Amazon nechce jen prodávat. Ovládne trh i jako vydavatel?

Amazon, kterému dodal odvahu obrovský úspěch zařízení pro čtení elektronických knih Kindle, vycítil svou velkou příležitost. Společnost se sídlem v Seatlu spustila v posledních týdnech dvě nové vlastní edice a představila seznam nejlépe prodávaných autorů, kteří budou pod těmito edicemi publikovat. Najala také významného knižního agenta, aby rozjel kancelář v New Yorku.

Konkurence je velká, Amazon to ví

V sázce je hodně. Amazon se snaží prosadit v rozvinutém byznysu, kde byl jen v roce 2009 podle údajů společnosti Simba Information v USA obrat 14 miliard dolarů. Celému odvětví navíc už roky dominuje šest hlavních vydavatelských domů sídlících v New Yorku nebo Londýně, které navíc dodnes patřily mezi hlavní dodavatele tištěných knih pro server Amazon.com. Mezi ně (své dodavatele) se teď chce Amazon protlačit.

Úkol to nebude lehký, protože zavedené vydavatelské domy většinou vlastní velké korporace s dostatečnou finanční základnou, mají pěstovanou značku a vybudované cenné obchodní vztahy. Amazon se ale už rozhodl zaútočit a pro to, aby se z něj stal významný vydavatel tištěných, digitálních i audio knih zvolil odhodlaný přístup:

  • Začátkem tohoto měsíce oznámil Amazon svou novou edici zaměřenou na romantické romány. Pod svá křídla už získal nejlépe prodávanou autorku tohoto žánru Connie Brockway.
  • Později v průběhu května oznámil Amazon svou další edici nazvanou Thomas & Mercer mystery imprint, která zaštítí knihy od autorů žánru mystery a tajemna jako Kyle Mills, J. A. Konrath, D.M. Annechino a John Rector.
  • 22. května na významné vydavatelské přehlídce odhalil Amazon informaci, že významný knižní agent Larry Kirshbaum otevře a povede vydavatelskou kancelář Amazonu v New Yorku. Kirshbaum byl dlouhá léta výkonným ředitelem knižní skupiny Time-Warner Book Group.

Další esa v rukávu

Boj o místo na slunci a o klíčové autory to bude určitě zajímavý, protože nejen zavedení vydavatelé, ale i Amazon má hodně co nabídnout. Jde o společnost inovativní a ziskovou, jejíž online byznys model z ní dělá silného hráče pokud jde o konečnou cenu produktů. Digitální knihy také nezabírají žádné místo ve skladech a jejich distribuce je snadná.

Co je ale ještě důležitější, na rozdíl od tradičních vydavatelských domů má Amazon přístup k obrovskému množství dat o svých zákaznících a jejich preferencích. Díky tomu disponuje i silnějšími vazbami se svými čtenáři, které ještě pomáhá utužovat stále populárnější Kindle. Známý algoritmus Amazonu se učí preference uživatele (co vyhledává a kupuje) a na základě toho mu doporučuje další produkty, někdy až s děsivou přesností.

Podle Jamese McQuiveyho, vice prezidenta analytické společnosti Forrester Research, se tak Amazon stane „jediným vydavatelem v New Yorku, který má tak hlubokou znalost o svých čtenářích a snadný přístup k nim, což dává jeho edicím ohromnou moc, kterou jiní vydavatelé nemají“.

Tvrdá rána papíru?

Většina názorů v knižním světě vyjadřuje z počínání Amazonu určité obavy. Strach panuje z toho, zda společnost postupně nevyřadí z trhu tištěné knihy. „Obáváme se, že se Amazon bude snažit získat přílišnou kontrolu a vše propojí s elektronickými knihami,“ sdělil serveru TechFlash newyorský agent Steven Axelrod.

Profesor marketingu Albert Greco odhaduje, že se Amazon bude snažit postupně přilákat klíčové autory. Žádnou velkou revoluci ze dne na den nicméně zatím nečekejme, většina z nejlépe prodávaných autorů má uzavřené dlouhodobé kontrakty s velkými vydavatelstvími a ty nelze tak snadno rozvázat.

Podle serveru Business Insider, má Amazon v rukou obrovskou příležitost a neměl by se tedy ohlížet napravo nalevo. Samotní vydavatelé jej v tuto chvíli potřebují více, než on potřebuje je. Kdyby Amazon přestával prodávat jejich knihy, trpěly by podle Bezose více, než Amazon, který se ještě veze na úspěšné vlně Kindlu.

Sám Amazon odmítl své kroky na poli vydavatelského byznysu nějak blíže komentovat s tím, že vše důležité se časem dozvíme.

Via TF