CeBIT – obleky a kravaty. To je budoucnost technologií a e-podnikání?

Největší! Světový! S Edwardem Snowdenem a šéfem e-shopu Alibaba Jackem Ma na pódiu..! To byl německý CeBIT, který proběhl v minulém týdnu v německém Hannoveru. Je to akce, na které by ambiciózní start-upy neměly chybět, nebo jde o přehlídku kravaťáků, která nemá začínajícím IT firmám co přinést?

Největší! Světový! S Edwardem Snowdenem a šéfem e-shopu Alibaba Jackem Ma na pódiu..! To byl německý CeBIT, který proběhl v minulém týdnu v německém Hannoveru. Je to akce, na které by ambiciózní start-upy neměly chybět, nebo jde o přehlídku kravaťáků, která nemá začínajícím IT firmám co přinést?

Ještě před tím, než se brány obřího hannoverského výstaviště otevřely prvním návštěvníkům, pokusili se organizátoři letošního CeBITu vypustit do světa nový buzzword v podobě slova d!conomy [di:konomy].

d!conomy

Termín d!conomy vyjadřuje, že digitalizace a digitální transformace jsou v současnosti stejnými motory pokroku, jakými byly před 200 lety pára nebo tkalcovský stav. To je sice zajímavá
metafora, návštěvník hannoverského veletrhu se ale hned od úvodních okamžiků na výstavě neubrání myšlence, jestli právě CeBIT je tím místem, na kterém se s pokrokem skutečně setká.

Když totiž procházíte kolem někdy až opulentně pojatých prezentací předních světových firem jako IBM, SAP, Samsung nebo Microsoft, všechno na vás sice bliká a svítí.  Víc než nablýskané pavilony a vystavované předměty ale upoutá vaši pozornost nezvyklá koncentrace mužů a žen v oblecích.

CeBIT 2015, 16. bis 20. März
CeBIT 2015. Ilustrační foto. Zdroj: Deutsche Messe Group

Tolik kravaťáků mezi čtyřicítkou a čerstvým důchodem, jako na CeBITu, nenajdete ani na sjezdu poštovních odborů. V obleku se řeční na pódiu, v obleku se paří na každodenních večírcích a

v obleku se dokonce stojí fronta na Currywurst.

Vážně má návštěvník věřit tomu, že to velké digitální dobrodružství dneška se odehrává v korporátních openspacech a prožívají ho usazení tatíci v kvádrech? To jsou ta Big data,
Internet of Things a vůbec celá d!conomy taková nuda?

Máš obyčejnou vstupenku, seď na konferencích

Každoroční úbytek návštěvníků i snížení kapacity výstavní plochy, které se nevyhnuly ani letošnímu ročníku, tomu nasvědčují. Atraktivitu CeBITU navíc podrývají samotní organizátoři, kteří například letos znemožnili majitelům standardních vstupenek vstup do pavilonu s inteligentní elektronikou,
který z pohledu běžných spotřebitelů patřil mezi tradiční taháky.

Nakonec kdo by dobrovolně zaplatil 60€ za to, aby celý den bloudil pro rozlehlém výstavišti, kde kromě nazdobených korporátních pavilonů, hordy snaživých Asiatů a několika počítačem
ovládaných aut vlastně není nic k vidění?

Pokud zkrátka neujíždíte na cloudových konstrukcích, už jste v životě viděli dron a outsorcing vývoje vašeho software máte vyřešený, těžko vás na hannoverském výstavišti něco příjemně překvapí.

CeBIT 2015, 16. bis 20. März
CeBIT 2015. Ilustrační foto. Zdroj: Deutsche Messe Group

CeBIT má naštěstí i druhou, o poznání sympatičtější tvář. I přes svojí “košilatost” je stále ještě místem, které vyhledávají obchodní skauti i investoři z celého světa. A to samozřejmě přitahuje nadějné vystavovatele, kteří sice na konci veletrhu vymění nepadnoucí oblek za mikinu s kapucí, jejich nápady jsou ale tím, co dělá CeBIT zábavným i moderním.

WundBIT

Například berlínský start-up Relayr se blýskl sadou bezdrátových modulů nazvanou WunderBar, která umožňuje i začínajícím vývojářům vytvářet pokročilé aplikace pro IoT. Borci z Relayr
si navíc z Hannoveru odvezli 30 tisíc eur, protože jejich pojetí senzorických modulů ve tvaru tabulky čokolády, zvítězilo ve start-upové souteži Code_n.

Podle davu lidí u stánku, si Relayr odvezl z CeBITu i tunu vizitek a nových přátel na LinkedInu. A to je další důvod, proč se vyplatí rozbít v Hannoveru tábor a to i v případě, že vaše firma žádný
CeBITí contest nevyhraje.

CeBIT 2015, 16. bis 20. März
CeBIT 2015. Ilustrační foto. Zdroj: Deutsche Messe Group

Za pět dní, které jsme s kolegou strávili na CeBITU u stánku ARGO22, jsme každý rozdali přes padesátku vizitek a téměř 60 jsme jich nabrali od lidí, kteří se sami zajímali o naše služby. I

když zatím není jisté, kdy a jestli vůbec se nám získané kontakty podaří obchodně zúročit, už teď převažují přínosy.

Měli jsme možnost představit naše produkty a služby lidem z celého světa.  Poznali jsme, jak lidé reagují na naši nabídku i mimo Českou republiku a to nám umožňuje lépe předvídat požadavky
našich klientů během plánované zahraniční expanze. Navíc už máme domluvené dva bysnys cally se zájemci o naše služby z Mexika a Polska.

V podstatě podobnou zkušenost mají i ostatní české firmy, které na letošním CeBITU vystavovaly pod praporem českého mini pavilonu.

CeBIT 2015, 16. bis 20. März
CeBIT 2015. Ilustrační foto. Zdroj: Deutsche Messe Group

Pravdou je, že nebýt finanční podpory od CzechTradu, která pokryla zhruba dvě třetiny našich nákladů, asi bychom se na CeBIT na vlastní pěst nevypravili. Na druhé straně žádný investor nebo

zajímavý obchodní partner podobný těm, na které jsme narazili na CeBITu, by na dveře naší kanceláře sám od sebe určitě nezaklepal.

Resumé je tedy následující. Pokud hledáte IT show nebo přehlídku nejnovějších technologických vychytávek, vyhněte se CeBITu obloukem. Jestli rozjíždíte vlastí byznys, hledáte investora nebo
jen pošilháváte pro spolupráci se zahraničními firmami, nebojte se zařadit CeBIT do svého kalendáře. I díky dostupné finanční podpoře můžete jedině získat.

Total
0
Shares
Další články