Amazon překročil svůj stín, má nový tablet i prohlížeč

Už několik měsíců se spekulovalo o tom, že Amazon chystá nový tablet. A právě včera uspořádala společnost konečně akci v New Yorku, na níž představila svou novou vlajkovou loď Kindle Fire s barevným multi-touch sedmipalcovým displejem za 199 dolarů. Že uživatele novinka od Amazonu zajímá, o tom svědčí reklama na nový Kindle Fire, která byla na YouTube umístěna teprve včera. V tuto chvíli už má 350 tisíc zhlédnutí.

Pokud vás zajímá hlavně estetická stránka věci, více fotek nového Kindlu najdete třeba v galerii VentureBeat. Amazon začne novinku distribuovat 15. listopadu, už teď si ji ale můžete předobjednat. Do rodiny Kindle tabletů přibyly nicméně ještě další přístroje v různých vybaveních a cenových relacích (už od 79 dolarů), na jejich srovnání se můžete podívat v přehledné tabulce a trhu s tablety se také věnuje nová infografika.

Zásadní změnu přináší prohlížeč Silk

Co je ale na Kindle Fire dost možná nejzajímavější, je zbrusu nový webový prohlížeč nazvaný Silk, který má výrazně zrychlit načítání obsahu. Silk je na poli webových prohlížečů radikální novinkou a jde o další významný úkrok Amazonu stranou od původního byznysu. Funguje jako rozdělený prohlížeč, který žije jak na samotném přístroji, tak v cloudu. Výkon mobilního zařízení totiž Amazon zrychlil právě tím, že rozdělil práci mezi tablet a vlastní webovou službu v cloudu EC2.

Kdykoliv uživatel surfuje na internetu prostřednictvím Kindle Fire, využívá při tom cloudovou infrastrukturu Amazonu, která se skládá z tisíců serverů a tlustých potrubí datových sítí. Pokaždé, když uživatel klikne na webovou stránku na svém přístroji, EC2 se ujme renderování a na vyžádání poskytuje informace tabletu.

Amazon dále vysvětluje: „Amazon Web Services spolupracuje s hlavními poskytovateli internetových služeb a mnoho top stránek hostuje na EC2. To znamená, že mnoho webových požadavků nikdy neopustí rozšířenou infrastrukturu AWS, čímž se snižují přepravní časy na pouhých několik milisekund.“

Na včerejší tiskové konferenci předvedl Amazon také malou prezentaci prohlížeče Silk. Kindle Fire měl v jednu chvíli načíst zároveň 53 statických souborů (konkrétně obrázků), 39 dynamických souborů, 30 souborů JavaScript a tři soubory flashové. Zvládl to za několik vteřin.

Nový prohlížeč přichází, zdá se, v pravý čas. Moderní webové stránky jsou čím dál tím komplexnější. Načítání jednoho webu znamená u mnoha stránek zároveň cestu přes desítky domén a více než sto souborů. A to může někdy způsobit problémy i jinak rychlému stolnímu počítači.

Právě z tohoto důvodu se lze domnívat, že Amazon jednou představí Silk i jako stolní webový prohlížeč. A prohlížeč od Amazonu, to už bude vážně nevídaná věc. Ostatně Amazon už si podle fusible.com registroval kolem 500 domén se slovem „silk“ v názvu, mezi nimi i SilkForMac.com, AmazonSilkForWindows.com a AmazonSilkForAndroid.com. Jak je z jejich názvů patrné, kromě Windows a Macu by mohl být Silk nabízen i pro další přístroje s Androidem. Než ale Amazon posílí svou cloudovou infrastrukturu, bude k mání zatím jen na Kindle Fire.

iPad neohrozí, ale Android bude muset snížit ceny

Analytici se většinou shodují na tom, že ani přes řadu inovací a téměř poloviční cenu nový Kindle Fire neohrozí místo na výsluní, které už tradičně okupuje iPad. Za iPadem stojí pevná základna loajálních fanoušků Applu, extrémně silný brand, více jedinečných vychytávek a průhledný servis.

Přesto lze očekávat, že nové Kindle přístroje trh s tablety pozmění a oživí. Amazon nastavil velmi konkurenční ceny, na což budou muset reagovat především výrobci tabletů také běžících na platformě Androidu. Brzkou reakci tedy čekáme především od velkých firem s asijskou základnou, mezi něž patří například Samsung (Galaxy Tab), Sony (Tablet S) či Motorola (Xoom). Podle dalších komentářů je konkurentem především pro Microsoft, jiní v něm zase vidí hrozbu pro Netflix, neboť Amazon k nabídce tabletu přidává i možnost vyzkoušet si službu Amazon Prime s přístupem k tisícům filmů a seriálů.

V každém případě je letošní předvánoční nabídka Amazonu více než zajímavá. Pokud vyjdou plány společnosti, přístroje se brzy dostanou do rukou milionů lidí. Ti budou následně s velkou pravděpodobností využívat další služby Amazonu – především nakupovat elektronické knihy, hudbu, filmy a další obsah. A zároveň se jistě rozšíří i reklamní program, který umožňuje koupit si přístroje od Amazonu levněji výměnou za to, že se na spořiči obrazovky budou zobrazovat reklamy.

Zkrátka a dobře, Amazon už je v současnosti vyzyvatelem největších firem v oblasti e-commerce, tabletů, online videa, hostingu, prohlížení webu a částečně i reklamy. Ambice mu tedy rozhodně nechybí a zrození skutečného obra je vždycky zajímavé sledovat.

Via TNW, Mashable, eWeek