Test: Až polovina toho, co o vás reklamní sítě “ví”, je špatně

Společnost Enliken, která se zabývá shromažďováním preferencí uživatelů přímo od nich, v rámci malé studie porovnávala získané informace s daty, která o stejných uživatelích mají datové společnosti a velké reklamní sítě. Výsledek? U některých společností neodpovídala polovina dat, u nejpřesnějšího Googlu minimálně pětina.

Datové společnosti a reklamní sítě získávají data o uživatelích internetu nejrůznějším způsobem. Sledují navštívené stránky, prokliky na reklamách, aktivitu uživatelů, získávají informace z nejrůznějších formulářů a dotazníků. Přesto ale ne vždy se to, co o uživatelích zjistí, shoduje s realitou.

Alespoň to tvrdí studie od společnosti Enliken. Tato firma se zabývá tím, že výměnou za obsah zjišťuje od uživatelů jejich nejrůznější preference, na jejichž základě je možno cílit reklamu. V rámci speciální aplikace nechala společnost lidi hodnotit informace, které o nich měly datové společnosti a reklamní sítě. Výsledky z prvního vzorku zkoumaných osob jsou na obrázku, rozdělené podle přesnosti údajů a podle toho, za jak soukromé jednotlivé údaje dotazovaní považovali:

Zajímavou souvislostí je, že společnost BlueKai, která si co do přesnosti nevedla nijak zvlášť dobře, je jedním z datových partnerů Facebooku pro nástroj Custom Audiences, k němuž včera sociální síť začala spouštět doplněk Lookalike Audiences. Ani celkové výsledky nejsou příliš slavné a ukazují, že data, podle kterých reklamní sítě reklamu cílí, zdaleka nemusí být přesná.

Test si můžete pro svou osobu udělat i vy (data jsou anonymizována) na stránkách Enliken, je k tomu ovšem potřeba povolit nainstalování doplňku do prohlížeče. Na základě tohoto doplňku Enliken stáhne informace, které o vás jsou dostupné u datových společností. V mém případě byly tyto informace přesné z 53 procent, ze 47 procent byly buď částečně nepřesné, nebo zcela chybné. Jako nejzajímavější mylná informace vyčníval poslech country hudby, jiné hudební preference přitom moje data neobsahovaly vůbec. Kromě country byla většina ostatních dat nepřesná pouze zčásti, málokdy se stalo, že by neměly vůbec žádný reálný podklad. Dohromady bylo položek, které o mojí osobě datové společnosti zpřístupňovaly, kolem dvaceti.

Kromě přesnosti lze u všech dat ohodnotit ještě to, jak moc vám přijdou soukromého charakteru. Test by měl být bezpečný, podle webu Enliken jsou nejen všechna data z testu okamžitě anonymizována, ale také jsou jednotlivé odpovědi uchovávány jen po dobu 30 dnů. Po dokončení testu se navíc automaticky odinstaluje rozšíření prohlížeče, které bylo k jeho provedení třeba nainstalovat.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Android Pay dá šanci placení mobilem. Snad i v Česku

Jednou z novinek, kterou Google představil na své vývojářské konferenci I/O, je i služba pro mobilní platby Android Pay. Podobně jako konkurenční Apple Pay má novinka výrazně rozšířit možnosti placení chytrými telefony. Na rozdíl od Apple Pay si však placení Androidem snad brzy užijí i čeští uživatelé.
Přečtěte si více

Soutěž WebTop100 si získal Vodafone

Nejlepší firemní web má Vodafone. Získal ocenění v soutěži WebTop100, která včera vyhlásila vítěze v celkem 11 oborových žebříčcích, 8 soutěžních kategoriích a 5 speciálních žebříčcích. Podívejte se pro inspiraci na kompletní výsledky, na čem Vodafone na webu ještě pracuje, nebo třeba i na oceněnou e-mailovou kampaň.
Přečtěte si více

Anonymous stáhli svou podporu WikiLeaks

Po několika letech silné podpory organizace WikiLeaks se přinejmenším část internetového hnutí Anonymous rozhodla ji přerušit. Mezi důvody patří přílišný důraz na osobu Juliana Assangeho a také agresivita, s níž lidé za WikiLeaks začali od svých příznivců vybírat peníze.