Archetypy v marketingu: Část firem se bez osobního přístupu neobejde

Podle odborníků na reklamu má většina značek svůj archetyp. Ten může v některých případech napovědět, jakou míru osobního přístupu od ní zákazníci očekávají. V případě některých firem by měl být osobní přístup součástí jejich kultury.

„Když ji miluješ, není co řešit,“ říká se v reklamě na Kofolu. Televizní spoty této značky jsou známé tím, že se často jedná o jakési mikropříběhy o lásce a přátelství, které v divácích vzbuzují pocit sounáležitosti a důvěry. Kofola však není jedinou značkou, která cílí na niterné emoce svých potenciálních zákazníků.

„Jednoduše neodolatelná“, „sladká vášeň“, „pokušení“ anebo dokonce „absolutní odhalení“ – to je jen krátký výčet těch nejčastějších leitmotivů, kterými jsou spotřebitelé denně bombardováni od různých firem, ať už se jedná o výrobce potravin, knižní nakladatelství nebo cestovní kanceláře. Pro všechny tyto značky mají marketéři souhrnné pojmenování – značky s archetypem milence.

Předloha v červené knihovně

Předlohu pro archetyp milence můžeme najít především v zamilovaných románech. Ty mívají obvykle stejnou zápletku. Mladá a krásná hrdinka se potká s tím pravým, ale určité okolnosti nebo nepochopení jim zabrání být spolu. Nakonec se ale vše zázračným způsobem napraví a hrdinka se za svého vysněného muže vdá a žije s ním až do smrti.

Podle marketingového odborníka Honzy Vašíka se podobný blízký vztah časem vytváří i mezi spotřebiteli a firmami s archetypem milence: „Produkty nebo služby firem s mileneckým archetypem pomáhají spotřebitelům vnímat vlastní krásu či výjimečnost. Podobně jako v zamilovaných románech přitažlivý muž odhaluje pravé já hlavní hrdinky.“

Tradičními zástupci firem s archetypem milence jsou společnosti z oblasti kosmetiky, módy, klenotnictví, gurmánství, cestování a automobilového průmyslu.

Jaká je značka s archetypem milence:

  • Disponuje elegantní firemní kulturou.
  • Má vztah k lidem, k práci a k prožitkům.
  • Jejím cílem je být stále atraktivnější, a to fyzicky i emocionálně.
  • Může inklinovat k podbízivosti a ztratit identitu.

Souznění se zaměstnanci i zákazníky

Podle Honzy Vašíka organizace typu milenec rády působí na principu sdílení moci a vzájemné shody. Jejich zaměstnanci mají upřímně rádi jeden druhého a odhodlaně hájí hodnoty, vize a výrobky firmy.

„Jejich rozhodování je vždy demokratické, věnují mu dost času, aby každý mohl svobodně říct svůj názor,“ popisuje hierarchii mileneckých firem Vašík a dodává, že tato ohleduplnost má nemalý vliv i na loajalitu jejich klientely. „Zákazníci si často vytvářejí blízké vztahy s jejich výrobky a službami a jsou jim věrní. Vždy pijí výhradně svůj oblíbený nápoj, používají stejný parfém a podobně, protože v nich vyvolávají dojem určité blízkosti a bezpečí,“ vysvětluje.

S tím souvisí i v marketingu často skloňovaný osobní přístup. Tyto značky totiž velmi dbají na segmentaci zákazníků, aby jim mohli nabízet speciální slevy nebo dárečky.  Vědí totiž, že v opačném případě by se jejich cíloví zákazníci mohli cítit zanedbáni a jednoduše odejít ke konkurenci.

Od upřímného vztahu ke koketování

Podle Honzy Vašíka je snad nejznámějším zástupcem firmy s archetypem milence společnost Chanel, jejíž zakladatelka Coco Chanel sama žila životem jako vystřiženým z červené knihovny.

„Coco Chanel pocházela z chudé rodiny a svůj první obchod s oděvy si otevřela díky podpoře bohatého milence. Během svého života udržovala milenecké vztahy s mnohými pány z vysoké společnosti. Osudovým se jí stal až vztah s německým důstojníkem Hansem Güntherem, s nímž prožila druhou světovou válku. Právě kvůli němu byla později obviněna z kolaborace s nacisty,“ popisuje Honza Vašík jednu z životních epizod slavné návrhářky.

Podle něj lze neslavně proslulé koketování Coco Chanel vztáhnout i na chování značek. Od těch zákazníci očekávají dlouhodobý přísun upřímného obdivu a zbožňování. V momentě, kdy získají dojem, že s nimi značky pouze koketují, ztratí zájem a začnou se poohlížet po konkurenci.

Podrobněji se archetypem milence v brandingu zabývá ve svém vlogu agentura Fairy Tailors:

Total
1
Shares
Další články
Přečtěte si více

Videoinfografika odhaluje zajímavé statistiky o YouTube

Není pochyb o tom, že videomarketing se s rozvojem internetu stal jedním z nejúčinnějších marketingových nástrojů. Důležité ovšem je mít to správné publikum, a na to zase potřebujete místo, kde jej můžete oslovit. A přesně takovým místem je YouTube, kde 800 milionů uživatelů denně zhlédne přes 4 miliardy videí.
Přečtěte si více

Známe program Startup Summit 2015 – vystoupí ředitelé korporací, investoři i zakladatelé úspěšných startupů

Konference Startup Summit 2015 si dala za úkol propojit osobnosti z velkých firem se startupy a navázat oboustranně prospěšnou spolupráci. Na právě zveřejněném programu naleznete známá jména velkého byznysu, například Tomáše Budníka (generální ředitel O2) nebo Andreu Hepnerovou (výkonná ředitelka českého SAPu). Kromě nich se můžete těšit na panelové diskuze s investory a zakladateli, řízený networking nebo na Startup Summit Pitch.
Přečtěte si více

Twitter už dokončuje češtinu, urychlit ji můžete i vy

Twitter představil lokalizaci do dalších dvou jazyků, katalánštiny a ukrajinštiny. To by samo o sobě nebylo až tak zajímavé, kdyby ovšem současně neoznámil, že další na řadě bude s velkou pravděpodobností čeština. Pokud uživatelé stihnou vše včas přeložit, mohla by česká verze brzy být oficiálně na světě.