Ty esporty: Cloud9 má první ženský tým na Valorant

Organizace Cloud9 se sídlem v Los Angeles, která provozuje řadu esportových týmů pro hry jako League of Legends a Fortnite, bude nově spolupracovat s AT&T. Společně chtějí vytvořit více příležitostí pro ženy, aby kompetitivní herní prostředí bylo inkluzivnější. Tým složený výhradně z hráček debutoval koncem října na kvalifikaci First Strike pořádané Riot Games.

Cloud9 se dlouhodobě pokouší dělat osvětu v odvětví esportu, které organizace vnímá jako toxické a výhradně mužské. V květnu se například organizace spojila s kalifornským poskytovatelem integrované péče Kaiser Permanente, aby se vylepšilo duševní zdraví americké herní komunity. Společná snaha by měla vést ke změnám v esportu jako takovém, ve videohrách, k celkové rozmanitosti i k duševnímu zdraví hráčské základny.

Jednou z fascinujících věcí na esportu a kompetitivním hraní je to, že na rozdíl od tradičních sportů hráči stačí pouze myš a klávesnice. Skutečně pak nezáleží na tom, kdo u počítače sedí – jak je hráč fyzicky zdatný, jestli je to žena nebo muž, ani na tom, jaká má kulturní zázemí. Nic z toho není důležité. Existuje tedy mnoho podstatných argumentů, proč by se mělo změnit myšlení lidí, kteří mají zkreslenou představu o tom, jak by esportový tým měl vypadat. Nicméně – kolik ženských hráček usedá po boku svých mužských kolegů na velkých turnajích za kompy?

Studie Newzoo, světoznámého poskytovatele esportovních statistik a analýz, ukázala, že ženy tvoří 46 % herního průmyslu. Agentura Momentum Worldwide uvádí, že 29 % fanoušků jsou ženy. Podle portálu WomenInGames.org odpovědělo 71 % respondentů, že ženy nejsou v esportu a hrách dostatečně zastoupené. Společnost Momentum Worldwide k tomu dodala, že 62 % fanynek esportu nevěří značkám, které jsou jim představovány. Aby došlo v esportu k potřebným změnám, musí se tyto statistiky zlepšit.

Společnosti zabývající se esportem si musí uvědomit, že to nejsou malé rodinné firmy, ani startupy. Pokud chtějí růst a být ziskovější, musí začít diverzifikovat každou část toho, co dělají. Doba si to zkrátka žádá a výsledky jsou vidět na zisku.

Cílem Cloud9 je, aby ženy hrály ve stejných týmech jako muži. V mezidobí budou ženské a mužské týmy hrát ve stejné lize. Začnou proti sobě trénovat a sdílet strategie, dávat si zpětnou vazbu, aby byly silnější. Cloud9 chce vytvořit jeden konkurenceschopný tým, který bude sestávat z těch nejlepších hráčů a hráček. Nyní sice přichází s týmem žen, ale plánuje docílit rovnocennosti. Aby organizace dosáhla svých cílů, musí zajišťovat a vytvářet příležitosti pro ženy a všemožně je podporovat. V současné době je totiž parita v esportu něco nepředstavitelného a bude ještě třeba investovat hodně úsilí, aby byla na denním pořádku. Rovnost nemá být pro esport novinkou, ale spíš normou. Takže se ukáže, zda je esport skutečnou tou progresivní oblastí, která může nabourat všechny ty genderové, rasové a vůbec všechny další stereotypy.

Úvaha je dále taková, že jakmile fanynky uvidí ženu-hráčku, ztotožní se s ní a snáze uvěří, že mohou být jako ona. Tak přijde do oblasti esportu více dívek a mladých žen. Cloud9 je známý tím, že hledá nové tváře i mezi hráči a zaměstnanci, které ostatní podceňují. Jakmile zjistí, že byl nějaký talent přehlížený, v Cloud9 se postarají, aby dostal potřebnou pozornost a čas na to, aby mohl své hráčské předpoklady rozvíjet.

Ženský tým Cloud9 se jmenuje Cloud9 White a jeho členkami jsou Alexis „alexis“ Guarrasi, Annie „Annie“ Roberts, Jasmine „Jazzyk1ns“ Manankil, Katsumi a Melanie „meL“ Capone.

Všechny dívky se dříve hlásily k týmu MAJKL, aniž by spadaly pod konkrétní organizaci. MAJKL na svém prvním turnaji Counter Logic Gaming – Blitz Open Cup získal 5.–8. místo ze 16 týmů. MAJKL na sebe dále upozornil ve valorantské komunitě v září, kdy obsadil první místo v turnaji FTW Summer Showdown. V této akci, která byla součástí Valorant Ignition Series, vybojoval tým 25 000 dolarů.

Historie Cloud9

Cloud9 založil v roce 2013 Jack Etienne. O dva roky později vyhrál tým Cloud9 světový šampionát Heroes of the Storm a dobře se umístil i v Counter-Strike: Global Offensive. Organizace v průběhu času zaznamenala vzestupy i pády, rozrostla se na 11 týmů a expandovala do mnoha her.

Cloud9 se chce v esportu proslavit nejen jako organizace, která vyhrává mistrovství, ale i jako dobře fungující společnost. Věří, že esport nabízí příležitost, aby v sobě lidé mohli najít to nejlepší. Konkurenční hraní není jen o vítězství za každou cenu, ale úspěch záleží na týmové spolupráci. Všichni hráči Cloud9 jsou navíc evidováni jako zaměstnanci s odpovídajícím zdravotním pojištěním. Organizace tak dokazuje, že jí jde o víc než jen o vítězství v šampionátech.

Hráčky se začaly v esportu objevovat v roce 2002 díky platformě PMS Clan – založené pro ženský online gaming. V roce 2018 reprezentoval organizaci Gen.G ženský tým ve hře Fortnite a v srpnu vytvořila esportová organizace Dignitas (vlastněná Philadelphia 76ers) iniciativu pro hráčky přezdívanou Fe.

AT&T a ženy v IT

Společnost AT&T se zaměřuje na ženy, včetně vývojářek her. Na konci října 2020 spustila platformu Unlocked Games, kam se mohou přihlásit vývojářky z USA. Šest z nich bude vybráno do finále, kde budou naživo soutěžit o 50 000 dolarů na svůj herní projekt. Je to první soutěž svého druhu, která je věnována výhradně ženám.

Diskuze k článku