Studie: Proč lidé na sociálních sítích většinou mluví o sobě

Nejenže čtyři z pěti příspěvků na sociálních sítích píší lidé o sobě, ale kromě toho asi 30 až 40 procent všeho, co každý den řeknou, se vztahuje k jejich osobě. Tým psychologů z Harvardu, vedený Jasonem Mitchellem a Dianou Tamir, se rozhodl přijít na kloub tomu, co k takovému chování lidi vede a uspořádal za tímto účelem sérii pokusů.

Při pokusech zjišťovali vliv, jaký na mluvení o sobě má publikum, měřili aktivitu mozku a dokonce pokusným osobám nabízeli peníze za to, pokud budou mluvit o někom jiném. Výsledek? Měřením se zjistilo, že mluvení o sobě aktivuje v mozku dopaminová centra odměny, ta samá, která spouští jídlo, peníze a sex.

Pokusné osoby měly například odpovídat na otázky o celebritách s tím, že pokud mluvily o celebritě, vydělaly si drobnou částku (v řádu několika centů za odpověď). Mohly se ale také rozhodnout mluvit o sobě, v takovém případě peníze nedostaly. Zhruba ve čtvrtině případů lidé peníze odmítali a raději hovořili zdarma o sobě než za peníze např. o Baracku Obamovi.

To, že odpovědi měly publikum, mělo na mozkovou aktivitu pokusných osob významný vliv. Pocit odměny byl vyšší, pokud pokusným osobám bylo před dotazováním sděleno, že odpovědi budou ukázány členovi rodiny nebo jiné blízké osobě, než když měly být zachovány soukromé. To může osvětlovat, proč někteří lidé mají potřebu mít tisíce přátel na Facebooku, přestože většinu z nich ani osobně neznají.

„Sebeotevření je extrémně odměňující,“ říká ke studii Diana Tamir. „Lidé byli dokonce ochotni vzdát se peněz, aby mohli mluvit o sobě. Myslím, že studie pomáhá vysvětlit, proč lidé tolik používají sociální média. Myslím, že pomáhá vysvětlit, proč existuje Twitter a proč je Facebook tak populární, protože lidé si užívají sdílení informací o sobě s ostatními.“

Via LAT