Letošní (anti)ceny za nejvíc sexistickou reklamu, se kterou se v České republice můžeme setkat, mají své vítěze. Letos hlavní cenu od poroty i hlasující veřejnosti získal erotický klub Cabaret Darling, další příčky obsadilo brněnské Vysoké učení technické a ODS Praha 8.
Pořadatelé akce chtějí upozornit na stereotypní a sexistické zobrazování mužů a žen v reklamě. Přesto takové přístupy příliš neochabují. Posuďte sami v následující přehlídce.
První místo získal klub za reklamu v pisoárech, která „nevkusným zobrazením ženských genitálií na pánských záchodcích (sloužila) ke zdůraznění sexuálního motivu.“

Video reklama VUT zase „zobrazuje ženy a muže v odlišných oddělených světech definovaných jasně vymezenými rolemi – muž jako expert, ve vedoucí a technické roli oproti ženě v podřízené roli jako objekt touhy.“ Žena je údajně jen hezkým doplňkem a je přirovnávána ke psu.
Mimochodem, VUT je přitom za svou komunikaci a videa na YouTube obecně oceňována. Zmíněný klip sice nepatří k těm, které mají z její dílny nejvíce zhlédnutí, i tak má ale vcelku pozitivní odezvu a na české poměry v počtech přehrání určitě nejde označit za neúspěšný.
Třetí příčka patří politické straně ODS za Prahu 8, která využívá ženské tělo k upoutání pozornosti, a to samozřejmě bez přímé souvislosti s politickou stranou. Nebo snad něco najdete…?

Strana jako taková přitom říká, že s kampaní nemá nic společného. „Tato fotomontáž s logem ODS není oficiálním materiálem strany a občanští demokraté nejsou jejími autory. Od takového využití našeho loga se distancujeme,“ uvedla mluvčí ODS Jana Havelková.
Třetí místo poroty, které není shodné s celkovým pořadím, získala reklama na koupelny Sapho, v níž se taky objevilo nahé tělo bez souvislosti s prodávaným produktem. Veřejnost tahle kampaň zjevně nezaujala, v konečném pořadí skončila až na 17. místě.

Do sedmého ročníku soutěže bylo nominovaných celkem 96 reklam. Využití sexuální tematiky přitom podle nejnovějších výzkumů dokáže zaujmout, jenže neprodává a škodí její efektivitě. Zkuste to sami – dokážete udržet pozornost u tohoto článku?