Chytrých brýlí přibývá, Google dodal novou energii i ostatním

Jistě nejsme jediní, kdo netrpělivě očekává masový příchod jedné z nejzajímavějších technologických novinek posledních let. Hi-tech brýlí, které uživateli poskytnou nejrůznější informace v reálném čase i částečný přístup k rozšířené realitě. A nápad to není zdaleka tak jedinečný, jak by se mohlo zdát z pozornosti věnované projektu Google Glass. Podobný princip se již dlouho využívá v armádě a své přístroje začíná postupně nabízet celá řada firem.

Sci–fi filmy a seriály namlsaly diváky na futuristické technologie již dávno, drobným problémem však vždy zůstávala realizace. To se v poslední době pomalu mění. Když začátkem roku Google, konkrétně jeho sekce X Lab zabývající se vývojem futuristických technologií, oznámil vývoj Google Glass, vzbudilo to nemalou senzaci. Myšlenka nositelného, inteligentního a ještě k tomu elegantního displeje, který reaguje na podněty zvenčí a uživatele neomezuje v pohybu, zabodovala i díky tomu, že Google marketing prostě umí:

Není to ale zdaleka tak nová představa, jak by se mohlo zdát – přestože Googlu už asi nikdo neodpáře, že se stal tím, kdo pro tento koncept získal důvěru široké veřejnosti a celosvětovou pozornost médií. Existuje celé odvětví zaměřené na výrobu tzv. “head-mounted” nebo “helmet-mounted” displejů, které jsou umístěny před jedno či obě oči. Většina nicméně promítá počítačově generované prostředí, což se hodí například do her, ale méně do běžného života. Ty ostatní (kam patří i Google Glass) obvykle kombinují počítačem generované obrazy se skutečným obrazem světem.

Ty, které existují, nejsou pro každého

Podobná zařízení se již využívají ve zdravotnictví, například při údržbě přístrojů či během operací, v armádě a dalších bezpečnostních složkách, ale i mezi civilisty při sportu. Například firma Kopin ve spolupráci s BMW vyvinula takové zařízení pro F1, kde usnadňuje komunikaci a je schopné vnímat a snímat kritická místa a situace, aniž by se na ně musel soustředit závodník. Recon Instruments pak ve spolupráci se zkušeným výrobcem Oakley (nabízí například chytré brýle pro poslech hudby) oznámili zhruba před rokem, že takové brýle vyvinou pro potřeby lyžování a poběží na Androidu. Ukazují rychlost závodníka, výšku skoku, vzdálenost či teplotu a v praxi se předvedly před několika týdny s cenovkou 600 dolarů.

I piloti moderních vrtulníků a bojových letounů mají podobné zařízení zamontované do helmy a mohou díky němu získat například noční vidění. Armáda, policisté a hasiči takové technologie používají k zobrazování taktických informací v podobě map nebo termálního scanu a svoje místo si našly i v životě parašutistů. Na podobný typ výrobků se specializuje například firma Liteye Systems, jejíž produkty se využívají ve všech oblastech od válečných akcí a vesmírných výprav až po letiště či celnice.

Podobné technologie samozřejmě zajímají i DARPA (agentura amerického ministerstva obrany, která je zodpovědná za vývoj nových vojenských technologií), která dané zařízení vyvíjí v rámci svého vzdušeného programu Persistent Close Air Support. Zřejmě nejpřímějším konkurentem Googlu je však firma Vuzix, která se od armádních zakázek přesunula k poněkud civilnějšímu zaměření.

Ty, které se blíží, už ale budou

Vuzix má své sídlo v New Yorku, byl založen v roce 1997 a od té doby se specializuje na vývoj rozličných počítačových zařízení, displejů a softwaru. Displeje prodává do herního průmyslu, armádě i tréninkovým centrům. Byla to právě tato společnost, kdo jako první uvedl na trh komerční headset s brýlemi Wrap 920AR pracujícími s rozšířenou realitou. Wrap měl dva VGA displeje a dvě propojené kamery, které snímaly reálný svět okolo a na jeho základě generovaly počítačová data. Nezní to trochu povědomě? V současné době se prodává zhruba za 1499 dolarů. Vuzix začátkem roku, ještě před oznámením Googlu, oznámil i vývoj další hračky – elegantních Vuzix Smart Glasses M100.

