Avinash Kaushik zničil český internet. Web umí jen Škodovka. Seznam, Mall, Aukro i další to dělají špatně

Nikdo nebyl ušetřen. Přední hráči tuzemského internetu neumí dělat weby pro mobily, jsou krátkozrací a soustředí se jen na ty lidi, kteří u nich nakoupí. Jeden z nejznámějších digitálních marketérů světa Avinash Kaushik nastavil českému webu dost ostré zrcadlo.

„Tady je dokonce v rohu pes… Proč je tam, sakra, vůbec ten pes?“ Ptal se Avinash nad obrázkem nejznámějšího českého vyhledávače. Sprcha pro tuzemské weby přišla ale už dřív – u mobilních verzí jejich stránek.

Avinash Kaushik na Marketing Festivalu 2014. Zdroj: Marketing Festival

Avinash Kaushik na Marketing Festivalu 2014. Zdroj: Marketing Festival

V Česku jsou tisíce lidí, kteří k webu přistupují skrz mobil. „Přesto na to místní velké firmy kašlou,“ stěžoval si Kaushik s Heurékou, Aukrem nebo adsl.cz za zády. Příkladem správného postupu je třeba britský Daily Telegraph.

2 lidi ze sta u vás nakoupí

Rozhodně přitom nejde o to, že by firmy neměly dostatek peněz na vývoj webu, ale o jejich krátkozraké myšlení. „Dva lidi ze sta u vás nakoupí. Většina firem se ve svém byznysu zaměřuje ale právě jen na ty dva, co ovšem ten zbytek? Když u vás takoví lidi neutratí peníze teď, můžou přece v budoucnu.“ Na to se Česku dost zapomíná, myslí si  Kaushik. A nejen tam.

Nástrojů, jak na ně nezapomínat, je víc. Ďábel je zakopaný v analýze dat, využití různých způsobů jejich měření a ve výsledku i správná péče o zákazníky. Tedy o cílení reklamy, práci na sociálních sítích i obsahu webu.

Avinash Kaushik na Marketing Festivalu 2014. See Think Do Care Framework. Zdroj: Marketing Festival

Avinash Kaushik na Marketing Festivalu 2014. See Think Do Care Framework. Zdroj: Marketing Festival

Řečník stavěl na See Think Do Care frameworku, který pracuje jak s přilákáním zákazníka, tak jeho pobavením, samotným nákupem (konverzí) i pozdější péčí.

„Neřešte jen lidi, kteří u vás nakoupí. Myslete na všechny předchozí fáze nákupu,“ vysvětlil.

Takhle v Česku uvažuje podle Kaushika třeba mladoboleslavská Škoda Auto, která pokrývá skvěle všechny fáze a myslí i na zákazníky, kteří auto budou chtít třeba až za rok.

Velcí dinosauři se špatně přizpůsobují

Ne všechno na českém webu je ale podle Avinashe špatně. „Vybral jsem velké hráče, ke kterým je snadné se dostat,“ vysvětlil. Velké firmy mají navíc probém rychle reagovat na vývoj trhu. Déle se přizpůsobují.

„Určitě je v Česku spousta malých štik, které to dělají skvěle.“ Takové firmy pak velcí hráči kupují. Pro malý tým je jednodušší trendy trhu sledovat a chovat se podle nich.

Vaše firma na sociálních sítích být nemusí

Sociální sítě v tuzemsku jsou podle Avinashe kapitola sama pro sebe. Pokud je firma používá jen účelně k rychlému zvýšení prodejů, nikdy neuspěje. Sociální sítě mají být podle něj hlavně místem pro nenásilnou péči o zákazníky.

Avinash Kaushik na Marketing Festivalu 2014. Zdroj: Marketing Festival

Avinash Kaushik na Marketing Festivalu 2014. Zdroj: Marketing Festival

„Pokud vám to na sociálních sítích nejde, vaše firma tam být nemusí,“ říká Kaushik. Pokud podle něj má společnost tisíce fanoušků na FB, ale u jejích statusů je cca 10 liků, 0 sdílení a žádné komentáře, má se na sociální sítě vykašlat.

„Když ty peníze, které na to dávají, budou vyhazovat z okna, bude to mít na sociálních sítích mnohem větší dopad, než to, co tam dělají teď,“ uvedl.

Rady dobré, ale…

Rady Avinashe Kaushika ale můžou v Česku snadno narazit. Nikoli na marketéry a webaře, kteří jsou naopak spíš po podobných myšlenkách hladoví, ale na opačné straně.

„Jasně, to co říkal, je pravda. A je super, když to marketéři a lidi, co dělají weby, budou vědět. Ale jde taky o to, aby si tenhle komplexní přístup osvojili klienti,“ říká Lucie Jebavá z agentury Visibility.

Střílí zároveň ale i trochu do vlastních řad, když doplňuje, že je třeba, aby marketéři klientům správný postup nejdřív dobře vysvětlili. „Aby se opravdu postupovalo po jednotlivých částech a nedělalo všechno najednou,“ jak o tom sám Avinash Kaushik mluvil.

Marketing Festival

Marketing Festival

A nejen přednášku Avinashe Kaushika si můžete prohlédnout za nedlouho sami. Videozáznamy z konference se do měsíce objeví na video.marketingfestival.cz.

Diskuze k článku