Jen desetina stránky výsledků na Googlu skutečně obsahuje výsledky

Hledání s Googlem se možná pro mnoho už stalo tak automatickým, že možná ani příliš neřešíme, co nám vlastně zobrazí. Zajímavý experiment udělal v tomto ohledu americký podnikatel. Ten spočítal, že u atraktivních klíčových slov zabírají skutečné výsledky na stránce jen o málo víc než deset procent.

Kolikrát denně hledáte na Googlu? Desetkrát, dvacetkrát? Pokud jste aktivními uživateli internetu a ke své práci potřebujete informace, je klidně možné, že ještě mnohem častěji. Mnoho z těchto vyhledávání obsahuje i to, z čeho Google žije – reklamu.

Otázkou je, kolik prostoru taková reklama na stránce výsledků zabírá? Popravdě, kdybyste se nás zeptali ještě dnes ráno, vůbec bychom to nedokázali odhadnout. Z pravidelného používání nejpopulárnějšího světového vyhledávače trpíme takovou reklamní slepotou, že výsledky zabarvené jako reklamu zcela automaticky přeskakujeme. Do té míry, že si je ani neuvědomujeme.

Pak jsme ale narazili na zajímavý článek od Aarona Harrise z Tutorspree. Harris chtěl vědět, kolik ze stránky výsledků zabírají skutečné organické výsledky, a kolik je věnováno reklamě a dalším produktům Googlu. Ke svému pokusu si vybral poměrně atraktivní klíčová slova “automechanik”, “italská restaurace” a “italské jídlo” (respektive “auto mechanic”, “italian restaurant” a “italian food”). Propočítával přitom pouze tu část stránky, která se zobrazila na monitoru přímo, bez skrolování. V reklamě zběhlí čtenáři jistě vědí, že jde o oblast stránky nazývanou “above the fold”.

Na jeho výsledky i se všemi screenshoty se můžete podívat zde. My jen ve vší stručnosti shrneme:

  • Na dotaz automechanik bylo 29 procent reklamy, 14 procent zabíral navigační bar a 7 procent Google mapa. Organických výsledků bylo jen 13 procent.
  • Ještě hůře si vedla italská restaurace. Měla jen 7 procent organických výsledků.
  • Italské jídlo hledal Harris na iPhonu, kde jej čekalo největší překvapení. Na první stránce nebyly žádné organické výsledky, stejně jako po skrolování o jednu, dvě a tři výšky displeje dolů. První organické výsledky se tak objevily až na páté “stránce” odshora (ve vzdálenosti čtyř výšek displeje).

Nedalo nám to, a chtěli jsme si to zkusit také. Naše výsledky vypadají poněkud jinak, na atraktivní vyhledávací dotazy si ale nevedeme o nic lépe. Screenshot níže je zúžený na šířku, zbytek stránky doleva totiž obsahoval pouze prázdné, bílé místo.

Je ovšem třeba dodat, že na méně atraktivní vyhledávací dotazy, stejně jako dotazy zadané v angličtině, máme stránku výsledku ve většině případů úplně bez reklam. Všechno záleží jen na tom, zda na daný vyhledávací dotaz existuje v databázi Googlu reklama, která cílí na tato klíčová slova a region, kde se uživatel nachází. Lokální dotazy obvykle navíc obsahují ještě mapu a také odkazy na uživatelské recenze na Googlu.

Je pravda, že oblast vyhrazená u atraktivních dotazů organickým výsledkům je skutečně velmi malá. Na druhou stranu, ruku na srdce, jak často na některou z těchto reklam i za takovéto situace skutečně kliknete? A jak často místo toho zcela automaticky přeskočíte zabarvené reklamu a skrolujete okamžitě dolů, k organickým výsledkům? Všimli jste si někdy vůbec, jak málo organických výsledků vlastně na stránce výsledků bývá?

Spíše se zdá, že Google, pokud si chce udržet a dále zlepšovat své hospodářské výsledky, nemá příliš jiných možností než roztahovat reklamu, kde se jen dá. Automatická reklamní slepota uživatelů, kterou si u jakékoliv služby velmi rychle vypěstují, mu totiž mnoho jiného manévrovacího prostoru nedává.

Což samozřejmě neznamená, že by se to s reklamou mělo přehánět. V situaci, kdy je třeba skrolovat čtyři výšky displeje dolů, abyste své výsledky našli, už doopravdy něco špatně je.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

Blog: Pojďme společně (po)hnojit půdu pro startupy

I když jsem za velkou louží, dění na České startup scéně sleduji velmi pozorně a mám skvělé informátory. Někdy to jsou ale věci, o kterých bych radši vědět nechtěl. Delší dobu to ve mě bublá a cítím potřebu se k událostem posledních týdnů vyjádřit. Takže jsem zpět s dalším upřímným názorem od někoho zvenčí na aktuální dění v té naší kotlině.