Hrozí chaos v krizových linkách.

Všude na světě znamená digitalizace samé jedničky a nuly. Jen u nás v Čechách musíme být zase o krok napřed.Například v ohledu tísňových linek.  Víte, jaký je rozdíl mezi 112, 1212 a 2112?  Pokud se vládní úřady neshodnou, možná ji budete muset řešit před každým vytočením státních linek.

Zlaté české ruce vs. velké hlavy. 
Není tomu tak dávno, kdy jsme byli svědky totální nepřipravenosti státu na zvládnutí krizové situace v době nouzového stavu. Na údiv nebo nářky nad situací nebyl v prvních dnech nouzového stavu čas. V mnohém si pomohli lidé sami. V rámci iniciativy COVID19 CZ, která spojila IT firmy, odborníky a dobrovolníky v boji proti pandemii, vzniklo mnoho řešení, která pomohla českým politikům z celé situace vůbec vybruslit. Bohužel snažení tisícovek dobrovolníků mělo ve velké míře jepičí život a řešení, která natrvalo zůstala v užívání je jako šafránu. A i ta bojují, přes vyjádření a mediální podporu státníků, o svou existenci, jakkoli jsou užitečná.

Exemplárním příkladem je chytrá karanténa. Geniální myšlenka, která se proměnila v realitu v expresním čase. Bohužel, ještě do minulého týdne byla skoro na odpis. Jestli ji politici probudí k životu, se ještě uvidí.

Řešení máme a funguje. Šup s ním do koše.

Jedno z řešení, které mělo trochu více štěstí, že zřejmě padlo na straně státu do rukou trochu osvícených lidí byla linka 1212. Podle informací,které se v médiích průběžně objevovaly, se na lince odbavily statisíce hovorů a samotná linka 1212 umožnila i nadále fungovat důležitým telefonním číslům jako je 155 či 122. 

Pokud se přeneseme do současnosti, ministr průmyslu a obchodu děkuje všem zúčastněným a naznačuje, že stát digitální technologie potřebuje i nadále. Pohledem čísel to tedy vypadá, že toto řešení zafungovalo, že si Češi toto číslo zapamatovali atuto službu státu stále využívají. Číslo 1212 je stále vidět ve všech možných informačních zdrojích. Od těch nejmenších obcí po pražskou MHD. Je prostě všude. A funguje – dovoláte se, dostane informaci a nemusíte zatěžovat tísňové linky. Cíl splněn, bylo by na místě říci.


Znovu 
a lépe? Ale určitě ne zdarma. 

Český občane div se, i těch málo digitálních řešení, která zůstala funkční, hodlá stát ze své iniciativy „vylepšit”. V posledních dnech se objevily informace, že ministerstvo zdravotnictví chystá svou vlastní linku, která bude mít číslo 2121. Znamená to, že občan teď bude muset být extrémně ve střehu, aby správně trefil kombinaci jedniček a dvojek na svém telefonu, až si bude volat o pomoc? Jaký smysl má měnit něco, co funguje? A kolik bude státzměna? To se opravdu jednotlivé resorty nejsou schopny domluvit na spolupráci?

Kdo může mít motivaci strhnout funkční řešení a chce udělat lidem v hlavě chaos? Ministr zdravotnictví, protože nemá co na práci? Ministr průmyslu a obchodu, kterému to nedá spát? Nebo nějaká billboardová společnost, aby měla co vylepovat na své aktuálněprázdné plochy? Kdo ví..

Možná je to jen předzvěst toho, že bude muset vzniknout nové ministerstvo pro digitalizaci, aby vydalo metodickou příručku pro komunikaci se státem.

Snad ještě někdo dostane rozum..

Diskuze k článku