Android v USA dál posiluje. Kde skončí Apple?

Tento zisk ovšem nebyl na úkor největšího celosvětového konkurenta, třetího Applu a jeho iOS, který se držel na svých zhruba 25 procentech (když získal dvě desetinky procenta). Naopak nejvíce ztrácel druhý RIM a jeho platforma BlackBerry, z 33,5 procent na 28,9. Dále si pohoršil i Palm, ztrácel i Microsoft a jeho Windows Phone.

Podíly tvůrců mobilních OS na americkém trhu

Znamená to, že se z Androidu pomalu stává univerzální paltforma pro mobilní telefony, která časem vytlačí všechny ostatní? Odpověď není jednoznačná. Mohla by, ale záleží to jak na přístupu samotného Goolu, tak strategii konkurence.

Asi nejvážnější celosvětový rival Apple staví na vertikálním přístupu, kdy se snaží pro všechny své produkty kontrolovat celý ekosystém, od výroby hardware, přes software až po koncové služby pro uživatele. To zaručuje jednu jistotu, a to stálou základnu vlastních uživatelů, třebaže ne nutně příliš početnou. Jinak ale tento přístup nápadně připomíná strategii Applu v devadesátých letech, kdy se bojovalo o kontrolu nad trhem s operačními systémy pro klasické počítače. Microsoft přišel s řešením pro všechny výrobce, které zároveň všem modelům umožňovalo sdílet stejný software. To zjednodušilo práci developerům natolik, že většina z nich začala tvořit pouze pro Windows a na základě toho Microsoft trh ovládl. Samozřejmě, až na úzkou skupinu věrných uživatelů, kterým vertikální přístup Applu lépe vyhovoval.

Situace na trhu s mobily se ale liší v tom, že Android je v dnešní době stále velice roztříštěným systémem. To do jisté míry stírá jeho výhody, protože developeři stejně musí tvořit pro stále rostoucí počet odlišných přístrojů, a nejen to, také své výtvory nabízet v několika vzájemně si konkurujících obchodech s aplikacemi. Také cena přístrojů od Applu se od ostatního trhu neliší tak výrazně, jako cena Macu od ostatních PC v devadesátých letech. Zde je ovšem třeba zmínit, že na řešení minimálně první z obou překážek Google pilně pracuje.

Via BI1, BI2