České zkušenosti z DámeJídlo pomůžou rozjet byznys po celém světě

Dáme jídlo, FB profil, top 12 českých startupů

Šéf české food delivery platformy DámeJídlo.cz od září nově řídí i globální logistiku Delivery Hero.To znamená, že bude mít na starosti 24 zemí – a to je jen začátek. Že je DámeJídlo ve srovnání se zahraničím v něčem unikátní, si Delivery Hero všimlo už na konci loňského roku, kdy ho i s tehdejším konkurentem JídloTeď.cz koupilo. A teď se od firmy bude učit.

Firma má totiž vlastní logistiku, která podle pojetí nadnárodních vlastníků funguje. Přesto, že v Česku byl její vznik vlastně z nouze ctnost. 

V zahraničí je to většinou naopak. Online platformy pro objednávání jídla vlastní logistiku téměř nikde nemají, protože většina tamějších restaurací má své kurýry a doručují si sami. V Česku je takových restaurací jen 10 – 15 procent. Proto když chtělo DámeJídlo.cz svým zákazníkům co nejvíc chutí a cenových úrovní, nevidělo jinou možnost, než vlastní logistiku zařídit.

„Když přišli Delivery Hero, byli jsme už relativně dost daleko. Ta mašina frčela, už jela, kurýři fungovali, už jsme rozváželi docela dost zakázek a dělali jsme to ekonomicky dobrým způsobem. Ta věc byla v lehkém profitu nebo na nule. Ostatní země teď začínají přemýšlet, jestli také nemít vlastní logistiku, protože to má řadu výhod, ale žádná z nich není ani zdaleka tak daleko, jako jsme byli my,“ popisuje Lukáš Uhl důvody, proč si ho Delivery Hero do svého top managementu vybralo.

lukáš uhl dámejídlo

Plán: Za rok na titulce Economistu

Podle Uhla má logistická platforma Delivery Hero obrovský potenciál: „Dělá měsíčně přes 10 milionů zakázek a roste, silně roste. Mojí ambicí je, aby logistická platforma doručovala třeba za dva roky 5 milionů zakázek měsíčně. To jsou řády, o kterých se bavíme s lidmi z Delivery Hero a o kterých si myslím, že jsou realistické,“ vyčísluje plány Uhl.

Když s vlastní logistikou DámeJídlo.cz začalo, u restaurací s vlastním rozvozem se nesnažilo přebírat jejich provoz. „Nikdy jsme se nesnažili být agresivně všude. Nikdy jsme nepřišli za restaurací se slovy: ‚Outsourcujte to na nás‘. Ten mezinárodní projekt je přesně opačný. V něm jde o to přijít za restaurací a říct: ‚Milá restaurace, ty tady máš 5 – 8 kurýrů a co kdybys to outsourcovala na nás. My jich ve městě máme 150. Takže když to, milá restaurace, uděláš, dostaneš lepší servis.‘ V zahraničí chceme jít cestou vybudování firmy, která dělá logistiku na začátku pro restaurace, a pak se dá otevřít a rozvážet cokoli,“ popisuje Uhl.

Do teď měl coby ředitel DámeJídlo.cz na starosti pouze český trh. Tím, že se v rámci skupiny posunul o stupínek výš, teď bude vyvíjet řešení pro trhy po celém světě. Nově pod něj totiž spadá 24 zemí, kde Delivery Hero působí. „Logistika má své začátky a už funguje v  Anglii, Česku, Polsku, začínáme Švédsko, Rakousko a začali jsme diskuze s manažery v Jižní Americe. Máme naplánované návštěvy Řecka, Turecka, Středního východu a Koreje,“  představuje své první kroky. Jeho hlavním úkolem totiž bude mezinárodní expanze.

Lukáš Uhl věří, že online a mobilní objednávání a doručování nejen jídla má obrovský potenciál. Když jsme se ho zeptali, kde by rád viděl logistiku Delivery Hero třeba za rok, s úsměvem odpověděl: „Na titulní stránce The Economist.“ Tak mu držme palce.

Diskuze k článku