Gastronomy Flagship Project: Sony AI fušuje do gastronomie

Společnost Sony spustila divizi Sony AI v dubnu s cílem zaměřit se na výzkum a vývoj v oblasti umělé inteligence. Sony AI má pobočky v Japonsku, USA i v Evropě a úzce spolupracuje i s dalšími obchodními jednotkami mateřské společnosti. Nyní divize Sony AI představila svou první významnou výzkumnou iniciativu – Gastronomy Flagship Project, jejímž cílem je posílit „kreativitu a techniky“ šéfkuchařů po celém světě.

Sony se začala zabývat aplikací umělé inteligence v gastronomii v roce 2018, kdy americká divize podepsala dohodu o spolupráci v oblasti výzkumu AI a robotiky s Carnegie-Mellonovou univerzitou. Společnost Sony tehdy uvedla, že její počáteční výzkum a vývoj se zaměří na optimalizaci přípravy, vaření a dodávání potravin, jelikož technologie potřebné k tomu, aby robot zvládl „složitý a rozmanitý proces přípravy potravin“, by se později mohly uplatnit v širším spektru odvětví.

Gastronomy Flagship Project se skládá z aplikace poháněné umělou inteligencí, která generuje recepty a robota, který může pomáhat kuchařům. Podle analýzy společnosti McKinsey & Company má 73 % činností, které pracovníci stravovacích služeb vykonávají, potenciál pro automatizaci.

Sony AI podle svých vyjádření použije řadu zdrojů k vytvoření aplikace, včetně receptů a informací o přísadách, jako je jejich chuť, vůně, molekulární struktura a živiny, aby vyškolila „proprietární algoritmy umělé inteligence“, které pomohou „nejlepším světovým šéfkuchařům“ při vytváření receptů i při skládání menu. Společnost poznamenala, že tvorba receptů je pro umělou inteligenci náročnou oblastí kvůli prakticky nekonečnému množství kombinací složek. Další komplikace přinášejí umělé inteligenci i různá omezení, jako jsou poloha, podnebí, roční období, zdravotní omezení a další, které je zapotřebí vzít v úvahu. „Prostřednictvím této aplikace se snažíme nejen pomáhat při výrobě skvělého jídla, ale také přispívat ke zdraví lidí a udržitelnosti životního prostředí,“ uvedla divize Sony AI.

Umělá inteligence a její uplatnění v oboru gastronomie není zase tak šílený nápad, jak by se mohlo zdát. Společnost IBM nedávno oznámila, že spolupracuje s McCormick & Company na výrobě nových chutí potravin s pomocí strojového učení. Výzkumný projekt IBM Chef Watson, který se snažil vytvořit nové recepty analýzou chemického složení stovek různých ingrediencí, vytvořil více než 10 000 nových jídel. A newyorská startupová platforma Analytival Flavor Systems – Gastrograph – využívá senzorická data a algoritmy strojového učení k tomu, aby identifikovala chuťové profily produktů a našla prostor pro zlepšení.

Existuje také losangeleská platforma Halla’s I/O, která využívá umělou inteligenci k tomu, aby generovala doporučení podobná Netflixu pro aplikace a weby pro rozvoz potravin, restaurací a jídel, a to částečně využitím databáze jídel z restaurací, receptů, ingrediencí a chuťových vlastností potravin. Jiné – jako Foodpairing, Plant Jammer, Tastewise a Dishq – nabízejí proprietární systémy doporučení, které zohledňují osobní preference.

Sony AI tvrdí, že tyto iniciativy podpoří partnerstvími, na nichž se budou podílet univerzity, výzkumné ústavy a společnosti, které stojí v čele výzkumu strojového učení. Divize se rovněž zavazuje, že bude „vést dialog“ s tvůrci a odborníky v řadě oblastí souvisejících s potravinami. Mezi odborníky patří Eneko Atxa, šéfkuchař restaurace Azurmendi s třemi michelinskými hvězdami ve španělském Bilbau, sommelier, šéfkuchař, autor a specialista na aroma François Chartier a restauratér Joan Roca. Cílem je aplikovat veškeré poznatky na vývoj aplikací a AI robotů.

Roboti-kuchaři nejsou nic nového. V lednu na CESu Samsung představil šéfkuchaře Bota, kolaborativního robota s rukama, který má kuchařům pomáhat s přípravou přísad. Startupy jako Chowbotics, Creator, Miso Robotics nebo Picnic zaujaly rychloobslužnými roboty, kteří dokážou rychle připravit pizzu, hranolky, burgery a další rychlovky. Ale některé koncepty robotických kuchařů už vzaly za své. Robotický startup Zume se v červnu zaměřil na výrobu pizzy, ukončil svůj byznys a přeorientoval se na balení potravin, výrobu a rozvážkové systémy. Mnohostranný přístup společnosti Sony možná odráží skutečnost, že kuchařští roboti nejsou jistou investicí.

Zdroj: VentureBeat

Diskuze k článku