Na Facebook odkazuje každá čtvrtá stránka na internetu

Všechny tyto otázky napadly Matthew Berka ze Zyxt Labs, analytické společnosti ze Seattlu, když se vydal prozkoumat zákoutí informační organizace dnešního internetu. Jak píše v úvodu svého příspěvku, kde popisuje, jakým způsobem hledal na své otázky odpovědi a k čemu se dopracoval:

„Ve starém světě byly webové stránky o entitách a vyhledávače využívaly kalkulace založené na odkazech, protože odkazy byly hlavními ukazateli širší relevance webů. V novém světě jsou webové stránky mnohem nahodilejší. Místo toho jsou entity reprezentovány uzly v síti (stránky na Facebooku, profily na LinkedIn, Freebase entity, články na Wikipedii ap.) a jsou vzájemně jedna s druhou a s lidmi propojeny pomocí konexí s určitým významem („like“, „pracoval s“, „je přesné“, „doporučeno“, atd.). […] Sociální sítě nejsou jen o lidech (jakkoliv by se to líbilo Wall Streetu) – jsou o vzájemných propojeních mezi strukturovaným obsahem, entitami a lidmi.“

Jinými slovy, na dnešním sociálním webu hrají platformy, na nichž se nacházejí uzly reprezentující jednotlivé entity, stále větší roli pro způsob, jakým jsou na webu informace organizovány. Že tato role je výrazná, a že se kolem ní celý web pomalu mění, to je jasné. Jak velký vliv ale uzly hrají a jak se situace vyvíjí? Právě to si Berk vzal za cíl prozkoumat. Ve studii, o níž slibuje, že bude první v sérii dalších výzkumů prováděných vždy po několika měsících, analyzoval data získaná během roku 2012 metodou Common Crawl z 1,3 miliardy webových URL.

Několik výsledků, které stojí za zmínku (studie jich obsahuje víc, ale jsou poměrně technické):

  • Odkaz na Facebook se v nějaké formě nacházel na 22 procentech analyzovaných URL.
  • Na 8 procentech analyzovaných URL byly odkazy, které představují implementaci Open Graphu.
  • Nejčastější URL odkazující na Facebook bylo v 15,69 procentech případů tlačítko Like („…/plugins/like“), následovalo FBML („…/2008/fbml“).
  • Odkazů na Facebook našel celkem půl miliardy, ale jen 3,5 milionu unikátních (odkazy se opakovaly).

Především poslední údaj o pouhých 3,5 milionu stránek na Facebook, kam externí web odkazuje, podle studie znamená, že ačkoliv Facebook toho ví hodně o tom, co se děje na internetu, internet toho ví mnohonásobně méně o tom, co se děje uvnitř Facebooku.

Berk plánuje tuto studii pravidelně opakovat, aby mohl sledovat, zda množství odkazů na Facebook kolísá nebo zůstává konstantní. Kromě toho ale má v plánu také další studie podobně mapující další sociální sítě a také se chce podrobněji zabývat jednotlivými integracemi, které jsou v rámci Open Graphu na Facebooku možné.

Více informací na blogu autora studie.