80 % dospělé on-line populace má smartphone, nositelná elektronika na boom čeká

Společnost GlobalWebIndex zveřejnila své nejnovější statistiky o přístupu k internetu. Z nich vyplývá třeba to, že už 80 % světové internetové populace má vlastní smartphone. Chytré telefony tak dohání počítače a spolu s tablety je už možná předehnaly. Nositelná elektronika je zatím na začátku svého rozmachu.

GlobalWebIndex provozuje své průzkumy v celkem 32 zemích světa a tvrdí, že tak pokrývá 90 % světové internetové populace. Průzkumů se účastní 170 000 respondentů, což znamená, že vzorek je dostatečně veliký. Aktuální data pochází ze třetího čtvrtletí roku 2014, takže v současnosti bude realita samozřejmě o krůček dále. Ještě stojí za to zmínit, že GWI považuje za dospělou internetovou populaci pro svůj průzkum osoby ve věku 16 – 64 let.

Podle průzkumu GWI vlastní 91 % internetové dospělé populace počítač – ať už ten stolní, nebo notebook. Vzhledem k tomu, že respondenti opravdu odpovídají na otázku, jaké zařízení osobně vlastní, projevuje se tu například fakt, že v domácnosti stále ještě místy členové počítač sdílí. Procento vlastnictví také mohou snižovat třeba lidé se služebními zařízeními nebo ti, kdo využívají internet třeba v internetové kavárně. To budou zřejmě ta 2 % lidí, kteří v průzkumu tvrdí, že nevlastní ani počítač, ani smartphone, tablet nebo další zařízení pro přístup k internetu.

Chytrých telefonů se ročně prodá pětkrát tolik, co tabletů

import-obri-si-letos-vylamali-zuby-na-mobilech-a-tabletech.jpg

Z čistých čísel GWI nám vychází několik překvapení. Tak třeba že smartphony má asi 80 % zkoumané internetové populace, tablet vlastní 47 %. Škoda, že průzkum neuvádí kombinované vlastnictví tabletů a smartphonů, možná už by se dohromady tato zařízení dostala na úroveň počítačů.

I tak je jasné, že chytré telefony velmi rychle dohání klasická PC. Tomu poměru tabletů se už ale věří hůře. A ještě hůř to vypadá s číslem herních konzolí. Zatímco smartphonů se vloni prodalo asi něco přes 1,2 miliardy – tolik herních konzolí (domácích i přenosných) prodaly Nintendo, Sony a Microsoft dohromady za celou dobu své existence. U tabletů odhady oscilují okolo ročních čísel 250 milionů kusů, PC něco přes 300 milionů.

Jasně, zatímco smartphony jsou uživatelé ochotni měnit v relativně rychlém sledu, tablety, herní konzole i PC tak často neobměňují. A je jasné, že u internetové populace budou herní konzole oblíbenější než v celkové populaci, ale i tak je nám penetrace konzolí na úrovni 37 % trochu podivná. Nepříliš přesvědčivě působí i docela vysoká adopce chytrých televizí, tu má prý 34 % dotázaných.

Naopak že nositelnou elektroniku má zatím jen minimum uživatelů, to překvapivé není. Zhruba 9 % uživatelů tvrdí, že má chytré hodinky, 7 % pak fitness náramek. Čekali bychom to obráceně, ale moderní nositelná elektronika je prý výjimečně populární v Asii a tam může být vše trochu jinak, než se zdá z našeho pohledu.

Evropa je údajně pozadu

GWI_Q3_2014_02Ostatně, to ukazuje i rozložení vlastnictví smartphonů dle regionů. Největší procento uživatelů se k vlastnictví smartphonu hlásí v asijsko-pacifickém regionu. Následuje Blízký Východ a Afrika, což opět ukazuje, že i takto rozsáhlý průzkum je silně nedokonalý. V tomto regionu totiž situaci GWI zkoumá jen v Turecku (pokud ho třeba neřadí dokonce do Evropy), Saudskou Arábii, Spojené Arabské Emiráty a JAR. Nicméně ani pak v žebříčku nefiguruje Evropa – ta je až na čtvrtém místě, za Jižní Amerikou. Horší v penetraci smartphonů než Evropa je v průzkumu GWI jen Severní Amerika.

Ačkoli stále platí, že čím bohatší člověk, tím pravděpodobnější je, že bude mít smartphone, je jasné, že existují regiony, kde je po chytrých telefonech a přístupu k internetu skrze ně mnohem větší hlad, než v Evropě. Právě třeba na řadě asijských trhů jsou pro řadu uživatelů smartphony vůbec prvním zařízením pro přístup k internetu.

Zveřejněná část průzkumu nehovoří třeba o penetraci počítačů, ta by asi mohla být v Evropě vyšší, s čímž souvisí to, že místní obyvatelé tolik smartphony nepotřebují. Ti konzervativnější si totiž stále vystačí s počítačem, který jejich protějšci na řadě asijských trhů nemají a rozhodli se jej vlastně přeskočit.

S tabletem, bez internetu

Mimochodem, celkově jen 75 % uživatelů smartphonů tvrdí, že jsou s nimi on-line. U tabletů je to překvapivě jen 37 %. GWI přitom alespoň u smartphonů počítá jako mobilní přístup i wi-fi připojení, pokud jej odečteme, orpavdu mobilně se připojuje jen asi 59 % uživatelů. Pokud je metodika u tabletů stejná, moc nechápeme, co s těmi tablety nepřipojenými do wi-fi uživatelé dělají. A že by 37 % tabletů mělo vlastní SIM a zbytek se připojoval přes wi-fi, to se z našeho pohledu zdá jako utopie.

Uživatelé mobilního připojení tráví skrze něj na internetu denně průměrně hodinu a 51 minut. Smartphony přitom nijak výrazně nesnižují čas, který trávíme na internetu na dalších zařízeních, třeba počítačích. U nich je za třetí čtvrtletí 2014 průměr 4 hodiny a téměř 17 minut. Při sledování televize používá k přístupu k internetu smartphone 55 % uživatelů a tento podíl roste. Lidé při sledování televize také používají své notebooky, stolní počítače i tablety. Jen 16 % respondentů tvrdí, že se při sledování televize internetu skrz jiné zařízení nevěnují.

A co při tomto multi-taskingu uživatelé dělají? Nejčastěji (49 %) prý chatují s přáteli, 41 % z nich si čítává zprávy, 35 % hrává hry.

Diskuze k článku