Čínský gigant elektronického obchodu Alibaba vstoupí na americkou burzu

Nestává se často, aby se Amerika chystala na větší vstup na burzu, než byl ten Facebooku před dvěma lety. Od čínské skupiny Alibaba se ale překonání rekordu největší sociální sítě s velkou pravděpodobností očekává.

Když Facebook vstupoval na burzu, vybral od investorů asi 16 miliard dolarů při ocenění společnosti na 104 miliard. U skupiny Alibaba, která včera americké Federální obchodní komisi předala dokumenty nutné ke svému vstupu na burzu, se očekávají ještě vyšší čísla, 20 miliard dolarů z prodeje akcií při ocenění společnosti na 165 miliard dolarů.

Samotná skupina se ve svém podání drží zpátky a uvádí nejnižší očekávaný výnos vstupu na burzu 1 miliardu dolarů. Toto číslo se ale podle analytiků bude v následujících týdnech výrazně zvyšovat. Alibaba by podle dostupných informací měl prodat kolem 12 procent současného počtu svých akcií.

Alibaba provozuje největší online tržiště v Číně (obdoba eBaye), provozuje ale i podobné tržiště pro mezinárodní obchody, platební systém Alipay a cloudové služby ve stylu Amazonu. Kromě toho skupina sdružuje i řadu dalších, menších internetových projektů. Společnost byla založena před 15 lety, podíl 22,6 procenta patří americké společnosti Yahoo.

Skupina má 84 procent příjmů z provozu svých čínských tržišť, 12 procent ze zprostředkování mezinárodních obchodů a 1,9 procenta z cloudových služeb. Za první tři čtvrtletí finančního roku 2013, od dubna do prosince 2013 (Alibaba vykazuje finanční rok od dubna do března), vydělala skupina 6,51 miliardy dolarů, z čehož zisky činily 2,85 miliardy. Přes její tržiště aktivně prodává 8 milionů uživatelů, 231 milionů jich nakupuje a Alibaba zprostředkovává 76 procent všech mobilních elektronických obchodů v Číně.

IPO by měly po organizační a právní stránce zajišťovat banky Goldman Sachs, JPMorgan, Morgan Stanley, Citigroup a Credit Suisse.

 

 

Total
0
Shares
Další články