Brýle nabídnou všechny vymoženosti jako microSD, videokameru, wi-fi , bluetooth, mikrofon, GPS či podporu Androidu a iOS. Zpočátku nebude asi seznam funkcí nijak oslnivý, Vuzix ale chce podobně jako Google své zařízení poskytnout na hraní vývojářům. Cena by se při začátku prodeje v příštím roce mohla pohybovat kolem 500 dolarů. Stejně jako u Google Glass zatím nepůjde o rozšířenou realitu tak, jak je nám obvykle představována, tedy že by obraz překrýval celé zorné pole (displej je stranou). Tuto technologii sice Vuzix má, uvedení do praxe ale ještě nějaký čas potrvá a cena by se zatím pohybovala příliš vysoko – kolem 2500 dolarů.

I další už si brousí zuby

Velkou neznámou je zatím též nedávno odhalený projekt Microsoftu, který už v roce 2011 podal přihlášku patentu pojmenovanou “Event Augmentation with Real-Time Information”. V praxi má jít o více specializované brýle využitelné spíše při konkrétních událostech než v běžném životě a na ulici. Například při sledování sportovních utkání, kdy brýle nabídnou při pohledu na hrací plochu velice podrobné a přesné informace, nebo při práci. Jejich adopce do praktického života by tak mohla být jednodušší.

I seznam dalších vývojářů HMD přístrojů je velice dlouhý a najdete zde třeba Atari, Motorolu, Canon, Nintendo, Olympus (o něm jsme psali už před dvěma lety), Philips a mnoho jiných. Nejpřímější konkurencí Googlu se momentálně zdají být iOptik Augmented Reality, Social Video Sharing Glasses od Vergence Labs, Occulus Rift Unit nebo Lumus. Konkrétně Lumus OE-31 jsou průhledné brýle s displejem o rozlišení 640 × 360 pixelů (a pracuje se na vylepšení), které umožňují zobrazit videa, maily či navigaci, hlavně ale dokáží promítat i 3D video, jehož výsledný efekt údajně odpovídá sledování 87palcového televizoru ze tří metrů.

Na portálu Indiegogo se pro změnu chystají Social Video Sharing Glasses, které budou nahrávat video z první osoby a následně ho sdílet na sociálních sítích (Google Glass umožňuje něco podobného přes Hangout). Zařízení Occulus Rift Unit, které bude oficiálně distribuované od ledna za 300 dolarů, pak potěší spíše herní fanoušky, pokud si zakoupí hru, která bude pro danou technologii stavěná. Další verzi téhož,  iOptik, vyvíjí firma Innovega dokonce v podobě kontaktních čoček.

Otázka úspěšnosti samozřejmě visí nad hlavami všech projektů tohoto zaměření jako Damoklův meč. Mnozí předpovídají, že nošení podobných brýlí je v běžném životě značně nepravděpodobné a lidé si na nasazování přístrojů na obličej nezvyknou. Proti tomu jde ovšem fakt, že právě Google Glass se staly v očích mnoha nadšenců čímsi nevýslovně cool a i časopis TIME je zařadil do seznamu největších vynálezů letošního roku.

Vše ukáže až čas, pořád si ale myslíme, že pokud se jednou dočkáme zařízení s plným nasazením rozšířené reality, poptávka rozhodně nebude malá. Představte si, že byste místo chytrého telefonu mohli využít brýle třeba ke hraní pozoruhodné augmentované hry Ingress od Googlu nebo k vychutnání kampaní využívajících rozšířenou realitu. Nebo že by se splnily spíše děsivé vize o budoucnosti?

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Nový Nexus 7 propaguje žádost o ruku i jímavá reklama

Když máte loajální zaměstnance a nový zajímavý produkt, nabízí se přímo ideální spojení. Obzvlášť, když je jeden z nich až tak loajální, že s vaší značkou dobrovolně spojí i svou žádost o ruku. Pak už stačí jen přihodit obvyklou dávku dojemných reklamních videí s dětmi a zvířátky a ideální mix emocí je na světě.