Nehýčkáte si zákazníky a spoléháte na PPC a affiliate: 6 největších chyb českých e-shopů

SEO, Internet marketing e-commerce, online banking payment, and VOIP voice over internet protocol technology on mobile smart phone device app via digital computer communication service security

Nakupování v e-shopech patří v současnosti k běžným rutinám velké části české populace. A mnoho jedinců i firem zkusilo nejen nakupovat, ale i svůj vlastní internetový obchod provozovat. Ale ne zdaleka všem se zadařilo a na nápadu vydělali. Jaké jsou nejčastější chyby provozovatelů internetových obchodů?

Neuskutečnění průzkumu trhu

Parfémy jsou artikl, který chce každý. Ale myslíte, že uspějete, pokud je v tomto segmentu více než 200 internetových obchodů? A nebo pokud se rozhodnete prodávat „vše“? Vždyť přeci Alze a Mall.cz to funguje. Nejčastější chybou zakladatelů e-shopu je právě to, že se vrhnou po hlavě bez padáku a prostě e-shop tímto způsobem spustí. Každý nakupuje na internetu, tak proč by nenakupoval u nás. Průzkumy trhu jsou navíc v poslední době díky novým platformám výrazně dostupnější.

Všechno umíme

Návrh obchodní a komunikační strategie, grafický design, obchod a logistika. Vždyť je to vše tak jednoduché. Proč bychom platili drahé dodavatele a poradce, na internetu je spousta šablon, nastavit Google adwords a Facebookovou kampaň přeci umí každý, kdo si pročte pár chytrých rad a online kurzů na internetu. Ušetříme a vyděláme.

Nedostatečné skladové zásoby

Zákazníci jsou zvyklí na určitý standard a chtějí svůj nákup mít doma co nejdříve. Pokud nejste schopni dodat zítra či do tří dnů, výrazně klesá pravděpodobnost úspěchu vašeho e-shopu. A ještě horší je varianta, pokud avizujete, že zboží máte na skladě a zákazník jej bude mít do tří dnů a po objednávce či dokonce po zaplacení mu oznámíte, že litujete a objednávku mu dodáte až za týden, dva. A ještě to svedete na výrobce či subdodavatele.

Nehýčkáte si zákazníky

Konkurence je obrovská a pokud nemáte to štěstí, že exkluzivně prodáváte automobily značky Tesla či limitovanou edici cool fashion značky, po které zákazníci touží, musíte si je hýčkat a motivovat. „Pozorujeme výrazný nárůst poptávky e-shopů po věrnostních a motivačních programech a často na míru danému produktu. Internetové obchody si stále více uvědomují, že bez odměn a jiných pobídek zákazník může jednoduše příště nakoupit u konkurence. Podobný nárůst zájmu pozorujeme o spotřebitelské soutěže,“ prozrazuje Lukáš Vršecký, zástupce businessové věrnostní platformy Rondo.cz.

Neřešíte omnichanel

„Přechod do vícekanálového způsobu prodeje mnohým firmám přináší naději, že v moderní digitální době uspějí a přežijí. Ten, kdo bude ignorovat digitální trendy dříve či později skončí. Vyloženě technologické novinky a vychytávky jsou často pro hodně firem více otázka prestiže a zajímavé možnosti se zviditelnit. Je to prostě imageová záležitost, než že by to přinášelo okamžitý užitek. Na druhou stranu firmy, které s těmito technologiemi začnou brzo, budou mít samozřejmě před ostatními náskok,“ prozrazuje Ondřej Dědina ze společnosti MIBCON, která se specializuje na poradenství a řešení pro internetové obchody, ale i velké retailové hráče.

Spoléháte na PPC a affiliate programy

Fungovalo to doteď, bude do fungovat i za rok. Takto uvažuje nezanedbatelná část českých e-shopů. Ale doba se mění, internetové prostředí a retail obecně také, takže to může být pro mnohé e-shopy zkáza. „Mnoho e-shopů nemá vyřesenou retenci a spolehájí stále na placené leady z PPC  kampaní nebo affiliate programů. Pokud vsadí pouze na tuto kartu, může to být pro ně konec,“ prozrazuje Lukáš Vršecký z Rondo.cz.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Twitter zveřejnil první Transparency Report

Po vzoru Googlu zveřejnil Twitter k příležitosti blížících se oslav amerického Dne nezávislosti a také uplynutí prvního pololetí statistiku všech podle zákona podaných žádostí o data uživatelů nebo o stažení obsahu. Obavy z ústupků represivním režimům se nepotvrdily, statistikám kralují Spojené státy.