Co všechno Facebook ví díky vztahovým statusům

Na první jarní den Facebook zveřejnil výsledky svého výzkumu, který sledoval změny vztahových statusů uživatelů v letech 2010 a 2011. U vybraných jednotlivců analytici sledovali změny z nezadaného modu (nezadaný/rozvedený) do zadaného (ve vztahu/zasnoubený) a naopak. Z rozdílu mezi nimi pak vypočítali procentuální rozdíl pro daný den. Studii je samozřejmě nutné brát s určitou rezervou, ale i tak stojí její závěry za zmínku.

Největší příbytky zadaných uživatelů zaznamenali výzkumníci poměrně předvídatelně kolem svátku zamilovaných a také o Vánocích:

  • 14. února – o 49 % více nových vztahů než rozchodů
  • 25. prosince – o 34 % více
  • 24. prosince – o 28 % více
  • 15. února – o 22 % více

Pátým v pořadí (20% nárůst) pak je 1. duben. Že jde ale v tomto případě nejčastěji o pouhé aprílové žertíky dosvědčuje fakt, že druhý dubnový den má naopak o 11 procent více rozchodů než nových vztahů.

Pokud jde o konkrétní dny v týdnu, nejčastěji se lidé dávali dohromady v neděli, pondělí a úterý. Naopak rozchodům nejvíce přeje pátek a sobota. Nejnápadnější změny přitom byly v tomto směru zaznamenány u starších věkových kategorií (25 až 44, 45+). Mladí lidé do pětadvaceti let, kteří často ještě nepracují, si na rozchod najdou asi snáze čas i během týdne.

I když je tento výzkum v zásadě neškodný a neodhaluje žádné osobní informace, připomíná, kolik informací o našem chování Facebook vlastně má a jak snadné je z nich vyvodit něco marketingově užitečného. Od toho, s kým jsme blízcí přátelé, přes oblíbené stránky, hry či témata článků, až k tomu, za co utrácíme. Jako uživatelé bychom proto neměli při sdílení soukromých údajů zapomínat, že z pohledu podobných služeb, které jsou zdarma, jsme vždy především produktem.

Via TNW