Barcelona věští otevřenou válku mezi Applem a Googlem

„Bitva ekosystémů se změní ve válku,“ tvrdí ostatně analytici comScore ve své aktuální studii. Očekávají, že telefony s operačním systémem získají letos víc než polovinu trhu. A v hledáčku vývojářů nejsou jen smartphonoví novicové, ale i loajalita současných uživatelů. Odstrašující příklad BlackBerry totiž hovoří jasné – během jednoho roku ztratila manažerská ostružina polovinu amerických zákazníků.

Kanadská legenda tak zatím musí s Microsoftem posbírat drobky, které spadnou ze stolu, na němž zuří otevřená válka mezi Applem a Googlem – a kterou už dnes Apple jen stěží maskuje žalobami na Samsung.

Nejde o nic jiného než o příjmy z aplikací. Apple chce zopakovat úspěch s iTunes a zatím se mu daří. Jen první dvě stovky nejvýdělečnějších prográmků mu vydělávají víc, než kolik dá dohromady celý Android Market. A láká i vývojáře, v Barceloně už Adobe ohlásilo Photoshop pro iPady za deset dolarů.

Podle průzkumu agentury Canalys jsou přitom androidí aplikace z první stovky dvaapůlkrát dražší než ty pro iPhony a iPady (374 dolarů proti 147 dolarům). Applu ale významně pomáhá loajální komunita a k tomu ještě její ochota platit. A v neposlední řadě i trh, který musí Timu Cookovi poslední dobou dost motat hlavu – Čína. Applisté z říše středu zařídí 16 procent tržeb nakousnutého jablka, tedy čtyři a půl miliardy dolarů. Takovýhle balík možná vysvětluje pokusy čínských ProView, kteří chtějí Apple ze své země vystrnadit.

Mobilní revoluce změnila i vnímání médií. Tři ze čtyř Evropanů už mají přístup k mobilním médiím a to, co bylo kdysi výsadou geeků, je dnes mainstream. Loni v říjnu sledovalo video na mobilu přes 14 milionů obyvatel starého kontinentu, tedy o 60 procent víc než o rok předtím. Skoro 60 milionů lidí tráví denně půl hodiny na Facebooku jen na displeji mobilu.

Reklamní i mediální byznys si tak růst zaručí jen rychlou reakcí – aplikacemi a speciálním obsahem pro telefony. Momentálně šest procent Evropanů například údajně běžně používá nákupy pomocí QR kódů. V ideálním případě pro obě hlavní platformy, protože evropští uživatelé si dovedou vybrat a kupují si telefon podle svých potřeb. Sázka jen na iOS nebo Android se tedy nemusí vyplatit.