Názor: Letos ovládne e-commerce personalizace a umělá inteligence

Mít mobilní verzi e-shopu dnes už nestačí. To je totiž samozřejmost. Světem e-commerce letos budou hýbat jiné trendy. Nejsilněji změní svět online nakupování především personalizace, nástroje datové analýzy a umělá inteligence.

Vyplývá to z analýzy společnosti PayU, která zprostředkovává online platby na rychle rostoucích trzích v Evropě, Asii, Latiské Americe, Blízkém východě a Africe. V České republice patří PayU mezi tři největší zprostředkovatele plateb.

Klíčem bude znalost individuálních potřeb

Nejdůležitějším a nejčastějším slovem, které letos v souvislosti s online nakupováním uslyšíme, bude personalizace. Pro každého, kdo prodává zboží nebo služby online, bude důležité, aby dal zákazníkům pocit, že je jedinečný. Ne, že k němu přistupuje úplně stejně jako k tisícům dalších klientů, ale naopak pro něj vytváří speciální nabídku produktů a služeb na míru, přizpůsobený obsah a tomu odpovídající individuálně nastavený způsob komunikace.  

Klíčem k úspěchu bude poznat, co zákazníci chtějí, a to často ještě předtím, než to na internetu začnou sami hledat, a nabídnout jim to. Kdo to bude dělat dobře, bude díky tomu úspěšně budovat a rozšiřovat komunitu loajlních zákazníků.

Stejně tak bude důležité přizpůsobovat nabídku kontextu okolnostem, místu a historii zákazníka. Víc než kdy v minulosti tak bude potřeba pro online nakupování správně používat data, která budou mít prodejci o svých zákaznících k dispozici. Kdo se spolehne jen na jednoduché plošné nabídky a komunikaci, bude ve značné nevýhodě.

V co nejlepší personalizaci a práci s informacemi bude firmám pomáhat umělá inteligence, která se bude učit z dat a chování zákazníků tak, aby jim daná značka mohla nabídnout to, co je pro ně nejvíce relevantní.

e-commerce

Bleskové doručení a bezplatné vrácení

Zákazníci jsou netrpěliví. Svatým Grálem online nakupování proto bude co nejrychlejší doručení, ideálně v den objednání.

To někteří prodejci sice nabízejí již dnes, ale není jich mnoho a tlak na rychlost bude stále větší. Stejně tak budou zákazníci chtít mít možnost zboží snadno vrátit, pokud se jim po doručení z jakéhokoli důvodu nebude líbit. A dají přednost prodejcům, kteří jim to nabídnou ideálně bezplatně. Za rychlou dopravu zboží domů v ten samý den si podle analytické společnosti Forrester je ochotna téměř třetina zákazníků dokonce připlatit.

Dá se očekávat, že mnoho obchodníků bude investovat do distribuční sítě a posilovat nebo budovat partnerství, která jim logistiku zrychlí a usnadní. Uvidíme nárůst počtu automatizovaných výdejních míst a do distribuce zboží se také zapojí mnohem větší počet řidičů služeb typu Uber a taxi. Naopak výraznější využití dronů, které už bylo otestováno na reálných zákaznících i v České republice, se letos zatím neočekává a bude i nadále fungovat více jako marketingový tahák než masověji rozšířený způsob dopravy zboží.

Mobilní verze je samozřejmost

Přesun online nakupování do mobilů bude pokračovat i dál a rozhodně by se na něj nemělo zapomínat. Kdo ještě nemá kvalitní mobilní platformu svého eshopu, měl by ji připravit a nabídnout svým zákazníkům co nejdříve. Mobilní platforma už ale není výhoda, nýbrž samozřejmost.

V seznamu hlavních trendů e-commerce je mobil letos na třetí příčce právě za personalizací a rychlým doručováním. Přes mobilní zařízení už ve vyspělých zemích probíhá polovina celkového internetového provozu. A podíl mobilní komunikace dál poroste na úkor klasických počítačů a notebooků.

Platby z mobilu jsou navíc bezpečné, velmi rychlé a jednoduché, probíhají na jedno kliknutí pomocí bezpečného a přitom jednoduchého „virtuálního tlačítka“, kterému stačí zadat vaše platební údaje jen jednou. Pro další nákupy už si je pamatuje. Mobilní zařízení jsou jedním z hlavních důvodů toho, že příjmy hráčů v e-commerce každoročně rostou o desítky procent.

Další trendy, které budou letos výrazně ovlivňovat a proměňovat svět e-commerce, jsou online platby, které budou pro zákazníky čím dál snazší, až neviditelné, a firmám umožní jednoduše prodávat zboží ve více zemích i kontinentech. Velký důraz bude kladen také na co nejrychlejší zákaznický servis a virtuální obchodní asistenty.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Wikimedia už má přes půl miliardy unikátních návštěvníků měsíčně

Wikimedia Foundation sice provozuje nejznámější internetovou encyklopedii WIkipedia, rozhodně to ale není jediná služba, za kterou stojí. Spolu s dalšími servery, mezi které patří Wikibooks, WIkidata, Wikimedia Commons a nové Wikivoyage, dosáhla podle comScore organizace poprvé ve své historii přes půl miliardy unikátních návštěvníků.