Specifika portálu pro konference: Jak vznikal nový web pro Prague Convention Bureau

Cestovní ruch má svá specifika. Zaměřuje se totiž jak na argumenty, tak na emoce. Jak vznikal návrh portálu pro Prague Convention Bureau – organizaci, která pomáhá zajišťovat nejrůznější konference?

Prague Convention Bureau zajišťuje podporu pro konference

Své vlastní convention bureau mají všechna velká evropská města, ve kterých se konají velké konference, sjezdy či přednášková turné. Zajištění takové akce je ale náročné. Je třeba zajistit vhodné konferenční centrum, catering, ubytování hostů a v neposlední řadě také doprovodný program pro přednášející i hosty.

Prague Convention Bureau se snaží představit Prahu jako ideální konferenční destinaci. Event manažerům nabízí podpůrný servis, pomůže s výběrem služeb, zajistí kompetentní garanty konferencí a podobně. Jak již bylo naznačeno v úvodu, musí oslovit jak racionální (cena, kvalita servisu, počet hvězd), tak emoční cítění. I při služební cestě si vybíráme hotel, který nás prostě zaujme. Vhodně volit argumenty i strukturu webových stránek je o to náročnější.

Nahoře současná verze webu, dole chystaná aktualizace

Bez vstupní studie nedává web smysl

V případě cestovního ruchu je zásadní dobře poznat jak cílovou skupinu, tak obchodní proces jako celek. Díky tomu lze dobře navrhnout, jak webové stránky zapracovat do obchodního procesu.

Prague Convention Bureau (PCB) získává poptávky především na základě doporučení a webových stránek.

Z tohoto pohledu je důležité uživatelům nabídnout kvalitní informační servis a zjednodušit jim konverzní cestu k nějaké formě kontaktu. Je důležité uvědomit si, že rozhodovací proces zákazníků je dlouhý. Na výběru dodavatelů si dávají záležet,“ doplňuje Daniel Musil z AITOMu. „Akce se totiž plánují dlouho dopředu. Firmy si navíc vybírají průměrně ze 4 evropských měst, kde lze kongres uspořádat.“

V rámci analýz si AITOM definoval celkem čtyři cílové skupiny, se kterými musí web komunikovat:

1. Korporace
2. Eventové agentury
3. Asociace
4. Potenciální ambasadoři v ČR

Zajímavou výzvou bylo analyzovat konkurenci a cílové publikum. Convention Bureau nemá konkurenci v České republice, ale například ve Frankfurtu, Vídni či Budapešti. Veškeré analýzy jsme proto museli rozšířit do evropského měřítka. Analýzu klíčových slov jsme připravovali pro sedm zemí, kromě České republiky to byla například Velká Británie, Holandsko nebo Francie,“ vysvětluje Musil.

Výsledkem celého procesu bylo stanovení cílových trhů. Poněkud překvapivě patří z marketingového pohledu mezi nejzajímavější z nich především Belgie a Francie, jelikož mají u relevantních klíčových slov nejnižší cenu za proklik.

Analýza konkurence: Na internetu vede Londýn

V rámci analýzy konkurence jsme zvolili convention bureau v Paříži, Vídni, Berlíně a Londýně. Všechny země velmi dbají na přehlednost a vizuální dojem, naštěstí pro nás je ale i Praha dostatečně fotogenická. Naprostou nutností je poté responzivní design (který aktuálně PCB nemá).

Díky znalosti konkurence můžeme navrhnout web, který vybočí a zaujme. Analýzu konkurence zpracovává v AITOMU UX designér. Ten sleduje především prvky, které ostatním fungují, a také ty, ve kterých ostatní chybují.

Návrh grafického řešení pro české centrum

Paříž

Stránka poskytuje hned v úvodu rozcestník služeb, který může usnadnit orientaci. Obecně ale na úvodní stránce nabízí příliš mnoho informací.

Web se načítá velmi pomalu, což velmi negativně ovlivní dobrý dojem uživatele. Mimoto v kontaktech chybí telefon a e-mail, což pro některé uživatele působí nedůvěryhodně. Často totiž chtějí mít možnost oslovit jednu konkrétní osobu.

