Černý pátek, Kybernetické pondělí a letošní online prodeje

Černý pátek a Kybernetické pondělí, tedy pátek následující po svátku Dne díkuvzdání a první pondělí po něm, patří bezpochyby mezi hlavní prodejní dny roku v USA. Jak si američtí obchodníci vedli a proč se předpokládá, že Kybernetické pondělí poroste pomaleji než v minulosti? A co český internet?

Black Friday, to je již tradičně jeden z nejdůležitějších dnů v roce pro americké maloobchodníky, ne-li ten vůbec nejdůležitější. O tradiční slevy lidé v obchodech někdy vysloveně soupeří a vidina výprodejů je láká do kamenných prodejen i ve velmi časných ranních hodinách. Aby dokázali pátku v pojetí obchodníků s kamennými pobočkami konkurovat, spojili se online obchodníci před sedmi lety v rámci tzv. Cyber Monday. V tento den společně nabízejí spotřebitelům výhodnější ceny, aby je získali pro krásy online nakupování. Tento rok vychází Kybernetické pondělí na dnešek, minulý pátek byl totiž pátkem Černým.

Podle všeho ale sláva Cyber Monday jako dne největších online prodejů ve Spojených státech pomalu pohasíná. Stále sice v rámci online nakupování vede, podle comScore loni prodali online obchodníci zboží za 1,25 miliardy dolarů (na Černý pátek loni dosáhli tržeb 816 milionů dolarů), růst ale podle všeho zpomaluje a někteří odborníci očekávají, že bude na základě dnešních prodejů meziročně činit jen do deseti procent. V minulosti meziročně prodeje na kybernetické pondělí rostly tempem nejméně několika desítek procent.

Proč se tak děje? Důvodem je zdá se narůstající konkurence na sváteční dny, kdy se obchodníci předhánějí v tom, kdy slevy poskytnou. Protože ne vždy se vyplatí překonávat konkurenci tím, že půjdete s cenou ještě níž, začínají se slevy posunovat v čase. Jednoduše vyhrává ten, kdo slevu zákazníkům dá jako první. Online obchodníci se proto ze své tradiční domény kybernetického pondělí stále více přesouvají do předchozího týdne a slevové akce začínají už v pátek, či dokonce ještě ve čtvrtek na Den díkůvzdání a v některých případech i dříve (viz například obchod Amazonu).

Tomu odpovídá i růst online prodejů na Černý pátek. Ty si meziročně (opět podle comScore) polepšily o 26 procent, z 816 milionů dolarů na 1,04 miliardy. Prodeje v kamenných prodejnách mezitím klesaly, o 1,8 procenta na výsledných 11,2 miliardy dolarů. Pokud jde o českou online krajinu, Asociace pro elektronickou komerci předpovídá na tento týden, tedy týden počínající Kybernetickým pondělím, nákupy v hodnotě 1,8 miliardy korun. Celkem by podle asociace Češi měli kolem Vánoc utratit na internetu na 16 miliard korun.

Via Mashable, BR

Total
0
Shares
Další články