Co čekat od NFC mobilních plateb a kdy

Snad úplně první projekt near field communication plateb rozjela v roce 2005 v Americe společnost Cingular, která tehdy příslušnými přístroji vybavila Philips Arenu v Atlantě. Lidé ze Cingular věřili, že do roku 2010 bude polovina telefonů mít technologii NFC aktivovanou. To se ovšem nevyplnilo a investované peníze přišly vniveč. Nyní se píše skoro polovina roku 2011 a na západním trhu umí technologii NFC pouhé dva telefony. Další jsou teprve na cestě a dočkáme se jich snad v druhé polovině roku.

Právě nedostatek mobilů s NFC je jedním z vůbec největších problémů těchto plateb a uvědomuje si to pravděpodobně i Google se svou nedávno spuštěnou službou Google Wallet. Ačkoliv to může být překvapivé, v NFC čtečkách v obchodech je daleko menší zádrhel. Celá řada obchodníků totiž již technologii pro čtení NFC vlastní, ať už jde o různé bezkontaktní karetní čtečky nebo technologii PayPass od Mastercard, kterou ostatně Google Wallet hodlá pro začátek využít.

Druhým palčivým problémem je potom schopnost dohodnout se s bankami a karetními a platebními společnostmi, které pro širokou adopci NFC plateb musí na systému participovat. Především aby byla zachována jednoduchost a pohodlnost, která je prozatím hlavním lákadlem pro sptřebitele. Tyto kolosy za to ovšem budou něco chtít a je velkou neznámou, zda se jim podíl z NFC plateb vyplatí i tehdy, pokud tím přijdou o svoje příjmy za zprostředkování bežných karetních a dalších transakcí.

Ve hře je slušný balík

Na druhou stranu, na příkladu asijských zemí lze demonstrovat, že NFC platby, v případě že se ujmou, dokáží urvat překvapivě velkou část trhu. Podle Frost & Sullivan se NFC podílelo v minulém roce na mobilních platbách v asijsko-pacifickém regionu z 12 procent, do roku 2015 by to mělo být dokonce 23 procent. To není tak málo, hlavně pokud provedeme srovnání s objemy peněžních prostředků, které každoročně mění majitele.

V roce 2010 to podle The Next Web byly v souhrnu asi 4 biliardy dolarů – 1 biliarda dolarů je přitom asi 16700 bilionů korun, přičemž státní rozpočet ČR na letošní rok počítá s výdaji zhruba 1,18 bilionu korun. To znamená, že ve hře je docela hezká částka, která by pro poskytovatele NFC plateb znamenala solidní příjmy i tehdy, pokud by si získali jen drobnou část globálního trhu.

Isis nabízí spolupráci

Největším konkurentem Googlu budou podle prozatímních informací Visa, která plánuje vlastní NFC platby, a konglomerát operátorů nazvaný Isis, jehož se účastní Verizon, AT&T a T-Mobile. Právě druhý jmenovaný koncem května oznámil, že mění plány. Místo spuštění služeb pouze s jednou bankou a jedním platebním systémem, které bylo v plánu s Discover a Barclays U.S., je nyní v plánu spuštění v roce 2012 s mnohem více partnery. Isis šel totiž tak daleko, že vyhlásil, že jeho projekt je přístupný každému, kdo by se chtěl účastnit. Tedy včetně Visy a Googlu, kteří pracují na konkurenčních službách. Mimo jiné z tohoto vyplvá ale i to, že Isis momentálně nemá k dispozici žádný kompletní seznam partnerů, kteří v projektu budou nakonec figurovat.

Nová strategie by měla Isis umístit do role jakéhosi spojovacího článku mezi výrobci a prodejci mobilních telefonů, operátory, poskytovateli platebních služeb a samozřejmě maloobchodníky. Ti všichni totiž musí na NFC platbách spolupracovat, aby bylo možno je realizovat v praxi. V plánu je mobilní aplikace, která by běžela na pozadí uživatelova telefonu kdykoliv schopna detekovat přítomnost čtečky a provést platbu. Opatrnější uživatelé by si navíc mohli nadefinovat bezpečnostní kód, jakousi obdobu PINu, který by pro úspěšné provedení transakce museli naťukat do mobilu.

Slevy pro uživatele, marketingové nástroje pro prodejce

Čím naláka Isis spotřebitele a koneckonců i samotné obchodníky? Prvním chce prostřednictvím API své aplikace zprostředkovávat různé slevové nabídky a kupóny. Ty by mohly pocházet třeba přímo z terminálu, kde zrovna uživatel platil, ale také z webové stránky nebo plakátu s aktivovaným NFC čipem. Z toho by bylo možno kupón stáhnout na podobném principu, na kterém fungují QR kódy.

Naopak prodejce by na využití NFC měly navést především marketingové možnosti, které by díky aplikaci Isis měli. Kromě sledování jeho nákupů by zákazníkovi mohli zasílat nabídky, ať už na základě jeho vlastního chování, demografických ukazatelů nebo geolokace. Další podporovanou funkcí budou NFC etikety, které zákazníkům umožní získat o daném produktu více informací.

Isis hodlá startovat v Salt Lake City v roce 2012. Výběr lokace je částečně díky tomu, že v tomto městě je veřejná doprava vybavena bezkontaktními čtečkami, částečně pak proto, že místní obyvatelsvo prý je více otevřeno novým technologiím. Během několika týdnů by Isis měl oznámit ještě druhý startovací trh. Pokud se všechno vydaří a Isis se skutečně v tomto termínu rozjede, mohl by s dostatečným počtem partnerů celkem skromně nastartovanou službu Googlu zatlačit do ústranní. Třeba i natolik, že by se Google do aliance nakonec připojil. To je ale zatím pouze ve hvězdách.

Via TNW, RWW