Platební karty v amerických e-shopech pomalu nahrazuje PayPal

Před lety se on-line obchodníci snažili zlomit odpor zákazníků k placení kartou. Nakonec s jim to povedlo, ale teď to začíná vypadat, že jsou to provozovatelé obchodů, kteří od karetních formulářů couvají.

Jen devětašedesát malých amerických obchodníků umožňuje platit kartou na svých webech. Ve srovnání se situací před třemi lety je to jasný sešup dolů.V roce 2010 to totiž bylo podle posledního průzkumu NSBA, americké asociace sdružující malé podnikatele, procent jedenadevadesát.

Naopak necelá polovina ze vzorku devíti set oslovených obchodníků, už pro online platby používá PayPal. Tedy v podstatě dvojnásobek toho, co před třemi lety. Posun obchodníci vysvětlují jednoduše – obavy. Jak už je poslední dobou zvykem, zákazníci se začínají bát o bezpečnost na internetu. Vzhledem ke kauzám typu PRISM si už nemůže být nikdo ničím jistý a soukromím na internetu už vůbec ne.

“Svou roli možná sehrály i problém s poplatky za platby kartami,” komentuje situaci šéf asociace Todd McCracken. Americká centrální banka totiž podle amerického soudu neměla povolit bankám tak vysoké poplatky za platby. Za každou transakci si totiž američtí bankéři účtovali až jednadvacet centů, což bylo v případě kaváren nebo podobných malých provozoven skoro likvidační. Ani PayPal přitom ale není zdarma.

Češi frčí na dobírce, ale už koukají jinam

Tuzemští zákazníci e-shopů stále nejčastěji objednávají zboží na dobírku. Podle posledního průzkumu Asociace pro elektronickou komerci ale její kdysi dominantní podíl klesá. Letos se zastavil na sedmatřiceti procentech na úkor platbou kartami. “Po opakovaných úspěšných nákupech už se zákazníci nebojí, že přijdou o svá citlivá data a online platby jsou jednoznačně komfortnější,“ komentoval nárůst alternativních platebních metod výkonný ředitel APEK Jan Vetyška.

Dobírku tak v místních obchodech střídají platební karty. Ale pomalu se začíná prosazovat i PayPal.  V Česku má zatím účet kolem 250 tisíc lidí a platební modul do svého e-shopu nainstalovalo kolem osmi tisíc, převážně malých obchodníků. Z velkých obchodů ho zatím zakomponovala třeba Alza nebo Datart, který ho zpočátku kombinuje s dopravou zdarma.

Oproti platbám kartami má výhodu i ve snazší integraci do e-shopu. Vzhledem k tomu, že jde o globální službu, tak není problém stáhnout pluginy pro všechny opensourcové e-shopové systémy. S platebními kartami je to složitější a je nutné využít služeb některého z platebních systémů typu PayU nebo GoPay.

PayPal cítí šanci

Platební služba chce trochu pohnout s mobilními platbami a dostat se z  prostředí internetu. V současné době testuje aplikaci, která umožňuje uživatelům najít obchody a restaurace, kde se dá pomocí PayPalu zaplatit. Stejně jako ve Foursquare se uživatelé v obchodě přihlásí a vrchní pak už jen vyjede objednávku i účet. Peněženka už tak bude v podstatě zbytečná.

via Mashable

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

RTB – Vyrážíme do praxe

V předchozích dvou dílech jste se dozvěděli, co RTB je, jak funguje a jaké subjekty v něm figurují. Dnes si povíme něco málo o cookies a o tom, jak v praxi taková RTB kampaň vlastně vypadá.