Ozvěny Louskáčku 2013: Jak to vidíme my

Minulý týden český Art Directors Club společně s Asociací komunikačních agentur rozdával asi nejprestižnější ocenění, která se u nás v reklamě dají vyhrát. Nás přirozeně moc nezajímají klasické kategorie (jenom částečně), ale hlavně ty digitální. A i když jsme si naši lehkou rozpačitost původně chtěli nechat jenom pro sebe, nakonec to nešlo zastavit a muselo to jít ven.

O tom, kdo vyhraje Louskáčka, rozhoduje už skoro tradičně porota světového významu. Kromě českých art directorů a creative directorů z agentur jako Leagas Delaney, Havas Worldwide, Kaspen Jung von Matt, Nydrle, DDB, BBDO, nebo Y&R, přijelo do Prahy i několik zvučných jmen ze zahraničí:

  • Andy Cheetham – CD CheethamBell JWT, Great Britain and D&AD Board of Trustees member
  • Mario Mandacaru – Brand Design CD E Equipa, Portugal and 12 years President of Clube de Criativos de Portugal
  • Bob Price – EEMA Regional CD Leo Burnett, Moscow/Chicago
  • Peter Ižo – CD MADE BY VACULIK, Slovakia a loňský držitel Filipa (cena za vyjímečný přínos v kreativitě slovenské reklamy)

Porotu jsme vyjmenovali ze dvou důvodů: jednak proto, že si Eda Kauba (aktuální předseda Art Directors Clubu) určitě zaslouží uznání za to, že z Louskáčka dělá víc než jenom malou lokální soutěž, ale také kvůli představě o tom, z jakého typu agentur byli letošní porotci.

Možná něco přehlížím, ale kromě Nydrleho tam nevidím jedinou agenturu, která by se specializovala na digitál, a to včetně hostů ze zahraničí. Jistě, velké síťové agentury dělají i spoustu digitálních věcí, ale že by šlo o to nejlepší, co se u nás nebo ve světě produkuje? Máte pocit, že by vyjmenované agentury určovaly trendy v digitálu? Nejsou to spíš specializované agentury jako švédský Volontaire? Droga5? Wieden+Kennedy?

Agentury v letošní porotě jsou skvělé ve svých tradičních odvětvích: Print, Outdoor, Radio, Direct Marketing, Media, Cinema – a my se také zdaleka necítíme tak silní v kramflecích, abychom si proti jejich výslednému výběru dovolili něco oponovat (i když mě trochu svrbí prsty, ale to je určitě jenom osobní pohled na věc).

Jednoduše: je určitě ctí si přebírat výhry od poroty, která je v daných kategoriích ať už lokálně, nebo díky globální síti na špici. Ale co se digitálu týče, výsledky jsou pro nás poměrně nečitelné a nejednoznačné.

Druhým problémem Louskáčků je kategorizace. Digitál se musí vejít do čtyř kategorií: Webistes/Microsites, Mobile Apps, On-line Campaign a Other Interactive Tools. Srovnejte to se Zlatým Klincem – obdobou Louskáčků na Slovensku:

  • Websites & Microsites
  • Digital integrated campaigns
  • Banners and other rich media
  • Social Media Facebook, Twitter, Blogs
  • Online film – Video
  • Other Interactive digital solutions
  • Selfpromo
  • Interactive & online pre neziskové organizácie

Zlatý Klinec dává digitálu evidentně výrazně větší prostor a digitálním agenturám pak větší rozmanitost pro to, kam svoje práce přihlásit. To, k čemu je taková variabilita dobrá, si také ukážeme na příkladech vítězů letošních Louskáčků. Komentáře jsou pouze u některých oceněných.

Websites/Microsites:

Let Your Body Drive – Zlato

Symbio Digital pro Peugeot Česká republika (detail přihlášky)

V Symbiu určitě nakonec vládne spokojenost – alespoň jeden Zlatý Louskáček je doma, i když větším favoritem určitě byla jejich kampaň Pojď mi hop do onlinu.

