Recap: Co přinesl 48. týden roku 2020

Technologie a vědci nepolevili ani minulý týden – přinesli nové trendy v pěstování plodin i v boji proti rakovině. Charli D’Amelio si odškrtla 100 milionů fanoušků na TikToku, Musk přepočítává své jmění, zatímco vědci se obávají, co přinese tající permafrost (doslova). V Utahu vyrostl podivný monolit a nanoboty v lidském těle už nejsou jen doménou sci-fi filmů.

Charli D’Amelio dobyla TikTok

Charli D’Amelio dosáhla 100 milionů fanoušků na TikToku. Což je rekordní číslo, protože pouze dvěma dalším tvůrcům se podařilo překonat metu 50 milionů followerů. Šestnáctiletá influencerka navíc získala 100 milionů subscriberů v rekordním čase, na TikToku totiž začala zveřejňovat své příspěvky až v květnu 2019. V poslední době se rodina D’Amelio snaží překročit hranice TikToku, zahájila podcast, expanduje na YouTube a dokonce oznámila, že se chystá vydat knihu. Je třeba zmínit, že TikTok nabídl svým tvůrcům finanční odměny, mnozí z nich jsou ale ze spolupráce zklamaní.

Vzestup vertikálního farmaření

Sanfranciský startup Plenty se zaměřuje na technologie vertikálního zemědělství. Na svých vertikálních farmách využívá roboty a umělou inteligenci k optimalizaci zemědělského procesu, přičemž se soustředí hlavně na eliminaci stresu rostlin. Po celém světě se nachází vymezené oblasti, kde můžeme pěstovat čerstvé ovoce a zeleninu, kdežto vertikálního zemědělství lze dosáhnout kdekoliv – veškeré pěstování probíhá v interiéru a životní prostředí rostlin je striktně kontrolováno. Vertikální farmy produkují lepší ovoce a zeleninu, přičemž ušetří 95 % vody a využijí o 99 % méně půdy. Pro mnoho oblastí, které se musí spoléhat na dovoz potravin, by rozšíření vertikálního zemědělství mohlo znamenat větší nezávislost.

Arktický led se probouzí a prastaré mikroby s ním

Jelikož se světové klima stále otepluje a permafrost rozmrzá, očekává se, že se z ledu začnou vynořovat prastaré zmrzlé mikroby. Některé z těchto mikrobů vědci už znají, ale chování jiných nelze předvídat. Tyto starodávné mikroby se vyvíjely společně s dnes již vyhynulými ekosystémy a s naším moderním prostředím by mohly interagovat zcela novými způsoby. Za posledních pět let se například na Aljašce dvakrát objevila záhadná nemoc. Jakmile led roztaje, tyto mikroby se mohou řekami přenášet na velké vzdálenosti. Už kvůli tomu by se měla zavést přísnější pravidla pro další arktický výzkum a cestování.

Přepravní společnosti Uber a Lyft uzavřely dohodu s americkou vládou

Provozovatelé alternativní taxislužby Uber a Lyft získali od vlády USA kontrakt na pět let ve výši 810 milionů dolarů. Není však jasné, kolik která firma obdrží. Budou zajišťovat přepravu zaměstnanců vládních úřadů a jejich rodin, přičemž se od nich očekává 2-4% sleva a osvobození od některých poplatků.

V boji proti rakovině svítá na lepší časy?

Studie vědců z Telavivské univerzity, Newyorské univerzity a lékařské fakulty Harvardské univerzity popisuje novou techniku v boji proti zákeřné rakovině. Může na rakovinné buňky přesně zacílit a zabít je, zatímco zdravé buňky zůstávají naživu. Tato technika spoléhá na nástroje pro úpravu DNA a zahrnuje fyzické řezání řetězce DNA v rakovinných buňkách a jejich zabíjení. Nová metoda byla úspěšně testována na myších a vědci věří, že by během příštích dvou let mohla být aplikována i na lidi.

V odlehlé části Utahu se objevil podivný monolit

Státní zaměstnanci, kteří v odlehlé části Utahu počítali z vrtulníku ovce, nedávno zahlédli záhadnou stavbu vyrůstající ze země, jejíž velikost se odhaduje na 3–3,5 metru. Tajemný monolit je vyroben z lesklého kovu a v původním článku najdete krátké video. Přesné umístění monolitu však nebylo zveřejněno, aby se jej amatérští badatelé nevydali do divočiny hledat a nepřišli tam k újmě.

Do roku 2030 budeme mít v těle nanoboty

Během příštích deseti let by v našich tělech mohly kolovat nanoboty, které mohou chránit náš biologický systém a zajistit tak lidem kvalitní a dlouhý život. DNA roboti se již testují na zvířatech, hledají a ničí rakovinné buňky. Vědci se domnívají, že by nonaboty brzy mohly lidem dodávat léky s vysokou mírou přesnosti, což by nejen znamenalo přesnější dávky, ale předcházelo by se i škodlivým vedlejším účinkům léků. Nanoboty by se mohly využít k léčbě a monitorování široké škály zdravotních problémů.

Elon Musk je bohatší než Bill Gates

Elon Musk je druhým nejbohatším člověkem na světě – hned za Jeffem Bezosem. Jeho jmění se odhaduje na 128 miliard dolarů, přitom v lednu se Musk umístil až na 35. místě žebříčku nejbohatších lidí na světě. Tržní hodnota společnosti Tesla se zvýšila z méně než 100 miliard dolarů na začátku roku na téměř 500 miliard dolarů. Také SpaceX zaznamenal značný úspěch, když minulý týden vyslal na Mezinárodní vesmírnou stanici čtyři astronauty. A co Bill Gates? Ten byl na vrcholu žebříčku miliardářů až do roku 2017, než ho sesadil Jeff Bezos. Od roku 2006 rozdal Bill Gates ze svého jmění více než 27 miliard dolarů.

Diskuze k článku