Dále bychom vytkli nezafixované menu, takto by se uživatel, který chce číst, uscrolloval nahoru a dolů. Pro české stránky to znamená konkurenci, kterou lze poměrně dobře překonat – ať už v technických SEO parametrech nebo UX designu.

Vídeň

Vídeň zvolila poněkud překvapivě výraznou růžovou barvu – tu by si asi málokdo spojil s organizací summitu. Naopak výborné je menu, které se objeví i při scrollování, a velmi sympatická je prezentace zaměstnanců včetně jejich osobních kontaktních údajů.

Jistou nevýhodou je venue finder po levé straně. Možná, že pro rakouské uživatele je takové řešení komfortní, nicméně typické to není. Obvykle se podobné prvky umisťují vpravo, případně nad příslušný element stránek.

Berlín

Pozitivně hodnotíme zafixované menu i úvodní možnost přímo vyhledat dodavatele. Berlínská organizace srozumitelně vysvětluje, co přesně takový convention bureau vlastně dělá. Na druhou se web načítá velmi pomalu, což po chvilce prohlížení uživatele otráví.

Při detailním hledání se poté často nedostanete k žádnému výsledku a musíte opětovně nastavovat parametry. Naopak výborně fungují výrazná tlačítka.

Londýn

Úvodní stránka přehledně nabízí veškeré základní informace a především rozcestník k vyhledávání vhodných podniků nebo zaslání poptávky. Web pracuje s výraznými červenými tlačítky a nejvýrazněji vede uživatele ke konverzi. Stránky mají také velmi přehledné vyhledávání a výpis výsledků.

Při scrollování bohužel mizí menu, výrazná tlačítka ale i přes vedou uživatele dál. Trochu web trpí v jazykových mutacích – k překladu využívá Google Translate, což pochopitelně není nejkvalitnější.

UX oříšek: více dat nebo raději přehlednost

Nejdůležitější a zároveň nejtěžší je pro convention bureau prezentovat služby – tedy hotely, kongresová centra a jejich zázemí. Toto jsou totiž informace, které organizátoři akcí potřebují nejvíce. Z tohoto důvodu je důležité směřovat uživatele do tzv. venue finder již na úvodní stránce.

Celkový výpis musí být přehledný a přesto dostatečně podrobný, aby si různě náročná klientela našla potřebné údaje. Zároveň musí design uživatele do nabídky jednoduše vést a přímo ve výpisu jim předat nejdůležitější informace (například výměru konferenčních sálů).

Z hlediska UX je zásadní, aby přehled obsahoval co nejvíce informací, ale aby byl maximálně přehledný. Právě zde musel webdesignér hledat kompromisy. Do výpisu zvolil na základě analýzy cílové skupiny tato data: počet konferenčních sálů, ubytovací kapacity a počet hvězd.

Pražské convetion bureau využívá CRM od amerického dodavatele. Napojit ho na web tak, aby odpovídal UX nárokům, se ukázalo jako značný technický oříšek.

Zaujmout ve vyhledávání cizince je drahé

Jistý problém představuje technické SEO. S českou doménou je velmi těžké proniknout do výsledků vyhledávání v jiné zemi, bez ohledu na to, že obsah stránek je v rodném jazyce hledajících.

Na klíčová slova jako summit/congress se v Londýně objeví spíše odkazy na místní hotely a eventové agentury, což jsou pro Londýňany logicky relevantnější výsledky.

Této problematice se někdy říká mezinárodní SEO (MSEO). Cílem MSEO je posílení autority vícejazyčných webů v zahraničí. V praxi to znamená, že nestačí mít přeložený web, protože i tak nemusí být viditelný. Rozhodně je vhodnější využívat globální domény s koncovkou .com nebo .eu.

Nové webové stránky Prague Convention Bureau mají momentálně v rukou vývojáři z agentury AITOM Digital. Dokončení je naplánované na duben letošního roku.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Sport a televize: Může být něco víc? Aneb co Čechy minulý týden zajímalo na internetu

Co se stane, když se spojí dvě témata, která Češi milují? Zrodí se vítěz žebříčku hledanosti na českém internetu.Mluvíme o spojení sportu a televize - tedy o sportovní televizi. Zajímavější už by mohlo být jen spojení celebrit a televize. Jenže, to bychom pak neměli čas na nějaké to internetové vyhledávání. To zatím máme, co tedy na Seznamu minulý týden vedlo?