Míra konzumace zpráv přes sociální média je zatím nízká

Možnost „velmi často“ uvedlo na dotaz o konzumaci zpráv přes Facebook a Twitter jen 9 procent dotázaných uživatelů stolních počítačů, notebooků, mobilů a tabletů. Mnohem obvyklejší bylo, že „velmi často“ získávali zprávy přímou návštěvou serverů (36 procent), vyhledáváním podle klíčových slov (32 procent) a pomocí webu nebo aplikace pro organizaci zpráv (29 procent).

Pokud jde o ty, kdo nacházejí zprávy přes Facebook a Twitter alespoň někdy, následovalo čas od času zpravodajský odkaz na jedné z těchto sítí 52 procent respondentů. V porovnání s přímou návštěvou webů (92 procent) a vyhledáváním (85 procent) byl ale Facebook i Twitter stále pozadu.Jak si Facebook a Twitter vedou mezi častými konzumenty digitálního zpravodajství

Mezi hlavními sociálními hráči vede Facebook, který zpravodajským serverům zprostředkovává více návštěv než Twitter. Velmi často odkazy na něm následovalo 7 procent dotázaných, na Twitteru jen 3 procenta. Poměrně často si na ně na Facebooku kliklo 19 procent lidí, na Twitteru jen 4 procenta. Uživatelé zpravodajství z Twitteru a Facebooku se do jisté míry překrývají, většina konzumentů zpráv z Twitteru k tomuto účelu alespoň někdy využívá i Facebook (82 procent). Obráceně to platí méně, jen 27 procent lidí konzumujících zprávy přes Facebook uspokojuje tuto potřebu i přes Twitter.

Zdroje zpravodajských odkazů na Facebooku a Twitteru

Další zajímavé srovnání obou nejpoužívanějších sociálních médií spočívá v tom, odkud pochází odkazy, na které jejich uživatelé klikají. Zatímco u Facebooku jsou ze 70 procent od rodiny nebo přátel, což kopíruje jeho obvyklé využití pro užší sociální vazby a kontakty, u Twitteru jde mnohem častěji o zpravodajské či nezpravodajské organizace a žurnalisty. U tweetů si také uživatelé častěji nejsou jisti původem odkazů.

Data jsou součástí širší studie 2012 State of News Media, která mapuje i další dění kolem digitálního zpravodajství.