Smíchovská střední průmyslová škola otevřela Laboratoř virtuální reality. Buduje i vlastní vývojářské studio

Smíchovská střední průmyslová škola patří mezi nejprogresivnější ve svém oboru. Studenti tu aktivně vyvíjejí ve virtuální realitě, řeší kybernetickou bezpečnost, robotiku i internet věcí. K tomu všemu nyní Smíchovská střední průmyslovka za podpory svého zřizovatele, hlavního města Prahy, otevřela Laboratoř Virtuální reality.

Na jednom pracovišti disponuje SSPŠ osmnácti výkonnými stroji pro virtuální realitu, což je vcelku unikátní počet nejen na akademické půdě. Navíc všech 18 osob, kteří si nasadí virtuální brýle, se mohou ocitnout v jednom virtuálním prostoru. To dává nekonečné možnosti jak do výuky, tak vývoje dalších produktů.

Klíčovou postavou za celým projektem a velmi progresivním rozvojem celé školy je její ředitel Radko Sáblík. „Jako ředitel školy mám na tisíc různých povinností, dost často spjatých s byrokracií. Ale mou absolutní prioritou je maximální podpora velmi zajímavých a inovativních nápadů studentů a zaměstnanců školy, mezi kterými je mnoho našich absolventů,“ říká Sáblík.

Inovativními nápady má na mysli například unikátní virtuální prohlídku koncentračních a vyhlazovacích táborů v Osvětimi. Studenti Smíchovské střední průmyslové školy převedli do virtuální reality oba tábory Auschwitz I. a Auschwitz II. – Birkeanu, do nichž se mohou lidé přes virtuální brýle podívat a projít si je.

Do Osvětimi ve VR

Učitele na VR dnes škola nevychová

Sáblík je zároveň hrdý na to, že se na školu vrací absolventi, kteří tu působí například jako vyučující těch nejmodernějších IT předmětů. „Školy dnes učitele na robotiku nebo virtuální realitu nevychovávají a ještě asi dlouho nebudou. Ti lidé se to museli všechno naučit sami,“ poukazuje Sáblík na jeden z problémů českého školství. Jeho škola nyní spolupracuje s 35 absolventy a i díky nim se na ní mohou učit skutečně ty nejmodernější obory.

Proč to takto moderně na některých školách jde a na jiných ne, má Radko Sáblík jednoduchou odpověď. „Technologie letí dopředu a české školství nestíhá. Už neplatí, že největším zdrojem informací je škola. Vše je na internetu, kde s tím umějí pracovat studenti, ale učitelé zatím ne. Musíme změnit myšlení ředitelů i učitelů,“ je přesvědčen Sáblík.

Radko Sáblík, ředitel SSPŠ

Spolu s otevřením Laboratoře virtuální reality souvisí i další aktivita jeho školy a studentů. SSPŠ zakládá vlastní vývojářské studio, v němž budou studenti dále rozvíjet mnoho svých projektů. Do budoucna Sáblík nevylučuje ani založení samostatného vývojářského startupu. Ten by se pak podílel na zakázkových projektech v komerční sféře a zároveň by využíval zdrojů školy.

Rozvoj chytré Prahy i internetu věcí

Už nyní Smíchovská střední průmyslová škola s několika technologickými partnery ze soukromého sektoru spolupracuje, například s pražskou městskou firmou Operátor ICT.

„Spolupráce se SSPŠ si velmi vážím, mladí talentovaní lidé přinášejí čerstvý vítr. Studenti se například aktivně zapojují do vymýšlení nových nápadů, jak služby poskytované městem smysluplně modernizovat za využití technologie IoT a také mobilních aplikací,“ uvedl Michal Fišer, generální ředitel Operátora ICT.

Proto se na smíchovské škole buduje také další specializované pracoviště, které se bude zabývat internetem věcí. Spuštěno by mělo být v září letošního roku a studenti v něm budou v rámci svých studentských či maturitních projektů vytvářet tzv. chytrý dům a také prvky chytrého města.

Diskuze k článku