Práce v digitálu: 7 největších chyb, kterých se firmy dopouštějí při budování svého employer brandu

Při současné situaci na trhu práce si už většina firem začala uvědomovat, že budování employer brandu nejsou vyhozené peníze, ale nutnost k „přežití“. Do jeho budování se firmy vrhly s různou vervou a mírou odhodlání. U nás v Proudly pomáháme firmám v této oblasti už třetím rokem.

Dali jsme pro vás dohromady 7 chyb, které firmy při budování employer brandu stále dokola opakují. Co dělají společnosti nejčastěji špatně?

1. Vzbuzují mylná očekávání

Řeč teď není ani tak o vědomém překrucování faktů, ale o bezelstné snaze dělat se lepší, zajímavější a trendovější. V kandidátech se tak pěstují často přehnaná očekávání. Mylná očekávání vždy následuje zklamání. Pokud nejste cool ani free startup, nehrajte si na něj.

Neukazujte zaměstnance v situacích, ve kterých se běžně neocitají. Nestavte „Potěmkinovy vesnice“. Nováčka zklamete a nezřídka to povede k jeho brzkému odchodu (často ještě ve zkušební době). Zároveň odradíte ty, kdo by k vám dobře zapadli. Ne každému mladému sedne startupová kultura!

2. Neví, kdo jsou

…ale jsou skvělí! Řada firem si není jistá, na co chce vlastně nové kolegy lákat. Chce tak „prodat“ všechno. Chtějí ukazovat kanceláře, vzdělávací systém, teambuildingy, mladý kolektiv, fotbálek, služební cesty, Multisportku… Ve výsledku tak nesdělí to podstatné. Tedy to, co je odlišuje a kdo jsou.

Pěkné kanceláře má totiž dnes každá druhá firma a fotbálek přibližně jedna ze tří. Firmy jen těžko nachází to podstatné. Tedy proč by k nim měli přicházet lidé, o které mají i oni skutečný zájem. Ta otázka přitom zní: Jaký by měl být důvod, proč chce pracovat člověk právě pro vás? Opravdu chcete zaměstnance, který k vám přijde kvůli vychytanému chilloutu? Hledání odpovědi na tyto otázky není jednoduché, ale klíčové. Nejlépe s ním firmám přitom pomůžou stávající zaměstnanci.

3. Jsou příliš opatrné

Některé firmy nechtějí přiznat kuřárnu na terase – přece nemůžou říkat, že jejich zaměstnanci nepěstují zdravý životní styl! Jiné se zase ošívají, když vyjde najevo, že jejich teambuildingy obnáší hlavně koštování v moravských sklípcích. Ferraty by přece vypadaly lépe a chystáme se tam! Jinde zase není vhod až příliš černý humor či společná záliba v sázení, ať už na výsledky voleb, nebo na hokej.

Firmy by si měly uvědomit, že employer brand netvoří logo ani produkt či korporátní pravidla, ale tvoří ho lidé, kteří u nich pracují. A „ukázat se“ je to nejlepší, co můžou udělat. Čím autentičtěji, tím lépe. Nejlepší tedy je vystoupit ze své komfortní zóny a přiznat si, že se i u vás v kanceláři občas suší prádlo!

4. Špatně cílí

Hledají spíš kreativce, nebo analytiky? Spíš absolventy, nebo zkušené profíky? Spíš energické extroverty, nebo tiché pracanty? Někoho na chvíli, nebo ideálně napořád? Jedno je jasné. Ideálně všechny, hned a v jednom videu!

Ujasnit si, koho vlastně hledají, a připravit držitele budgetů na to, že jedním videem nebo kampaní nelze oslovit relevantně všechny skupiny, je podstatné. Stejně tak si ujasnit, co vlastně od té které EB aktivity firmy čekají – „call to action“ nebo zvýšení awareness?

5. Podceňují uchazečskou zkušenost

Stejně tak, jak se stala klíčovou zákaznická zkušenost, získává na síle i zkušenost uchazečů s konkrétní firmou. Podstatné je nejen odepisovat na všechna CV, která k vám dorazí a předejít tak auře arogance, ale roli hraje i průběh řízení samého. I uchazeči, které nevyberete, můžou udělat firmě službu, pokud poví ostatním, že pohovor byl příjemný, že dostali zpětnou vazbu a vysvětlení, proč se nakonec rozhodla společnost upřednostnit jiného kandidáta.

Většina uchazečů to přijme pozitivně a není tak vyloučené, že odpoví ve firmě třeba v budoucnu i na další pracovní nabídky, které pro něj budou vhodnější. Zkušenosti se sdílejí – ty dobré často, ty špatné vždy!

6. Podceňují zaměstnaneckou zkušenost

Jen kousek od uchazečovy zkušenosti stojí zaměstnanecká zkušenost. Pokud z některých firem odchází zaměstnanci s boucháním dveří častěji než z jiných, v oboru se to rozkřikne. Čím menší je rybníček, tím větší se napáchá škoda. Jsou případy a situace, kdy tomu asi nelze zabránit. Nicméně je vždycky lepší, když jsou bývalí zaměstnanci na vaší straně a berou práci u vás jako cennou a přínosnou zkušenost. Když to s nimi opravdu zvládnete „skoulet“, mohou vám i po letech pomoci s oslovováním budoucích zaměstnanců, nebo se mohou do firmy vrátit. A to je důležité a často podceňované.

7. Nejsou trpělivé

Employer branding je jako novoroční předsevzetí. Znáte to! Když si řeknete, že se dáte do formy, začnete cvičit a vypracujete břišní svaly. Jdete tam jednou, přijdete a nevidíte žádný výsledek. Jdete podruhé a zase nic. Stejně je tomu popáté, poosmé i podesáté. Buď to vzdáte a nikdy toho nedosáhnete, nebo pokračujete dál, až to skutečně začne přinášet výsledky. Employer brand je na tom stejně. Nemůžete udělat jednu kampaň a čekat, že máte hotovo, a když to nepřinese výsledky, že to nemá smysl. Můžete to buď vzdát, nebo v tom pokračovat, dokud úsilí nepřinese ovoce. Zítra to nebude. Ani za týden. S největší pravděpodobností ani za měsíc. Řím ale taky nepostavili přes noc a kolik je tam dnes super restaurací!

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Češi jako televizní maniaci: Na webu vyhledávali hlavně zážitky z gaučového vysedávání. A že byly

Selebrita je zkrátka selebrita, když se jí někdo stane v televizi, je známý hned i online. Zvlášť ve chvíli, kdy se účastní jedné reality show za druhou. A u toho se svlíká. Tak jako hvězda hledání a zároveň Výměny manželek z předešlého týdne Gábina. Minulý týden tázání na webu zkrátka poznamenala televizní zábava víc než kdy jindy. Z top pětky získala hned čtyři místa. Gratulujeme. Té bedně i akčním divákům.