV skrývá?

Předně vznikla softwarová platforma pro set-top boxy a HDTV a zapojili se i nezbytní výrobci hardwaru (Sony, Intel, Logitech) a dodavatelé obsahu. Vše běží na Androidu, prohlížečem je Chrome. Televize se tímto spojením skutečně stává chytřejší, umožní hledání v dostupných kanálech, prohlížení internetu a jako bonbónek nakonec – aplikace. Příští rok se zaradují vývojáři, kterým bude umožněno připravovat aplikace vlastní, a teprve jejich produkty do značné míry předurčí celý výsledek. Tohle video budiž jen malým příslibem.

Je to televize? Je to internet? Je to Google TV!

Google TV se dá dálkově ovládat mobilním telefonem a bude mít dokonce vlastní homepage. Samozřejmostí je prohlížení internetu a sledování televize najednou. Ti, kdo nemají rádi více oken, si při brouzdání internetem mohou vybraný pořad nahrát. Systém pracuje s televizí (v tomto případě ve smyslu přístroje, nikoli média), satelitem, kabelovkou i s připojením k internetu.

Zní to tak trochu jako pohádka a asi to také pohádka je. Google se zabývá hlavně vyhledáváním a tímto projektem chce umožnit hledání napříč veškerým myslitelným obsahem, který se dá v obývacím pokoji najít. Nejdůležitější je obsah televizní, tam se ovšem podařilo dohodnout spolupráci jenom s některými velkými televizními sítěmi, například s HBO nebo CNBS. Ještě důležitější giganti, tedy ABC, CBS, Fox a NBC, zatím chybějí. Obsahuchtivý Američan si tedy bude muset na kompletní nabídku programů počkat. A asi ho moc neuklidní fakt, že bude mít od počátku k dispozici alespoň Twitter.

To jsou pochopitelné porodní bolesti, se kterými Google jistě počítá a nijak neovlivní jeho plán stát se v roce 2015 jedničkou na trhu s televizemi připojenými k internetu. Za pět let chce být ve 43 milionech amerických domácností. Nyní je Američanů více než 300 milionů, a pokud vezmeme v úvahu reálný nárůst obyvatelstva do roku 2015, měla by být Google TV v každé třetí domácnosti. Uvidíme za pět let.

Evropa si počká

Televizi s připojením k internetu mají dnes v podstatě všichni velcí výrobci a tato před pár lety fantastická představa teď nikoho nepřekvapí. Zajímavější jsou aplikace, možnost kvalitního vyhledávání a obsah. A samozřejmě jméno Google, což je pro mnoho Američanů synonymum internetu, hledání a nových přístupů k technologiím. Až se příští rok pustí vývojáři do přípravy aplikací a Američané začnou testovat skutečnou sílu a přínos projektu, v Evropě se pravděpodobně bude řešit, kdy se Google TV objeví. Z pohledu diváka a uživatele z Evropy je ale možná dobře, že se potká až s hotovým řešením, otestovaným miliony Američanů. Můžeme se každopádně těšit na úplně nový rozměr televizní a internetové zábavy, který budeme my i svět zkoušet po etapách.

Proč se Google vůbec pouští do televizního byznysu? Jsou to peníze, jak jinak. Trh televizní reklamy představuje 70 miliard dolarů ročně a i zpočátku malá část tohoto balíku může znamenat podstatný příjem. Zatím to ale s přísunem peněz z televizní reklamy moc dobře nevypadá. Set-top box Revue od Logitechu jako jedna z variant využívání Google TV není zatím v prodeji a poslední informace a specifikace jsou z května tohoto roku. Televizi Sony uzpůsobenou pro Google TV si zatím také nikdo nekoupil. Dočkají se tedy v Americe vytoužené Google TV už na Vánoce? Nechci být špatným prorokem, ale v mnoha punčochách asi nebude.