Studie: Z jakých důvodů odstraňujeme a přidáváme facebookové přátele

Studie výzkumné společnosti NM Incite spadající pod známou firmu Nielsen McKinsey sledovala důvody, proč lidé používají sociální média, a zjišťovala faktory, které vedou k přijímání nových přátelství či odstraňování stávajících přátel na Facebooku. Dozvídáme se, že průměrný uživatel má 130 přátel, a zatímco muži mají tendenci používat sociální média na podporu své kariéry nebo randění, ženy zde častěji sledují různé nabídky, kupují vouchery a hodnotí služby či produkty.

Uživatelé se nejčastěji přátelí s jinými uživateli proto, že je osobně znají (83 %), případně mají společné přátele (60 %). Značně upozaděné zůstávají na Facebooku faktory jako byznysové kontakty (11 %) a fyzická přitažlivost (8 %). Shodně po sedmi procentech pak mají poměrně kuriózní důvody pro přátelství: potřeba mít co nejvíce facebookových přátel, přátelení se s kýmkoliv a kvalitní profilová fotka.

Ještě zajímavější ale je, z jakých důvodů se uživatelé rozhodují někoho ze seznamu kontaktů vyškrtnout. Nejčastěji virtuální přátelství zaniká kvůli ofenzivním příspěvkům (55 %), snaze neustále něco prodávat (39 %), depresivním komentářům (23 %) nebo nedostatku vzájemné interakce (20 %). Otravné mohou být i politické komentáře (14 %). Studie také ukázala, že není dobré přispívat ani moc často (6 %), ani moc málo (3 %).

Virtuální přátelství na Facebooku jsou tedy nejen odrazem jejich podoby ve skutečném světě, ale zároveň vyžadují dodržování nepsané facebookové etikety. Uživatelé se chtějí na sociální síti především bavit s lidmi, které osobně znají. Všeobecně lze přitom říci, že nejsou moc zvědaví na příspěvky agresivní, depresivní, vyloženě politické nebo zaměřené na prodej – tedy alespoň ne ze strany svých přátel.

Via Nielsen