Chytrý IBM Watson chce radit s vánočními dárky. Moc mu to nejde

Aplikace IBM Watson Trend používá umělou inteligenci a kognitivní schopnosti řešení IBM Watson k tomu, aby spotřebitelům řekla, o čem se momentálně na poli spotřebitelského zboží mluví a s čím jsou zákazníci spokojeni. Výsledná hodnocení tak mohou uživatelům pomoci s výběrem vhodných vánočních dárků. Jenže schopnosti aplikace jsou omezené.

Když pomineme fakt, že IBM Watson Trend analyzuje trendy ve zboží zásadně z anglofonního světa, je největším omezením asi rozsah dostupných trendů. Algoritmy Watsonu sice mají „šmejdit“ po celém webu a na sociálních sítích, ve fórech, v hodnoceních e-shopů i na mnoha dalších místech vyhledávat aktuální konverzace o konkrétních produktech, ale tak nějak se tomu nechce věřit.

Tak třeba v technologické sekci aplikace, která je rozhodně nejobsáhlejší, vévodí trendům televizory Samsung a vysoko jsou hodinky Apple Watch, ale kterýkoli z moderních smartphonů tu nemá ani zmínku. Inu, těžko říct, jak má IBM nastavené své algoritmy, ale tak nějak se nám nechce věřit, že by se američtí zákazníci na internetu nebavili o iPhonu, nerozebírali populární Samsungy nebo nediskutovali o domácí značce Motorola či mnoha dalších smartphonech. Složení trendů v aplikaci se sice v čase liší, ale chytré telefony se během několika dnů, co jsme ji testovali, mezi trendy neobjevily. Zato tu byly třeba fotoaparáty či sluchátka různých značek, sluchátka Sennheiser nebo třeba desktopové počítače. Inu, ať už je Watson chytrý jak chce, tohle nevypadá jako výběr těch nejžhavějších vánočních trendů, byť mezi doporučeními aplikace najdeme několik světlých výjimek.

Dobrá, a co že to tedy IBM Watson Trend umí? Umí říci, jak moc se lidé na internetu baví o jednotlivých produktech v kategoriích tech, hračky nebo zdraví (v kategorii zdraví ale byly v době našeho testu jen běžecké boty Nike). Chytrá logika Watsonu každý den sleduje, o čem a jak moc lidé diskutují, jednotlivé diskuse vyhodnocuje, přiřazuje jim různou důležitost podle toho, jak například rychle organicky rostou nebo jak o ně naopak upadá zájem, a z toho všeho vypočítá skóre, které určí důležitost daného trendu. V aplikaci jsou pak produkty (nebo spíše kategorie produktů) seřazeny právě podle tohoto skóre, které se může pohybovat mezi nulou a stovkou.

Po rozkliknutí dané kategorie se objeví podrobný popis, ve kterém se na prvním místě nachází zdůvodnění daného trendu. Watson tu použije své kognitivní schopnosti, za pomoci porozumění textu zjistí, o čem se lidé doopravdy baví a co na daných produktech oceňují. Samotné algoritmy Watsonu tak sestaví popis daného trendu, ten však před vydáním ověřují lidé. Dále je na kartě daného produktu vidět průběh skóre trendu, a to za poslední tři měsíce, a také predikce na další tři týdny. Watson dále dokonce vybere několik citací uživatelů, které se vztahují přímo ke konkrétnímu produktu. No a pak je tu pár obrázků.

IBM Watson Trend tak rozhodně není kdovíjaký vánoční rádce. Je to spíše ukázka toho, co dnes umí umělá počítačová inteligence. Vlastně toho není málo, ucelenost a srozumitelnost dat na kartě daného trendu (nebo chcete-li produktu) je obdivuhodná a v některých případech opravdu může aplikace pomoci. Opravdu totiž v rychlosti vysvětlí, proč se o dané produkty lidé zajímají. Toť ale vše, mnohé e-shopy budou mít o trendech v nákupech mnohem přesnější informace, na Watson Trend je ale zajímavé právě to, že nehodnotí objektivní fakta, ale diskuse lidí.

Jako hračka a ukázka schopností tedy Watson Trend funguje, jako praktický rádce ovšem zatím moc ne.

Diskuze k článku