YouTube začne s předplatným, zatím zbaví uživatele reklamy

O možnosti vzniku placeného přístupu k videoslužbě YouTube se hovoří už nějakou dobu. Ta by podle nejnovějších informací měla být spuštěna již tento měsíc. Předplatné bude dobrovolné a jeho konkrétní podoba zatím není známa. Jisté je, že uživatelé nebudou v placené verzi obtěžováni reklamou.

Informaci o chystaném předplatném YouTube přinesl portál SlashGear. Podle něj Google rozeslal členům programu Partner e-mail, který o příchodu nové podoby služby částečně informuje. Obsah není nijak konkrétní, detaily nejspíš Google zveřejní se samotným spuštěním placené verze služby. Novinka má navázat na aktuální betatestování služeb YouTube Music Key a YouTube Kids, které nabízejí specifický přístup k obsahu z YouTube.

Music Key je určena k nerušenému poslechu hudby třeba na pozadí, kdy uživatele nebude od souvislého proudu hudby reklama vyrušovat. YouTube Kids je pro změnu aplikace pro mobilní zařízení se systémem iOS a Android, která má dětem servírovat pro ně vhodný obsah. Tady se naopak Google stal terčem kritiky, když dovolil připravovat obsah i skrze speciální brandované kanály, kde se může vyskytovat reklama. Ochránci práv dětí pak kritizují i některé další aspekty služby, které souvisí třeba se skrytou reklamou.

YouTube Generation. Zdroj: Flickr.com, jonsson

YouTube Generation. Zdroj: Flickr.com, jonsson

Nicméně jak Music Key, tak Kids jsou novou formou prezentace tradičního videobsahu YouTube. Teď se k tomu má přidat placená verze, o které se nejvíc hovořilo právě v souvislosti s možnostmi získat autorsky chráněná díla, typicky hudbu. Zatím je jen jisté, že předplatné bude podobně jako u Musi Key znamenat pro uživatele konec otravných reklam. Co dalšího však služba přinese, to není zatím známo.

Vzhledem k tomu, že Google s novinkou oslovil své partnery, můžeme spekulovat o tom, že je jeho snahou získat pro placenou verzi i nějaký ten exkluzivní obsah. Krom speciálně vytvořeného obsahu by se mohlo jednat například právě i o hudební videoklipy, seriály či filmy. Tato možnost by mohla k YouTube přilákat i nové poskytovatele obsahu, otázkou je, jaký obchodní model v tomto případě Google zvolí. Doposud totiž partneři těžili třeba z reklamy, která jejich videa obklopovala. To u placené verze samozřejmě nepřipadá v úvahu.

Předplatné bude pochopitelně dobrovolné, kdo nebude chtít platit, nadále bude moci klasicky portál využívat bezplatně s reklamou Pro firmu má být novým zdrojem příjmu, který doplní tradiční reklamní kanály. S příchodem nové služby se mají změnit podmínky pro tvůrce obsahu, zřejmě právě s ohledem na fakt, že u placené verze odpadají příjm z reklamy, o které se Google s tvůrci dělí.

Diskuze k článku