Nejcennější značku má Apple, Facebook poprvé v TOP20

Žebříček Millward Brown nehodnotí tržní hodnotu celé firmy (od toho je Wall Street), cílem je zhodnocení její značky, reputace, vztahů se zákazníky a toho, jak tyto faktory souvisejí s jejími hospodářskými výsledky. Není tedy divu, že hodnoty, k nimž se společnost v rámci svého žebříčku 100 nejcennějších značek dopracovala, se často velmi výrazně liší od tržní valuace společností vypočítané z ceny akcií.

Za nejhodnotnější značky světa Millward Brown považuje tři technologické giganty – Apple (183 miliard dolarů), IBM (116 miliard dolarů) a Google (108 miliard). Následuje velmi netechnologický řetězec rychlého občerstvení McDonalds (95 miliard dolarů) a jako pátý pak opět technologický Microsoft (76,5 miliardy). Do první desítky se vešla ještě Coca-Cola, tabákový koncern Marlboro a tři telefonní operátoři, Verizon, AT&T a China Mobile.

Pokud jde o Facebook, ten se umístil na 19. místě s hodnotou 33 miliard dolarů. Zajímavější ovšem je, že oproti loňsku se stal největším skokanem, když si cena jeho značky polepšila o 74 procent. Dalšími velkými skokany byli výrobce luxusního zboží Hermés a karetní společnost MasterCard. Celkově ale žebříček rostl jen málo, za sedm let existence si souhrnná hodnota všech značek v něm polepšila meziročně vůbec nejméně, pouze 0,4 procenta. Pro srovnání, v době největších následků hospodářské krize, v roce 2009, rostly značky v souhrnu o čtyři procenta.

Důležitost silné značky shrnuje vyjádření Millward Brown v tiskovém prohlášení: „Zatímco průměrná návratnost investic společností v S&P500 byla 2,3 procenta, společnosti v žebříčku BrandZ dosáhly na hodnotu 36,3 procenta, což dokazuje, že firmy se silnou značkou dokáží svým akcionářům přinést lepší zhodnocení.“