Boj proti Heurece: Od Alzy až po varování před krádeží dat

AKTUALIZOVÁNO O VYJÁDŘENÍ SROVNAME.CZ A DATART – Ještě než antimonopolní úřad oficiálně zveřejnil povolení ke spojení Heureky a Rockaway, začal proti němu online boj. Jde totiž o největšího srovnávače cen a majitele či spolumajitele obřích e-shopů, mezi kterými jsou CZC a v budoucnu oficiálně nejspíš i Mall. Konkurenti zmiňují ztrátu nezávislosti srovnávače, antimonopolní úřad diktuje podmínky a Heureka přesvědčuje e-shopy novými pravidly.

„Jsem si vědom toho, že majetkové propojení Rockaway a Heureky může v mnohých z vás vyvolat pochyby o nezávislosti Heureky. O to více se však této záležitosti věnujeme, abychom pochyby jednoznačně vyvrátili. V příštích několika měsících proto očekávejte novinky v této záležitosti. Ochrana vašich dat je pro nás naprosto zásadní,“ ujišťuje Tomáš Braverman, CEO Heureky.

Největší rozruch vyvolala Alza, když ukončila spolupráci s Heurekou. A rovnou i spustila web Bezheureky.cz, kde vedle vysvětlení nabízí dalším e-shopům pomoc a radu, jak „žít“ bez pro zákazníky důležitého cenového srovnávače.

Počet Alzou oslovených firem roste každým dnem. Na zmíněném webu je hrdě vystavuje. Vedle jejího boku už se zařadil Spokojený pes, Silver.ag i HFOshop.cz. A další nad situací přemýšlejí.

„Vzhledem ke spojení Mall.cz a Heureky je tento krok ze strany Alzy očekávatelný. Alza je dlouhodobě nejsilnější e-commerční subjekt v ČR a jediný, kdo může Heureku “vyzvat na souboj“,“ dodává ředitel projektu Srovname.cz David Folprecht s tím, že situace podle něj pomůže menším subjektům – jako právě jim nebo třeba Hledejceny.

Problém pro ně je, že počet zákazníků přicházející z Heureky může znamenat značný podíl veškerých zákazníků. To Alza poněkud zpochybňuje:

obrat mobilni telefony

Konkurence bez šance

O cenovém srovnávači by se skoro dalo říci, že vidí až za roh. Konkurenci dokáže zničit rychle. Třeba na Slovensku se o otřesení její pozice snaží mimo jiné Pricemania. Jejímu ředitel Michalu Královi vadí hlavně agresivní politika při službě Ověřeno zákazníky.

„V čom vidím problém, sú nastavené podmienky Heureky na slovenskom trhu v službe „Overené zákazníkmi“, kde zmluvne vyžaduje od e-shopov, aby posielali 100 % zákazníkom ich dotazník pod hrozbou odobratia tohto ocenenia. A to bez ohľadu na zdroj objednávky. Tým pádom prakticky znemožňuje alebo prinajmenšom výrazne obmedzuje e-shopom možnosť získavať hodnotenia aj na ostatných porovnávačoch. Na základe komunikácie s e-shopmi to viacerí vnímajú ako zneužívanie dominantného postavenia na trhu. Navyše Heureka v minulosti nebola ochotná tieto hodnotenia zdieľať ostatným porovnávačom, takže to dlhodobo komplikuje situáciu pre užívateľov, e-shopy aj ostatné porovnávače na trhu,“ vysvětlil pro TyInternety.

Právě tato služba leží v žaludku řadě firem. „Dlouhodobě využíváme Heureku pouze pasivně, neposkytujeme jí žádná data o prodejích a zákaznících, proto například nemáme certifikát „Ověřeno zákazníky“. V tomto ohledu změnu nyní neplánujeme, budeme jí tedy používat, i když velmi neradi, i nadále,“ říká mluvčí Datartu Iva Pavlousková.

Negativní reakce ze všech stran se Heureka snaží uklidnit a vydává jedno vyjádření za druhým.

Reakce Heureky na aktuální situaci

Tato transakce podléhala důslednému několikaměsíčnímu vyšetřování nezávislým úřadem, aby prokázal, jestli procesy v Heurece fungují nezaujatě a férově. Úřad pečlivě prověřoval veškeré připomínky z trhu, aby byly vyloučeny spekulace o jakémkoli narušení hospodářské soutěže. Aby byl zajištěn takový stav i do budoucna, dal úřad vzniknout několika konkrétním závazkům, které musí Heureka bezpodmínečně dodržovat. Celé jejich znění najdete zde. Mezi ty nejdůležitější patří tyto:

  1. Heureka za žádných okolností nikdy a nikomu neposkytne e-mailové adresy zákazníků získané od e-shopů v rámci programu Ověřeno zákazníky.

