Nedostatek pracovních sil řeší reklamní agentury křížením stávajících zaměstnanců

Nedostatek zaměstnanců na pracovním trhu trápí české firmy. K radikálnímu způsobu, jak tento problém řešit, sáhla v nedávné době jedna z pražských reklamních agentur. Té se originální metodou podařilo nepříznivou situaci zvrátit.

Ondřej Tyleček a Honza Vašík jsou mladí spolumajitelé agentury Fairy Tailors, která se specializuje na branding na sociálních sítích. Ačkoliv na objem zakázek si v poslední době nemohou stěžovat, narážejí nyní na jiný problém. Nemá se jimi kdo zabývat.

„Situace na trhu se radikálně změnila. Zatímco ještě před třemi lety jsme bojovali o klienty a snažili se je nalákat na co nejvýhodnější podmínky, dnes jsou pro nás na prvním místě zaměstnanci. Ti se velmi složitě shánějí, protože prostě nikde nejsou,“ vysvětluje Business Director agentury Ondra Tyleček. Dodává, že nejednou byla situace dokonce natolik kritická, že některé z pracovních pozic musel se svým kolegou zastat sám.

Experiment, který se osvědčil

Protože nedostatek pracovníků byl pro agenturu dlouhodobě neudržitelný, rozhodla se firma zajistit si zaměstnance jiným, zcela nezvyklým způsobem.

„Ten nápad nám vytanul na mysli na jednom z firemních večírků. Všimli jsme si totiž, že jednomu z našich analytiků se velmi zalíbila naše content manažerka. Tak jsme si řekli, že by možná nebylo od věci milostné vazby na pracovišti podporovat, ba co víc, cíleně je řídit,“ popisuje původ strategie, která je nyní již známá jako křížení zaměstnanců, Managing Director Honza Vašík.

„Prostě jsme začali dávat dohromady různé typy lidí, tak abychom agentuře zajistili co nejlepší budoucnost. Pokud byl například někdo velice kreativní, ale věděli jsme, že má potíže s dodržováním termínů, dali jsme ho dohromady se zaměstnancem zcela opačných hodnot. A to se osvědčilo,“ usmívá Honza Vašík a dodává, že za několik měsíců agentura očekává první firemní přírůstek.

Podle ministerstva legální postup

O originální postup agentury Fairy Tailors, jak si zajistit dostatek kvalifikovaných lidí, se brzy začala zajímat široká veřejnost. Ačkoliv si podle Ondry Tylečka firma mezi mnohými získala obdiv, zaznívaly i kritické hlasy. Že by agentura jednala v rozporu s dobrými mravy, si však nemyslí.

„Nevidíme na tom nic špatného. Naopak. Porodnost dlouhodobě klesá, a proto jsme tímto způsobem nepomohli jen naší firmě, ale i celé české společnosti,“ vysvětluje Tyleček. Přezdívka Frankensteini, kterou si firma mezi svými kritiky vysloužila, ho prý nijak neuráží.

„O naší strategii křížení zaměstnanců se v nedávné době začalo zajímat i ministerstvo práce a sociálních věcí, a to velice intenzivně. Na prosincový vánoční večírek k nám dokonce poslali několikačlennou kontrolu, která si celou akci pečlivě zdokumentovala,“ popisuje Ondra Tyleček nedávné nepříjemnosti. „Na konci měsíce března nám však přišlo vyjádření podle něhož na našem postupu nevidím nic závadného. Ba co víc, přáli by si podobný program i na svém vlastním pracovišti.“

Podle Ondry Tylečka je strategie křížení zaměstnanců velice pokroková myšlenka a z dlouhodobého hlediska se jednoznačně vyplatí. Jedinou nevýhodou je, že výsledek se dostaví nejdříve za dvacet let.

Tentokrát jsme byli apríloví, ale jinak v našem seriálu Práce v digitálu chceme dát prostor těm, kteří přinášejí do všech oblastí napojených na trh práce inovativní řešení, a také těm, kteří třeba svou práci snů teprve hledají. Jak by měl moderní trh práce vypadat podle vás?

Pokud se chcete do našeho seriálu zapojit, napište nám na adresu ondrej@tyinternety.cz. Věříme, že společně dokážeme předat cenné zkušenosti, inspirovat a posouvat se vstříc moderním a efektivním řešením.

Diskuze k článku