Jak zaručeně znechutit followery na Instagramu

Nejprve je třeba zmínit pár statistik (platných k letošnímu roku), aby bylo jasné, s jak vlivným nástrojem máme co do činění. Na Instagram se měsíčně připojí více než miliarda uživatelů, počet denních aktivních uživatelů je vyšší než 500 milionů. A mezi nimi jsme pochopitelně vy i já.

Ale i společnosti se snaží jít s dobou, a proto najdeme na Instagramu více než 25 milionů firemních profilů. Kolik myslíte, že se denně rozdá lajků? 4,2 miliardy! Možná vás překvapí, že častěji tuto sociální síť používají ženy, méně pak, že šest z deseti teenagerů má svůj instagramový účet. Průměrně zabijeme na Instagramu půl hodiny denně, někdo pochopitelně více. Téměř 65 % veškerých uživatelů je mezi 18 a 34 lety.

A co je zajímavé?

Určitě jste si všimli, že „fotky s obličejem“ dostávají více lajků než třeba předměty a příroda. Vyjádřeno v procentech, fotky lidí získávají o 38 % lajků více. Videa jsou na tom pro změnu lépe než fotografie – zaručují až 2krát větší zapojení diváků. Určitě vám nejsou neznámé ani nejpopulárnější hashtagy #Love #Instagood #Photooftheday #Fashion a #Beautiful.

Ať už jste nano, mikro, makro či mega influencer nebo obyčejný smrtelník s několika stovkami followerů, které si pipláte od začátku své instagramové kariéry, určitě byste o ně neradi přišli. Na co si dát raději pozor a proč lidé nejčastěji klikají na tlačítko „UNFOLLOW“?

Selfíčka

Rádoby spontánní fotky, na kterých se uživatelé nenuceně prohrabují ve vlasech a přitom vypadají jako by právě vyšli z předraženého barbershopu, uživatelky s dokonalým make-upem, kterým jde většinou vidět minimálně do výstřihu, tvářící se, jako by je telefon přistihl při momentce, nebo třeba mirror selfie ve výtahu s ležérně naaranžovanou rukou v kapse. Dnes najdeme na Instagramu přes 435 milionů fotek s hashtagem #selfie.

Existují dokonce manuály na to, jak si vyfotit nejlepší selfíčko, které vám zaručují, že po vás půjdou followeři jako slepice po flusu (ale o těch až příště). Otázkou zůstává, jestli opravdu každá druhá fotka na vašem profilu musí být vytvořená přední kamerou. Co to o člověku vypovídá – je příliš často sám? Nikdo ho nechce fotit? Bojí se, že by na normální fotce nevypadal jako ze žurnálu?

Nebudeme zapírat – selfíčka pořád táhnou. Ale čeho je moc, toho je příliš. Jakmile svůj profil zaspamujete selfíčky, pravděpodobně vám budou followeři odcházet po houfech – konkrétně ti, kteří nejsou tak moc sexy ráno po probuzení, nebo v posilovně po workoutu…

À propos: Věděli jste, že duck face je stále ještě v kurzu?!

Koncentrovanějším zlem jsou pak selfie videa. Jak dlouho budou asi lidé poslouchat člověka, který se namísto na diváky soustředí hlavně na svůj vlastní obličej v odrazu a většinu monologu se neskrývaně pitvoří do kamery a sám sobě se obdivuje?

Jídlo, jídlo a zase žrádlo

Říká se, že člověk jí hlavně očima. Což o to, všichni se rádi podíváme na luxusní večeři před tím, než ji pozřete a zůstanou na talíři jen nefotogenické zbytky. Nebo na umně zkomponovaný a barevně vyvážený post jídla. Ale když je jídlo hlavním objektem na všech fotkách, dříve nebo později to začne nasycené diváky nudit.

Fun fact: Pizza je nejčastěji publikované jídlo, hned po ní následuje sushi.

Inspirativní citáty

Motivational quotes se nevyhnuly ani Instagramu. Je jistě šlechetné čas od času zveřejnit moudro, které člověka inspiruje nebo které mu pomohlo překonat jistou svízel v životě. Ale když se profil citáty jen hemží, může to ve followerech vzbuzovat pocit, že možná sami nemáte co říct. To samé platí i o memech.

Jeden z oblíbených citátů šířící se napříč sociálními sítěmi jako virus, zní „If you cannot be kind, be quiet.“ Což takhle jej upgradovat na „If you have nothing to say yourself, be quiet.“?

Domácí mazlíčci

Milujete svého Alíka, Maxe, Buddyho i Bonnie? O tom není nejmenších pochyb. Ale opravdu musí být na každé fotce? Neberte si to osobně, ale nikoho nezajímá, jak vypadá váš pes 24/7 – na procházce v lese, spící doma na gauči, v nejnovějším oblečku nebo když vám zrovna olizuje nos. A jestliže máte pocit, že se mýlíme, pak svému mazlíčkovi možná založte speciální účet, tam se budete moci vyřádit, a hlavně – followeři budou vědět, co od něj čekat.

Nízká kvalita fotek

Instagram pochopitelně zmenšuje uploadované fotografie a občas tím může utrpět i jejich kvalita. Komprese není nic nového, velké fotky by zabraly moc místa a pomalu by se načítaly. Foťte v dobrých světelných podmínkách co nejlepším zařízením. Horizontální fotografie by neměly být větší než 1 080 × 608 pixelů, vertikální 1 080 × 1 350 pixelů, čtvercové pak 1 080 × 1 080 pixelů.

Pokud nahráváte fotky na Instagram Story a situaci vám komplikuje pomalé připojení, je možné, že Instagram automaticky upraví kvalitu videa, aby mohl nahrávání dokončit. Videa jsou pak rozmazaná či rozpixelovaná, protože se je nepodařilo kompletně nahrát.

Pár rad na závěr:

  • Instagram není odkladiště

Snažte se nerecyklovat cizí obsah (resposting), a ani si zde neodkládat weby, fotky nebo odkazy, které vás zaujaly.

  • Instagram není facebookové fotoalbum

Na Instagramu nenajdete fotoalba, proto si dobře rozmyslete, jestli musíte publikovat deset fotek za sebou („nejlépe“ na stejné téma). Zabombíte tím účty svých followerů a nemůžete jim mít za zlé, že jejich jedinou reakcí bude to, že vás přestanou sledovat.

  • Instagram není dětské hřiště

Infantilní zaječí ouška, blyštivé tiáry ve vlasech, pohádkové filtry na zvětšení očí a dodání roztomilosti? Ne, ne, ne a ještě jednou NE. To ponechejte, prosím, nejmladším uživatelům Instagramu, resp. věkové kategorii 13+.

Když se budete ke svým followerům chovat slušně a servírovat jim zajímavý obsah, jistě se k vám budou rádi vracet a rozšíří zvěsti o vašem profilu i dál. Snažte se vyhýbat výše uvedeným chybám, a kdyby vám přece jen pár uživatelů dalo vale, tak nezoufejte. V žádném případě se nesnižujte k tomu, abyste zastoupili jejich místo a lajkovali své vlastní fotky. To by byl vážně trapas.

Diskuze k článku