IQ Games – Stříbro

Havas Worldwide Prague pro Amnesty International (detail přihlášky)

Jednoznačně adept na výhru v neexistující kategorii Interactive pro neziskovky. Jinak moc hezký nápad i exekuce.

Jarmara – Bronz

Outbreak a BRAINZ pro Seznam.cz

Outbreak v produkci Brainz a poslední chybějící služba Seznamu Jarmara.at. I když se nám osobně web líbí, je otázka, jestli celoflashový web je tou inspirací, ze které si brát dnes příklad.

Mobile Apps

Lullaby – Bronz

Kaspen/Jung von Matt pro IKEA (detail přihlášky)

Kategorie mobilních aplikací měla nakonec jenom jednoho bronzového výherce. Aplikace IKEA Dobrou Noc se dostala na druhé místo nejstahovanějších aplikací českého AppStoru, což ale bohužel skoro nic neznamená, protože český AppStore je notoricky známý tím, jak málo stažení stačí na nejvyšší místa. Ale nápad je to každopádně hezký.

On-line Campaign

Kaspen/Jung von Matt pro Budějovický Budvar (detail přihlášky)

Výhra v kategorii On-line Campaign pro “NO” Gallery, tedy projekt galerie-ne.cz, je pro mě nejvíc nepochopitelným výběrem celé soutěže. To, že celá kampaň pro Budvar vyhrála i v dalších kategoriích a odnesla si nakonec Grand Prix, je asi ok. Ale v online kampaních? Vždyť je to proboha v podstatě jenom hezký blogísek s několika desítkami článků. Dobře, jsou hezky napsané, ale co je to proboha za online kampaň? Jak je propojená s Budvarem? Logem v patičce? To stačí? Nechápu a nepochopím.

Pojď mi hop do onlinu – Stříbro

SYMBIO Digital pro T-Mobile CZ

Pardál School – Stříbro

Kaspen/Jung von Matt pro Budějovický Budvar (detail přihlášky)

Staň se nejlepším fanouškem – Bronz

Nydrle pro GE Money Bank

Other Interactive Tools

Cool Brigáda v ČEZu – Zlato

Red Media ve spolupráci s Mark BBDO (detail přihlášky)

V podstatě poměrně jednoduchá kvízová/úkolová náborová facebooková soutěž pro ČEZ, nicméně hezky exekuovaná. Určitě by si zasloužila ocenění v kategorii Social Media.

BUDVAR Non-alcoholic search engine – Stříbro

Kaspen/Jung von Matt pro Budějovický Budvar (detail přihlášky)

O vtipné kampani jsme už psali v článku Vtipná reklama Budvaru loví opilce ve vyhledávání na Centrum.cz. Víc takových kreativních legrácek!

Mercedes Koncert – Bronz

MarkBBDO pro Mercedes Benz Česká Republika (detail přihlášky)

Další naprosto nepochopitelná věc. V čem je tahle kampaň “interactive tool”? Podle nás jde jednoduše o video, které navíc nebylo nijak zvlášť úspěšné a ani celá myšlenka nám nepřijde vyloženě kreativní. Příště do kategorie Online Film – Video a spíše bez jakéhokoliv ocenění.

Óda na Kometu – Bronz

WMC Grey pro Starobrno

Jeden z našich nejoblíbenějších českých virálů (TOP virály týdne: Epické virální orgie) nakonec bral jenom bronz, ale zasloužil by si víc a ve speciální kategorii pro virály a online videa.

Real-time Facebook Cover – Bronz

Zaraguza (detail přihlášky)

Real-time Facebook Cover už určitě znáte (viz Nejzajímavější sociální a mobilní kampaně nebo Ve sklepě s Michalem Pastierem). I když se nám nápad také moc líbí, zasloužil by si vítězství v kategorii Selfpromo.

IKEA PAX storage room – Bronz

Kaspen/Jung von Matt pro IKEA (detail přihlášky)

Total
0
Shares
Další články