Meziroční růst e-commerce v první polovině roku zpomalil, e-shopy se začínají připravovat na hlavní sezonu

Češi v e-shopech nakupují čím dál, tím více a obliba e-commerce subjektů pořád stoupá. Potvrzují to i data – obrat českých e-shopů v první polovině letošního roku meziročně vzrostl o 6,5 miliardy korun (tedy o 13 procent) na celkových 58 miliard korun. Vyplývá to z agregovaných dat Heukreka.cz a Asociace pro elektronickou komerci (APEK).

„Meziroční růst české e-commerce byl v prvním pololetí nepatrně nižší než v předchozích letech a než jsme původně předpokládali. Jedná se samozřejmě o kombinaci několika vlivů včetně velmi teplého počasí v červnu, které on-line prodejům nenahrávalo,“ uvedl Jan Vetyška, výkonný ředitel APEK.

Rozhoduje cena dopravy a její rychlost

Ovšem výrazně silnější očekává druhou polovinu roku. „Nadále očekáváme, že obraty z prodeje zboží na internetu budou nakonec o 15 % vyšší než v roce 2018. Hlavní sezonou bude pro internetové obchody předvánoční období, na které se již v současné době prodejci intenzivně připravují a během kterého lze předpokládat další rekordní objemy prodejů,“ doplňuje Vetyška.

V hlavní sezóně bude podle Tomáše Bravermana, ředitele Heureka.cz, rozhodující především práce přepravních společností. „I když je cena zboží pro rozhodování zákazníků stále nesmírně důležitá, už není jediným kritériem pro výběr e-shopu. Hned vedle toho rozhoduje cena dopravy a její rychlost. A s blížícím se vrcholem sezóny bude tlak na kvalitu, rychlost a cenu dopravy významně sílit,“ myslí si Braverman.

Letošním hitem jsou elektrokola a wearables

I když je první polovina roku a hlavně pak léto tradičně obdobím, kdy lidé nakupují méně, pro určitý druh sortimentu je předprázdninové a prázdninové období klíčové. „Léto nahrává například prodejcům s outdoorovým vybavením a vybavením do vody. Od člunů, paddleboardů, lehátek na vodu a brýlí na potápění po stany, spacáky a karimatky. To je zboží, o které je s příchodem léta tradičně největší zájem,“ doplňuje Braverman s tím, že aktuálně začíná vrcholit prodej školních potřeb a souvisejícího sortimentu – v některých případech jde až o trojnásobný nárůst oproti vánoční sezoně.

Mezi ostatními kategoriemi v průběhu celého pololetí letos výrazně rostl zájem o elektrokola, meziročně vzrostl až o 80 %. Zároveň se zvýšila jejich průměrná cena, která se aktuálně nachází na 40 tisících korunách. Dalším fenoménem jsou také chytré hodinky a wearables, které vzrostly meziročně o polovinu. Naopak pokles zaznamenaly třeba grafické karty.

Odhad podílu kategorií v e-commerce

Elektronika

45 %
Dům a zahrada

11 %

Oblečení a móda

11 %
Sport

7 %

Hobby

5 %
Kosmetika a zdraví

6 %

Dětské zboží

4 %
Ostatní

11 %

 

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Jak inovují velké firmy? Využívají startupů!

Startupy už dávno nejsou jen uhrovití kluci z garáže dělající B2C aplikace. Rychlejší inovace, levnější akvizice nových zákazníků a schopnost přilákat nejlepší talenty z nich dělá nové ekonomické jednotky, jejichž služeb čím dál častěji využívají korporace i v České republice. Na tuto problematiku se zaměří Startup Summit, který se uskuteční 15. října 2015 v prostorách SaSaZu.
Přečtěte si více

Se Street View se můžete poprvé podívat na dno oceánů

Kdo by si před pár lety pomyslel, že bude možné vydat se do hlubin oceánu skrze běžné online mapy. Zjevně s tím tak úplně nepočítal ani Google, jinak by svůj nástroj asi nepojmenoval Street View. Právě tam totiž po mnoha rozšířeních o zajímavá místa na zemském povrchu nyní přibyla také místa pod hladinou moře a podívaná je to kouzelná.