Tento závazek samozřejmě pro nás vždycky byl, je a bude naprosto zásadní. Všechny e-mailové adresy zákazníků, na něž pošleme dotazník Ověřeno zákazníky, ihned po odeslání dotazníku transformujeme (zahashujeme MD5+salt) tak, aby je v žádném případě nebylo možné zneužít.

Kompletní informace o tom, jak se zavazujeme zacházet s daty, naleznete v našem Kodexu používání dat v Heurece.

  1. Heureka rozšíří počet biddovaných pozic v sekci „Heureka
    pro  vás vybírá kvalitní obchody“ ze 3 na 4.

Důvodem je poskytnout možnost soutěžit o dané pozice širšímu kruhu e-shopů tak, aby nemohlo dojít k většinovému zastoupení e-shopů ze skupiny Rockaway.

Spojení předcházelo několikaměsíční vyšetřování antimonopolním úřadem, jehož délka podle některých ukazuje na problematické majetkové propojení. Úřad nadiktoval podmínky, mezi kterými například požaduje, aby srovnávač neposkytoval třetím osobám jiné informace než e-mailovou adresu zákazníků při využívání službu „Ověřeno zákazníky“ nebo aby rozšířil počet pozic placené sekce přehlídky obchodů i počet pozic obchodů přímo pod ní.

Veškeré podmínky si přečtěte tady.

Bojíte se o svá data?

Petr Soukup, zakladatel firmy Simplia, na svém webu zase ukazuje, že Heuréka má přístup k daleko většímu množství informací, než by se mohlo na první pohled zdát. Kvalitní pokrytí PPC kampaní má podle něj díky „špinavému triku“. A pod řádkou kódů vysvětluje na konkrétním příkladě:

„Skript pro zobrazení Ověřeno zákazníky si zjistil, odkud návštěvník přišel, zamaskoval to a zahlásil do Heuréky. Heuréka tak má krásný přehled o zdrojích návštěvnosti všech e-shopů. Bezpečně ví, které sortimenty frčí na Seznamu nebo přes jaká klíčová slova je zákazníci vyhledávají.

V tomto konkrétním případě Heuréka ví, že jsem hledal na Seznamu krmítkové směsi a proklik jsem se na produkt Traper Krmítková směs 5kg. Díky cookie by navíc při dalším procházení věděla, co dalšího jsem hledal (třeba jak jsem zpřesňoval výběr) a v jakých e-shopech,“ uvádí. A ještě dodává, že ve chvíli, kdy je Heureka ve stejném holdingu jako Mall, CZC, Parfémy.cz, Krása.cz a spousta dalších, může to pro e-shopy znamenat pohromu. „Pokud teď prodáváte třeba parfémy a máte krásně zpracované PPC nebo SEO, tak tuto svoji konkurenční výhodu předáváte na stříbrném podnose do parfemy.cz,“ uvádí.

Upozorňujeme, stejně jako on, že text na jeho stránce jsou vyvozené závěry. Co Heureka s daty dělá, ví jen ona sama.

Na poslední obvinění ale Heureka hned zareagovala:

„Zmiňovaný skript je historická záležitost, byl naprogramovám na počátku vzniku Heureky. Údaje jsme nevyužívali a této funkcionalitě nevěnovali pozornost. Příslušnou část skriptu jsme nicméně smazali,“ brání se Tomáš Braverman s důkazem.

OZ widget

S kritizovaným skriptem nebo bez, je jasné, že Heureka má značný přístup k důležitým údajům e-shopů, které s ní spolupracují. „Pro ověřeno zákazníky je potřeba odesílat podrobné informace o každé objednávce – kontakt na zákazníka, seznam položek i s kódy, aby je šlo spárovat s centrálním katalogem. Každému je tedy asi jasné, že Heuréce předává kompletní prodejní data,“ říká Petr Soukup.

2016-05-23-request

Jenže kritizovaný cenový srovnávač e-shopům jen nebere. „Jen Heureka aktuálně v Česku ovlivňuje zhruba 35 % všech nákupů – ať již srovnávačem, nebo Heureka Košíkem,“ uvedl již při oznámení nákupů Petr Svoboda, zakladatel a ředitel ShopSysu, který spolupracuje s největšími českými e-shopy.

Právě o tom, o jaký podíl jde, se teď e-shopy přou.

Diskuze k článku