People in Need: Kampaň, která je virální jen tak náhodou. A s osmiletým zpožděním

Pokud si alespoň jednou denně otevíráte sociální sítě, tyhle obrázky jste v posledních několika dnech pravděpodobně viděli. Silná kampaň s ještě silnějším sdělením o základních potřebách člověka je nezpochybnitelně virální poklad. Její šíření nabírá na intenzitě, ovšem ve skutečnosti poměrně překvapivě – je totiž osm let stará. A od svého spuštění se žádného proma nedočkala.

I tak má na kontě desítky tisíc sdílení. Co pár hodin se pod hashtagem #PeopleInNeed objevují další pochvalné komentáře ke kampani, která si to rozhodně zaslouží. Velká část lidí přitom ani netuší, že reagují na vizuály z roku 2007.

Stačí k tomu dost málo. Letos s únoru si kampaně všimlo několik (obyčejných) lidí ve Francii a v Kanadě a sdílelo je na Twitteru. Brzy o ní napsal web The Inspiration Room, který na Twitteru sleduje 17 tisíc lidí. To už zaujalo stránky o reklamních počinech po celém světě a lidé se začali „nabalovat“ minimálně po tisících. Na německé Gute Werbung, na indickém zpravodajském listu Hindustan Times, který má téměř 1,8 milionu sledujících, i na Zoom Radiu na Kostarice. Jejich facebookový post o reklamě už dokázal nasbírat 18 tisíc liků a 80 tisíc sdílení.

cordaid aftershave

Na Facebooku už podle Cordaidu kampaň celkově zasáhla devět milionů lidí. Na Twitteru pak 3,5 milionu. Tedy alespoň podle čísel ze začátku března, teď už to zřejmě bude opět o nějaký ten milion víc.

Stačí málo. Vyvést ze zóny komfortu

Nizozemská organizace Cordaid spustila kampaň „Little Money, Big Difference“ před osmi lety. Fotografie vystavovala na billboardech v přeplněných nákupních centrech nebo na pivních a jiných podtáccích v barech a restauracích. Jejím cílem bylo vyvést lidi z jejich pohodlné zóny a konfrontovat je se spotřebitelským chováním. Úspěšně.

cordaid beer

Samozřejmě kampaň hned vyvolala i negativní reakce, ale, jak Cordaid dodává, „to, že byly pocity lidí při jejím přijetí tak smíšené, pomáhá vysvětlit, proč lidé i organizace obrázky stále tak často sdílejí“.

Pokud vás zajímá, jak taková kampaň vzniká, jde samozřejmě o reálné lidi z keňského kmene příbuzného Masajům, který postihuje extrémní sucho. Takové fotky se organizaci podařilo pořídit jen díky úzké spolupráci s tamními partnerskými organizacemi a samozřejmě dlouhými návštěvami kmene. Samotné focení zabralo tři dny. A na síle výsledku je vidět i to, že vizuály pořídil módní a reklamní fotograf, který takové obrázky do časopisů běžně fotí.

„Nikdy neviděli módní magazín, takže neměli ponětí, jak na takové fotky pózovat.“

cordaid handbag

Kampaň vyhrála na reklamním festivalu v Cannes stříbrného lva a doteď ji jako výukový materiál používají reklamní školy. Mimochodem, Saatchi & Saatchi ocenění vydražila a výtěžek věnovala Cordaidu.

Diskuze k článku