SEO se mění, přizpůsobte se: Jak se na internetu nechat najít v nové době

Doba hledání “zlatých klíčových slov”, která zajistila úspěch SEO, je dávno pryč. Teď se totiž lidi baví s vyhledávačem tak, jako se baví s jinými lidmi. Tedy v celých větách a jasných otázkách. Čtěte, co s tím.
SEO. Ilustrační foto. Zdroj: Flickr, Steve Rotman
SEO. Ilustrační foto. Zdroj: Flickr, Steve Rotman

Kdysi stačilo najít ta správná klíčová slova, aby se firma dostala do popředí vyhledávání a získala přístupy na svůj web, nové zákazníky nebo alespoň nějakou dobu více či méně jistý zdroj peněz. Ty časy jsou ale dávno pryč. Jestli teď chcete řešit SEO, potřebujete nový přístup. Lidi už nepřemýšlejí nad tím, jaká klíčová slova budou hledat, ale baví se s internetem tak, jako s jinými lidmi.

Zapomeňte na slova, přemýšlejte v mluvených frázích

“Bývalo to tak, že jste našli pět až deset klíčových slov, které byly vašimi ‘zlatými’ a přivedly k vám naprostou většinu návštěvníků,” vysvětluje Joshua Steimle, SEO poradce a sám majitel společnosti, která se v digitálním prostředí pohybuje a dosahuje na ta nejvyšší místa ve vyhledávačích. Jeho firma MWI s digitálním marketingem radí. Jenže podle něj už je tahle strategie zastaralá.

“Když se zaměřujete jen na malé množství generických klíčových slov, pravděpodobně vás nenajde většina lidí, která vás ve skutečnosti hledá,” uvádí.

SEO by se totiž mělo řídit tím, jak lidé vyhledávají. A to je dnes poté, co si zvykli na aplikace typu Siri nebo Google Now prostě “mluvení” na zařízení místo toho, aby přemýšleli o klíčových slovech. Ať už skutečně do telefonu hovoří, nebo v tomto módu píšou příkazy na klávesnici, chtějí odpovědi na reálné otázky místo pouhé reakce na klíčová slova.

Takže když chce nějaký Američan právníka v Utahu, nehledá slova “právní firma Utah”, ale spíš “Jak si najmu právníka v Utahu, který vyřeší můj rozvod?”. Tohle je hledání za pomoci přirozeného jazyka.

seo long tail

A navíc: Jak už to tak bývá, čím dřív na trend zareagujete, tím lépe. V upraveném klíčovém hledání se podle Steimla snáze dostanete na vrchol seznamu stránek, protože se na ně ještě tolik lidí nezaměřuje. Jsou relevantnější, protože jsou i detailnější. A přivedou víc návštěvníků.

Kvalita obsahu, fráze, titulky, reputace…

Ačkoliv je pro někoho SEO neproniknutelná alchymie, dá se nacpat do poměrně srozumitelného přehledu – podívejte se na aktuální periodickou tabulku faktorů úspěšně ovlivňujících SEO.

Všechny faktory v ní jsou důležité, ty s číselným označením trojky (nejtmavší) jsou ovšem nejzásadnější. Červeně zbarvené jsou pak negativní, které body naopak ubírají. Je jasné, že SEO je úzce propojené s obsahem.

seo factors infographic

Že je SEO a obsahový marketing provázaný a spolu se sociálními sítěmi jsou jedním z trendů pro letošní rok, už jsme ukazovali. Jak se SEO na webu pracovat řešil konkrétně tento článek mezi jinými zajímavými v Příručce marketéra. A nakonec, pokud chcete SEO a obsahový marketing skutečně propojit, máte aktuálně příležitost se o obsahovém marketingu pobavit se SEO odborníkem naživo.

Přistoupíte na změnu? Počítejte aspoň s půlrokem práce

Ačkoliv je to lákavé, nezaměřujte se při snaze na sebe upozornit na pozice ve vyhledávačích. Je to sice snadno dokazatelný výstup, který tak SEO firmy můžou prodávat – zadavatelské společnosti jednoduše uspokojí. Jenže pokud nezařídí prodeje, nic neznamenají.

Takže místo otázky “Jak dlouho potrvá, než SEO zafunguje?” ji vyměňte za “Jak dlouho bude trvat, než mě SEO dostane do popředí a zvýší prodeje?”, radí Steimle.

To samozřejmě záleží na mnoha faktorech: jak dlouho vaše stránka funguje, jak moc jste se na klíčová slova při její tvorbě zaměřovali, kolik má web obsahu nebo jak je prolinkovaný.

Steimle hovoří zhruba o půl roce.

  • Nejprve je nutné udělat průzkum a naplánovat strategii, což se může samo o sobě protáhnout na další dlouhé týdny.
  • Druhý měsíc je na řadě skutečná technická SEO práce – tedy zapracovávání nové strategie nebo vytvoření prolinků.
  • Práce na obsahu, blogování či články připadají nejdříve na třetí měsíc SEO strategie.
  • Až v dalším období můžou přijít výsledky práce, které se odrážejí v lepších pozicích ve vyhledávačích a tak i nárůstu návštěv – je ovšem nutné dál pracovat na obsahu i odkazech.
  • Stejně jako v následujících týdnech, kdy teprve může přijít na řadu zapracování sociálních sítí nebo soustředění se na PR. Bližší strategii si můžete prohlédnout přímo tady:

SEO měsíc po měsíci

Kvalitní firmy udávají čtyři až šest měsíců, takže nepřestávejte moc brzo.

“Hodně společností podceňuje, kolik musejí do SEO vložit peněz a času,” dodává Steimle. Málokdy se podle něj úspěch dostaví do tří měsíců, ani když je společnost do oblasti ochotná finance skutečně investovat.

Přesto některé z nich během této doby přestávají s tím, že nevidí žádné výsledky. “Jestliže nemůžete najít rozpočet pro SEO na 6 až 12 měsíců, raději dejte ty peníze jinam,” doporučuje.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Reader přiváděl mnohem víc čtenářů než Google+, z jeho konce těží Feedly

S oznámením konce Google Readeru, asi nejpoužívanější RSS čtečky na trhu, se zároveň ukázalo, že služba sice neměla uživatelů mnoho, o to ale byli věrnější. A co víc, zdá se, že Reader také přinášel blogům mnohonásobně větší čtenost než tolik propagovaný Google+. Prozatím to vypadá, že nejpopulárnější náhradou za Reader se stala služba Feedly.