Jak mění tržby počasí, svátky či hokej? Externí vlivy v e-commerce

U každého podnikání existují externí vlivy, které přímo ovlivňují váš projekt nebo firmu, aniž byste s tím mohli cokoli udělat. Prodejce zmrzliny a koupaliště toužebně čekají na letní počasí a vlekař na horách se modlí za příval sněhu a pořádnou zimu. E-commerce projekty se odehrávají plně na internetu, přesto i zde jsou vlivy, které se nezanedbatelně projeví na výkonu projektu.

Protože jsou predikce důležité, vytvořil jsem si jednoduché multiplikátory, kterými si předpovídám očekávané tržby v daný den. Vycházíme z toho, že si udělám pro každý den v týdnu dvouměsíční průměr – dva měsíce, abych odstranil sezónní vlivy, kdy návštěvnost v jednotlivých dnech bývá jiná. Očistíme standardní vlivy pracovního týdne a víkendu a počítáme už tedy pouze s hodnotami, které jsou typické pro daný den v týdnu. Pro zjednodušení ignorujeme nyní odchylky způsobené externí propagací, která může zamíchat návštěvností i v jinak velmi špatné dny.

Státní svátky a školní prázdniny

  • – 15 % pokud je státní svátek, výkon je jako v sobotu, nejslabší den v týdnu
  • – 5 % každý ostatní pracovní den v týdnu, pokud je státní svátek v úterý, středu nebo ve čtvrtek
  • – 10 % den před státním svátkem, kdy se lidé chovají jako v pátek
  • – 7 % jestliže jsou školní prázdniny; zde hraje roli zejména význam Prahy na návštěvnosti projektu a rozdělení prázdnin Praha vs. zbytek republiky

Počasí:

  • – 10 % když je ukrutně hezky vůči předchozím dnům (první jarní dny, tropické dny)
  • – 5 % když je hezky (dá se jít ven)
  • + 5 % když je zataženo a přeháňky (tedy neprší celý den)
  • + 15 % déšť celý den
  • + 20 % když je opravdu ošklivě (déšť, vítr – ani psa by nevyhnal)
  • v případě, že je den pracovního klidu, tak je efekt počasí 120 % efektu v běžný den

Speciální události, třeba mistrovství světa v hokeji:

  • – 5 % když hraje tým Česka hokej odpoledne
  • – 8 % když hraje tým Česka hokej večer
  • – 30 % když byly prezidentské volby (lidé se rozjedou do svých trvalých bydlišť)

Zpátky do lavic a do kanceláří

Velmi zajímavý průběh výkonnosti zaznamenáváme prvních 14 dní v září – první dva týdny po tradičním období prázdnin. Děti se musí vrátit do lavic a s tím souvisí mnoho zařizování. Zaměstnanci se vrací do práce a rozjíždí se velmi aktivní příprava na svátky konzumu.

  • – 10 % – 20 % prvních 14 dní v září

Na vánočních svátcích je velmi důležité rozložení svátků, jestli na ně navazuje víkend nebo celý pracovní týden. Tam pak platí to stejné jako během týdnů se státními svátky.

  • – 75 % Štědrý den (24.12.)
  • – 70 % Silvestr (31.12.)
  • – 50 % Nový rok (1.1.)
  • – 15 % víkend před Velikonocemi
  • – 25 % Velikonoční pondělí

Takto to vychází na vyhledávači slev Skrz.cz s odchylkou -5/5 %. Tyto odchylky můžou být způsobené hlavně výkyvy ve výkonu externí propagace. Pro úplné odstranění odchylek způsobené marketingem by bylo vhodné data vyfiltrovat pouze na direct traffic, popř. direct traffic s interním mailingem (ovšem je zapotřebí vyloučit nárazové mailingové kampaně).

Pokud s podobnými jevy počítám už dopředu při vytváření forecastů, většinou se velmi trefím do konečných výnosů. Jen ta předpověď počasí nejde plánovat více než týden dopředu.

Total
0
Shares
Další články
Přečtěte si více

RTB – Vyrážíme do praxe

V předchozích dvou dílech jste se dozvěděli, co RTB je, jak funguje a jaké subjekty v něm figurují. Dnes si povíme něco málo o cookies a o tom, jak v praxi taková RTB kampaň vlastně vypadá.