Na nedávné prezentaci nových nástrojů Google pro malé a střední firmy v polské Varšavě odtajnila Kim Spalding (Ředitelka globálních reklamních produktů pro SMEs) zajímavá čísla. Google zveřejnil svůj poslední výzkum, na kterém pracoval společně s konzultační společností McKinsey. Jak jsou na tom středoevropské firmy (v Česku, Polsku, Maďarsku a Rumunsku) s online podnikáním? Jaké řeší problémy a jakým čelí výzvám? To vše jsme pro vás shrnuli v několika bodech.
Česká republika
23 %
malých a středních firem obchoduje v České republice na internetu. (Evropský průměr je 17 %.)
31 %
těchto malých a středních firem využívá k propagaci svého e-shopu placenou online reklamu. (Evropský průměr je 24 %.)
64 %
malých a středních firem hledá na internetu nové zákazníky.
36 %
malých a středních firem řeší přechod na nové technologie a systémy.
32 %
malých a středních firem se díky internetu snaží udržet své stávající zákazníky.
35 %
malých a středních firem stojí před výzvou, jak spolehlivě vyřešit marketing své firmy díky nedostatku času.
8 z 10
malých a středních firem souhlasí s tvrzením, že strojové učení a automatizované technologie ušetří jejich čas a podpoří jejich podnikání.
Polsko
4 %
malých a středních firem prodává své produkty v zahraničí a 7 % z těchto výdělků pochází z online prodejů.
12 %
malých a středních firem obchoduje své zboží na internetu.
27 %
malých a středních firem využívá k propagaci svého e-shopu placenou online reklamu.
75 %
malých a středních firem souhlasí, že je jejich mezinárodní zákazníci díky online prezentaci najdou snadněji.
79 %
malých a středních firem souhlasí, že je jejich lokální zákazníci díky online prezentaci najdou snadněji, než offline.
50 %
malých a středních firem utrácí významnou část svého rozpočtu na online reklamu a online vyhledávání.
63 %
malých a středních firem uvedlo, že online vyhledávače jsou pro jejich podnikání velmi důležité.
34 %
malých a středních firem uvedlo, že vyhledávání v online mapách je pro jejich podnikání velmi důležité.
87 %
malých a středních firem tvrdí, že online vyhledávání je jeden z nejdůležitějších způsobů, jak je zákazníci najdou. (Online vyhledávání získalo v porovnání s osobním doporučením, umístěním reklamního poutače, tiskovou a televizní reklamou nejvyšší počet bodů.)
Proč polské e-shopy malých a středních firem neexpandují na zahraniční trhy?
51 %
malých a středních firem se obává rozdílných zahraničních produktových standardů a předpisů, se kterými nemají zkušenosti.
49 %
malých a středních firem se obává zahraniční byrokracie.
49 %
malých a středních firem by mělo v případě expanze na jiný trh problémy s marketingem.
46 %
malých a středních firem se obává nedostatečné vizibility své značky a produktů na zahraničních trzích.
41 %
malých a středních firem se obává jazykové nebo kulturní bariéry.
37 %
malých a středních firem se obává na zahraničních trzích rozdílných tarifů.
35 %
malých a středních firem nedokáže správně odhadnout, jaký zahraniční trh je pro jejich expanzi vhodný.
Maďarsko
12 %
malých a středních firem obchoduje v Maďarsku na internetu.
18 %
těchto malých a středních firem využívá k propagaci svého e-shopu placenou online reklamu.
25 %
malých a středních firem využívá pro podporu své značky a marketing reklamu na sociálních sítích.
189 %
takový byl nárůst inzerentů (malých a středních firem), kteří využili novou službu Google Ads Smart Campaigns pro podporu svého online podnikání
Jací jsou maďarští zákazníci?
28 %
maďarských zákazníků vyhledává a nakupuje produkty, které by si rádi koupili pouze na internetu.
78 %
zákazníků, jde před nákupem nejdříve zjišťovat informace na internet.
57 %
zákazníků zjišťuje informace o produktech mimo internet = offline.
Obecně se dá říct, že se vyhledávání informací o produktu před jeho nákupem stalo standardem. Záleží samozřejmě na typu produktu a kategorii, ale online vyhledávání se považuje za relevantnější, než offline.
Více než třetina maďarských uživatelů smartphonů používá ve svém zařízení nákupní mobilní aplikace.
48 %
používá tyto mobilní aplikace k na nákupu.
24 %
maďarských uživatelů nakoupilo v období Černého pátku (roku 2018) minimálně jeden produkt.
Rumunsko
8 %
malých a středních firem obchoduje v Rumunsku na internetu.
12 %
těchto malých a středních firem využívá k propagaci svého e-shopu placenou online reklamu.
27 %
malých a středních firem využívá pro podporu své značky a marketing reklamu na sociálních sítích
77 %
malých a středních firem uvádí, že náklady na zahájení podnikání se podstatně nebo dramaticky snížily v důsledku internetových nástrojů, jako je např. Google vyhledávání.
78 %
malých a středních firem pod 50 zaměstnanců tvrdí, že bezplatné vyhledávání Google a Google kancelářské aplikace jsou pro ně důležité, aby dokázaly konkurovat větším hráčům.
65 %
malých a středních firem pod 50 zaměstnanců je přesvědčeno, že by bez chytrých telefonů nemohli podnikat.
Jací jsou rumunští zákazníci?
82 %
zákazníků zjišťuje informace o produktech před nákupem nejdříve na internetu.
62 %
zákazníků zjišťuje informace o produktech před nákupem offline.
55%
zákazníků zjišťuje informace o produktech před nákupem na internetu pomocí chytrého telefonu. Vyhledávají převážně doma.
50%
zákazníků – uživatelů chytrých telefonů používá nákupní mobilní aplikace. 40 % z nich přes tyto aplikace nakupuje.
***
Zdroje výzkumu:
Google Internal Research (from Economic Impact report)
Rise of Digital Challengers by McKinsey
DESI Report 2019 – Integration of Digital Technology
DESI 2019 Country Report Poland
Economic Impact Report RO