Lotyšsko legalizuje řidiče Taxify a Uberu

Privátní řidiči Taxify a Uberu budou skutečně legální. Alespoň v Lotyšsku, kde zástupci společností podepsali memorandum o porozumění s tamním ministerstvem hospodářství. Výsledkem jednání je slib ministerstva připravit do září tohoto roku novelu zákona, která je oficiálně legalizuje.

Jak ministerstvo hospodářství, tak zástupci obou platforem se zavázali k tomu, že i nadále budou vzájemně konzultovat možnosti, jak by moderní způsoby přepravy mohly co nejvhodněji doplňovat na lotyšském trhu ty tradiční.

“Velmi si vážíme ochoty lotyšského ministerstva hospodářství, se kterým jsme v posledních týdnech mohli vést velmi konstruktivní dialog,“ uvedl Juris Krüminš, Country Manager Taxify pro Lotyšsko.

Lotyšsko je zatím jednou z mála zemí, která vychází podobným společnostem vstříc. Řidiče volané přes aplikace totiž vidí už zavedení taxikáři jako nekalou konkurenci. Nemusí plnit řadu požadavků, které zákony a předpisy kladou na taxikáře. Soukromí řidiči nepotřebují taxikářskou licenci, aplikace nekontroluje zřízení živnosti ani to, jestli své zisky daní.

Uber1

Tenhle problém pálí „starší“ taxikářské firmy všude. A není se čemu divit – třeba Roman Sysel z Taxify nám před časem řekl, že řidiči jsou z více než 95 % samostatní podnikatelé.

Společnosti proto čelí obvinení z neplacení daní a třeba ve Francii se po vstupu Uberu do země šoféři setkávali i s fyzickým útočením na vozy.

Teď Uber kvůli novému zákonu pozatavil působení v Maďarsku. Tam si totiž taxikáři protesty vynutili zákon, který přísně reguluje osobní dopravu a Uber zatím podmínky nedokáže splnit.

Jenže dá se to i otočit. V Estonsku Uber pomáhá s výběrem daní. Požádala ho o to tamní finanční a celní správa a spolupráce je zaměřená na vývoj moderní digitální platformy pro zjednodušení daňových přiznání. A to pro OSVČ, které provozují svou činnost v rámci estonské ekonomiky „on-demand“, postavené právě na přímé poptávce od zákazníka.

Ať už spolupracují s úřady nebo ne, aplikace významný podíl z trhu nejen v evropských zemích ukusují. A to platí i pro tuzemsko. Jen loni byl v Česku odhadovaný oddíl taxi aplikací na celkovém trhu mezi 5 a 10 procenty. Do příštích let má však několikanásobně vzrůst.

Diskuze k článku