Co ohrožuje internet? Národní cenzura, špehování a komerce

Americký Pew Research Center oslovil technologické odborníky z celého světa, aby identifikovali největší současná nebezpečí pro svobodu internetu a volný přístup k online informacím. Z odpovědí vyplynuly 4 hlavní hrozby – špehování, cenzura, komerční tlaky a přehnaná snaha o strukturování informací.

Ze čtyř největších nebezpečí, které Pew Research Center identifikoval pro současnou podobu internetu, nejméně dvě jsou v rukou států: státní cenzura a špehování. Třetí, komerční tlaky soukromých subjektů a z nich vyplývající “produktizace” internetu, pak je v rukou států alespoň nepřímo, a to prostřednictvím tvorby právních předpisů.

Pew Research Center v rámci studie oslovil několik tisíc expertů na technologie a internet. Od 1400 z oslovených organizace obdržela odpovědi, ze kterých sestavila seznam 4 největších hrozeb pro otevřenost a svobodu internetu.

Studie hrozby definuje takto:

  • Národní státy budou za účelem ochrany svých zájmů a národní bezpečnosti stále častěji filtrovat, blokovat či jinak ovlivňovat obsah, který bude pro uživatele přistupující k internetu z jejich území přístupný.
  • Odhalení v oblasti špehování uživatelů, ať už tajnými službami za účelem zajištění národní bezpečnosti, nebo soukromými společnostmi pro marketingové účely, sníží důvěru uživatelů v internet a jejich ochotu neomezeně sdílet informace.
  • Komerční tlaky, ovlivňující vše od internetové architektury až po toky informací, ohrozí otevřenou strukturu internetu.
  • Snahy o napravení problému příliš velkého množství nestrukturovaných informací by mohly zajít příliš daleko, a ve svém důsledku volné sdílení obsahu omezit.

Celou studii, i s citacemi odpovědí jednotlivých oslovených osobností, si můžete přečíst na stránkách Pew Research Center a také ve formátu PDF.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

TOP virály týdne: Miloši, pojď mi hop a Super Bowl!

Super Bowl už je za pár dní a na spoustu reklam se můžete podívat už teď. A jako každý rok to bude přehlídka toho nejlepšího, co může reklama nabídnout. Kromě toho si připomeneme, že "people are awesome", nebo na zdařilý virální mashup Pojď mi HOP s naším novým prezidentem, který láme rekordy.